دریادار خانزادی در اجلاس (IONS)؛

بهره‌مندی از منافع دریا متکی به اراده خود کشورهاست/ کشورهای دریایی هر منطقه باید با هم همکاری داشته باشند

کدخبر: 2201599

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بهره مندی از منافع دریا متکی به اراده خود کشورهاست.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که از صبح امروز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد، با بیان اینکه دریا برای تمامی ملت ها فرصتی بزرگ محسوب می شود، اظهار کرد: بهره برداری صحیح از دریا امنیت، رفاه، ثروت و منزلت به همراه دارد؛ به همین دلیل اتصال به دریا بخشی از وزن ژئوپلتیک کشورهای ساحلی و دریایی محسوب می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر این موضوع که کشورهایی که به این دروازه عظیم متصل هستند فرصتی مناسب برای تعامل با سایر کشورهای جهان و همچنین با افزایش مرز امکان تولید ملی را دارند، افزود: تمامی این فرصت ها در سایه امنیت است که به وجود می آید؛ امنیت دریایی مسئله ای جمعی و جهانی است که ضامن زنجیره کسب ثروت و بهر ه مندی ملت ها از منافع دریاست.

وی ادامه داد: امنیت دریایی حاصل توجه کشورهای ساحلی به دریاهای اطراف خود، آگاهی محیطی از دریا، تشکیل ائتلاف های هم افزا برای دستیابی به امنیت و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب توسط دیگران را فراهم می کنند.

خانزادی با بیان اینکه نیروی دریایی هر کشور، مهم ترین عامل محدودکننده بستر شکل گیری کانون های ناامنی در مناطق دریایی است، ادامه داد: در هر کشوری که تمدن های دریایی با تکیه بر ظرفیت سواحل، توجه دولت ها و همت ملت ها به عرصه آمده و قدرت دریایی پایداری ایجاد کرده اند، امنیت سواحل مناطق دریایی تحت حاکمیت آنها، خطوط مواصلاتی دریایی آن کشورها و همچنین امنیت شان در دریاهای آزاد تضمین شده است و اگر کشورها توجهی نکنند، ناامنی دریایی تدریجا گسترش یافته و هزینه های بالایی را به اقتصاد جهانی، تجارت دریایی حساس وارد می کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه به خاطر همین منافع تمامی کشورها به خصوص نیروهای دریایی مکلف به ایجاد امنیت خوب هستند، گفت: اگر نیروهای دریایی کشورها درست به عرصه نیایند، فرصت برای حضور نامطلوب و نامشروع دیگران فراهم شده و این سرآغاز پذیرفتن ترتیبات امنیتی نامطلوب است که با راهبرد معمای امنیتی و موازنه قدرت دستیابی به صلح و امنیت جمعی از طریق ائتلاف های سازنده را ناممکن می کند.

خانزادی تصریح کرد: مهمترین دلیل برای تأکید بر این موضوع که امنیت مناطق دریایی جهان باید توسط کشورهای همان منطقه تأمین شود، این است که حضور دیگران نوعی ترتیبات امنیتی را به منطقه مورد نظر تحمیل می کند که نمی تواند ضامن منافع جمعی همه کشورهای منطقه باشد.

وی با تأکید بر این موضوع که کشورهای دریایی هر منطقه باید با هم همکاری داشته باشند، گفت: همکاری برای دستیابی به فناوری های پایدارکننده و ساخت تجهیزات دریایی که علاوه بر تضمین حضور موثر در دریا و پایش مناطق دریایی موجب به اشتراک گذاشتن اطلاعات و افزایش آگاهی محیطی می شود، یکی دیگر از عواملی است که امنیت جمعی را تأمین می کند؛ چرا که هرچه با آگاهی بیشتر در دریا باشیم بیشتر این محیط چندوجهی را مورد توجه قرار داده و ترافیکی که به خاطر بازیگران در آن ایجاد می شود را بهتر اداره می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه بهترین روش برای دستیابی به همکاری فوق الذکر مطالعه و گفت وگو است، ادامه داد: گردهمایی و گفت وگو مهمترین گام برای افزایش آگاهی محیطی از طریق به اشتراک گذاشتن دانش، اطلاعات و نظرات است و جا دارد که از نیروی دریایی ارتش هند که با پایه گذاری سمپوزیوم (IONS) گام مهمی را در هم افزایی بیشتر کشورهای منطقه برداشته، تشکر کنیم.

خانزادی ادامه داد: این سمپوزیوم محیطی جدید را برای کشورهای منطقه اقیانوس هند ایجاد کرده تا از طریق آن بتوانند به صورت مستقیم باهم گفت وگو کنند؛ در حال حاضر حدود 10 سال از تأسیس این سمپوزیوم می گذرد و 5 کشور از منطقه اقیانوس هند ریاست آن را برعهده داشتند و خوشبختانه دستاوردهایی خوبی هم بدست آمده.

وی تصریح کرد: تصویب منشور، تشکیل کارگروه های مقابله با دزدی دریایی، مقابله با بلایای طبیعی، تبادل اطلاعات از جمله کلیدی ترین اقداماتی است که در این 10 سال انجام شده و به جرأت می توانم بگویم که این اقدامات در دستیابی به فهم مشترک از محیط دریایی و اداره بهتر آن موثر بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برگزاری رزمایش امداد و نجات توسط کشور بنگلادش در دوره قبلی اجلاس (IONS) گفت: چنین حرکاتی بسیار جسورانه و ارزشمند است و نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران نیز که در این رزمایش با دو ناو جنگی حضور پیدا کرد، بر ادامه دار بودن چنین گام های اثربخشی برای همکاری بیشتر و تقویت امنیت تأکید دارد.

خانزادی گفت: تشکیل گروه رزمی (IONS) که نیروی دریایی ارتش ایران، 6 سال پیش پیشنهاد آن را داده بود و همچنین تدوین زبان مشترک برای اقدامات تاکتیکی و هماهنگی بیشتر در دریا از جمله مواردی است که باید تحقق پیدا کند تا ثبات و پایداری تقویت شود.

وی با بیان اینکه منافع دریا متعلق به تمامی ملت هاست افزود: برای استفاده از این منافع باید کشورها مقتدرانه در دریا باشند و اگر چنین نباشد، این منافع در انحصار کشورهایی می ماند که هنوز ردپای آنها بر سواحل و جزایر کشور ما نیز باقی مانده؛ بهره مندی از منافع دریا متکی به اراده خود کشورهاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: مطمئن هستم برگزاری چنین اجلاس هایی علاوه بر ایجاد بستری مناسب برای تحکیم و توسعه روابط دریایی زمینه ساز ثبات و صلح پایدار در اقیانوس هند و دریاهای مجاور می شود.

خانزادی با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس (IONS) در تهران خاطرنشان کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد در این دوره اقدامات عملی تری در راستای دستیابی به اهداف این اجلاس انجام شود و به همین منظور برنامه ریزی های خاصی تدارک دیده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: