کریمی مطرح کرد؛

کم تحرکی؛ عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی/ فوت سالیانه ۱۶ هزار نفر بر اثر سوانح ترافیکی

کدخبر: 2201408

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سالیانه ۱۶ هزار نفر بر اثر سوانح ترافیکی فوت می‌کنند و چند برابر این میزان در پی تصادفات رانندگی مجروح می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مراسم اولین مجمع سلامت استان تهران که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: سلامت به عنوان یکی از موضوعات مهم در ایران محسوب می شود، به طوری که امروزه وزارت بهداشت تنها 30 درصد قدرت مانور بر روی مقوله سلامت داشته و 70 درصد دیگر عوامل تاثیرگذار سلامت خارج از وزارت بهداشت هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه بیشترین عامل مرگ و میر مربوط به تصادفات رانندگی بوده، به طوری که سالیانه 16 هزار نفر بر اثر سوانح ترافیکی فوت می کنند و چند برابر این میزان در پی تصادفات رانندگی مجروح می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه فرهنگ سطح سواد جاده ایمن در مقوله سلامت اثرگذار است، عنوان کرد: اگر هزاران تخت بیمارستانی برای مجروحان حوادث ترافیکی در کشور آماده کنیم باز هیچ مشکلی از این نظر برطرف نمی شود و باید در خصوص مقوله سلامت کار فرهنگ سازی به خوبی انجام شود.

ابتلای 30 درصد ایرانیان به فشار خون

کریمی با اشاره به اینکه 30 درصد مردم و کشور دچار عارضه فشار خون بوده و نمی دانند که مبتلا هستند، عنوان کرد: سه عامل سن، جنس و ژنتیک در ایجاد بیماری های غیرواگیر نقش داشته و افراد در بروز چنین عارضه هایی در این سه عامل اثرگذار نیستند.

کریمی در خصوص کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی در مردم فنلاند ادامه داد: امروزه فنلاند در خصوص ابتلای مردم به بیماری های قلبی به میزان پنج پله سطح سلامتی ارتقا پیدا کرده است ولی متاسفانه امروزه میزان شیوع بیماری های قلبی در بین مردم کشورمان افزایش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه وزن بالا و کم تحرکی یکی از مشکلات جدی و عامل اصلی بروز بیماری های قلبی است، تاکید کرد: در زمینه پیشگیری از بروز بیماری ها باید کار فرهنگ سازی به خوبی انجام شود به نظرم سلامت مقوله ای خارج از وزارت بهداشت و بوده و دستگاه های ذیربط دیگری در آن دخیل هستند.

وی یادآور شد: در تهران مناطقی داریم که وضعیتشان در حوزه بهداشت و درمانی از مناطق دورافتاده کشور بدتر است که باید در مقوله سلامت کارهای بیشتری انجام و از مشارکت اجتماعی بیشتر بهره مند شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: