سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اوردز ۲۷۳۱ نفر در سال ۹۶/ درمان یک میلیون معتاد

کدخبر: 2201333

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از سوءمصرف مواد و اوردز منتهی به مرگ ۲۷۳۱ معتاد در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر پرویز افشار در نشست خبری با اشاره به حوزه کاهش تقاضا گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بحث پیشگیری در حوزه مواد مخدر بوده است، لذا ۵۰ درصد از اعتبارات در سال ۹۶ به این سمت هدایت شد.

وی گفت: برای ۷۰۰ هزار دانش آموز ۷۰۰ هزار نفر از والدین و ۱۰۰ هزار نفر معلم برنامه های توانمندسازی را اجرایی کردیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در محیط خانواده ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون نفر تحت آموزش قرار گرفتند. این آموزش در دانشگاه ها برای ۳۵۰ هزار دانشجو و به ویژه در محیط های خوابگاهی و همچنین برای ۳۵۰۰ نفر از اساتید برگزار شده است.

وی گفت: مجموع این اقدامات باعث شد ما رشد قابل توجهی را در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر داشته باشیم.

افشار با بیان اینکه ما در این زمینه توجه خاصی را معطوف سازمان های مردم نهاد و NGO ها کرده ایم، گفت: این NGO ها مشارکت فعالی داشته اند و ما توانسته ایم استفاده مناسبی از ظرفیت آنها ببریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: این برنامه های آموزشی در فضاهای کسب و کار نیز صورت گرفت به طوری که ما این برنامه ها را در سال ۹۶ با ۱۲۰۰ کارخانه و کارگاه پیاده سازی کردیم. همچنین برای ۶۰ هزار نفر از کارمندان و در محیط های نظامی برای ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل کادر و خانواده هایشان این برنامه های آموزشی را تدارک دیدیم.

وی تصریح کرد: ۸ هزار نفر از روحانیون و مبلغان مذهبی نیز تحت پوشش برنامه های ما قرار گرفته اند تا بتوانیم در راستای کار مشارکتی تبلیغات پیش گیرنده را در همه جا داشته باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از اقدامات مهم در این حوزه را تجهیز خانه های ورزشی روستایی عنوان کرد و گفت: ما حدود ۱۲۰۰ خانه ورزشی را در روستاها مجهز کرده ایم، ضمن اینکه بر اساس تفاهم نامه با وزارت ورزش آنها هم همین میزان را عملیاتی کرده اند.

افشار در ادامه با اشاره به حوزه درمان نیز گفت: یک میلیون معتاد در سال گذشته در ۸ هزار و ۶۰۰ مرکز درمانی ما سم زدایی و مورد درمان با مواد نگهدارنده قرار گرفته اند.

وی گفت: ۸۵ سرپناه شبانه در کشور فعال هستند و ۱۲۰۰ مرکز تخصصی و ۷۱۰۰ مرکز درمان سرپایی در سطح کشور داریم که وظیفه آنها خدمات رسانی به افراد معتاد در حوزه درمانی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش مراکز TC گفت: این مراکز با ورود بخش خصوصی به ۳۰ مرکز رسیده اند. این مراکز با مداخله میان مدت یا بلند مدت تاثیر بسیاری در کاهش بازگشت معتادان به اعتیاد دوباره پس از درمان دارند.

افشار گفت: بحث معتادان بی بضاعت سال ها مغفول مانده بود که خوشبختانه بر اساس تصویب آیین نامه اجرایی شده است.

وی با اشاره به حوزه مشارکت ها نیز گفت: تا پایان سال ۹۶ دو هزار و ۴۰۰ سازمان مردم نهاد را در کاهش تقاضا فعال داشتیم. ضمن اینکه از ۸۰۰ طرح و برنامه برای ۶۰۰ سازمان مردم نهاد حمایت کردیم.

وی گفت: همچنین سه همایش بزرگ در استان های خراسان رضوی، فارس و مرکزی برگزار شد که حضور وزیر کشور و سمن های فعال و استانداران نشان دهنده اهمیت این همایش ها بود.

با اشاره به عوارض مصرف مواد مخدر گفت: قطعا اطلاع رسانی ها در کاهش سوءمصرف مواد کمک کرده است به طوری که میزان مرگ و میر در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۴.۹ درصد کاهش داشته است. مرگ و میر بر اثر سو مصرف مواد ۲۷۳۱ نفر بوده که از این تعداد ۳۲۷ نفر را بانوان تشکیل می دهند اما این امر در سال ۹۵ دو هزار و ۸۷۲ نفر بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت مدارس و مقابله جدی با فروشندگان مواد مخدر در کنار مدارس گفت: ما در سال ۹۶ از طریق تفاهم نامه مشترک با نیروی انتظامی اقدامات ویژه ای را در اطراف مدارس انجام دادیم به طوری که در یک سال در اطراف مدارس و دانشگاه ها حدود یک تن و ۹۰۰ کیلو مواد مخدر کوچک در قالب یک گرم، یک گرم کشف کردیم.

وی گفت: این کشفیات اقدام بسیار بزرگی برای دشوار کردن دسترسی به مواد مخدر بود و قطعا در سال ۹۷ اقدامات ما در این حوزه به مراتب سختگیرانه تر خواهد بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر از اقدمات سال جاری را برخورد قاطع با قاچاقچیان به ویژه حمله به منابع مالی آنها عنوان کرد و گفت: باید کاری کنیم قاچاقچیان امنیت مالی نداشته باشند.

وی گفت: باید فضایی ایجاد شود تا قاچاقچیان دریابند پس از دستگیری هر چه اندوخته از مواد مخدر فراهم کرده اند ضبط و مصادره می شود.

افشار گفت: در سال ۹۷ نیز طبق روال سال های گذشته تاکید ما بر استفاده از روش های مدرن و جایگزینی آن با روش های سنتی است. در این زمینه ما تلاش می کنیم نهایت استفاده را از فضای مجازی ببریم تا مردم و سازمان های مردم نهاد با حضور در این سامانه ها خود اقدام به تبلیغ علیه مواد مخدر کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: