معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد:

نرخ بروز سرطان در ایران پایین تر از متوسط دنیا/ وقوع سونامی سرطان در ایران، واقعیت ندارد

کدخبر: 2201420

ملک زاده گفت: نرخ بروز سرطان در ایران از متوسط دنیا و حتی از کشورهای پیشرفته اروپایی پایین تر است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: نخستین گزارش رسمی و معتبر «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» به دلیل دقت و کیفیت بالا، در معتبرترین مرجع «ثبت سرطان در پنج قاره » سازمان بهداشت جهانی، تایید شد و برای انتشار، مورد پذیرش قرار گرفت.

ملک زاده تصریح کرد: این گزارش، با تلاش سه جانبه معاونت های تحقیقات، درمان و بهداشت وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه های علوم پزشكی کشور درحالی تهیه و ارائه شد که ثبت سرطان در ایران ، تا پیش از این همچون سایر کشورهای در حال توسعه، همواره با محدودیت ها، دشواری ها و نقایص فراوانی روبرو بوده و گزارش اخیر گام بسیار مهمی در درمان زودهنگام انواع سرطان ها در کشور است.

وی با بیان اینکه برنامه « ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران »، 98 درصد جمعیت کشور را پوشش داده است، افزود: در این برنامه، آمار دقیق بروز سرطان در 30 استان کشور، برآورد و اعلام شده است و این میزان پوشش جمعیتی در برنامه ثبت سرطان، یکی از مهمترین ویژگی های برنامه های ثبت سرطان در کشورهای پیشرفته است.

متوسط «بروز سرطان» سالانه چقدر است؟

ملک زاده به تشریح نتایج نخستین «گزارش ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران» پرداخت و گفت: در این برنامه، 112 هزار «بروز سرطان» در طول سال 93 (زمان اجرای برنامه ثبت سرطان در 30 استان ایران) ثبت شد و متوسط « بروز سرطان » سالانه در ایران برابر با 158 در هر 100هزار نفر (با در نظر گرفتن سرطان پوست) و 143 در هر 100 هزار نفر (بدون درنظر گرفتن سرطان پوست) بود در حالیکه متوسط «بروز سرطان» سالانه (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) در دنیا بر اساس گزارش مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره»، برابر با 182 در هر 100 هزار نفر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: متوسط «بروز سرطان» سالانه در کشورهای اروپایی، 267 در هر 100 هزار نفر و در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان و آمریکا به ترتیب 272 و 318 در هر 100 هزار نفر است.

ملک زاده با بیان اینکه متوسط «بروز سرطان» سالانه در کشورهای در حال توسعه برابر با 148 در هر 100 هزار نفر است، افزود: متوسط «بروز سرطان» سالانه در چین، 174 در 100 هزار نفر و در ترکیه 205 در هر 100 هزار نفر است.

وی تاکید کرد: آمارها به خوبی نشان می دهد که نرخ بروز سرطان در ایران از متوسط دنیا و حتی از کشورهای پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان، پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، پایین تر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص شایع ترین سرطان ها در 30 استان کشور، گفت: سرطان دستگاه گوارش (معده، روده بزرگ، مری و لوزالمعده) با سهم 27 درصد، سرطان پستان(که عمدتا دربین زنان بروز می یابد) با سهم 12 درصد، سرطان ریه و حنجره با سهم 7.5 درصد و سرطان کلیه، مجاری ادراری و مثانه با سهم 7 درصد، شایع ترین سرطان ها در کشور است.

شایع ترین سرطان ها در بین مردان ایرانی

ملک زاده خاطرنشان کرد: سرطان معده با 21.5 مورد در هر 100 هزار نفر، سرطان پوست با 20.5 مورد در هر 100 هزار نفر، سرطان پروستات با 18.5 مورد در هر 100 هزار نفر، سرطان روده بزرگ با 16.5 مورد در هر 100 هزارنفر و سرطان مثانه با 14.3 در هر 100 هزار نفر، شایع ترین سرطان ها در بین مردان ایرانی هستند.

شایع ترین سرطان ها در بین زنان ایرانی

وی تصریح کرد: سرطان پستان با 34.5 مورد در هر 100 هزار نفر، سرطان روده بزرگ با 12 مورد در هر 100 هزار نفر، سرطان پوست با 11.5 مورد در هر 100 هزار نفر ، سرطان معده با 10 مورد در هر 100 هزار نفر و سرطان تیروئید با 7 مورد در هر 100 هزار نفر، شایع ترین سرطان ها در بین زنان ایرانی هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سرطان های معده، ریه، خون، مری، روده بزرگ، مغز و سیستم عصبی، پستان ، پروستات ، کبد و لوزالمعده به عنوان مرگبارترین سرطان ها در ایران در سال 2016 یاد کرد.

ملک زاده به نتایج مطالعه جهانی بار بیماری سرطان در 2016 اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج این مطالعه در سال 2016 در ایران، 54 هزار نفر بر اثر سرطان (معادل 14.9درصد کل 360 هزار مرگ رخ داده در این سال) جان خود را از دست داده اند اما باید به این نکته در محاسبات مرگ بر اثر سرطان توجه کرد که علیرغم افزایش طبیعی مرگ ناشی از سرطان در ایران، گزارش مطالعه جهانی بار بیماری سرطان در سال 2015 نشان می دهد که میزان مرگ ناشی از این بیماری بر پایه نرخ استاندارد شده سنی مرگ بر اثر سرطان، کاهش یافته و از ۱۰۴ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال 1990، به ۹۷ مرگ در هر۱۰۰ هزار نفر در سال 2015 رسیده است.

وی دلایل افزایش آمار سرطان در ایران در برخی گزارشهای داخلی سالهای اخیر را عدم ثبت دقیق بروز سرطان و مرگهای ناشی از آن در سالهای گذشته، اجرای برنامه جامع ثبت سرطان در کشور در سالهای اخیر، افزایش دقت در ثبت سرطان، تشخیص های دقیق تر سرطانها به واسطه توسعه خدمات آسیب شناسی و رشد نرخ جمعیت و پیر شدن جمعیت ایران دانست.

ملک زاده در پایان یادآور شد: با نتایج نخستین گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت کل ایران، وقوع سونامی سرطان در ایران واقعیت نداشته و گزارشها در این باره پایه علمی ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: