تصویب آئین‌نامه جایزه بین‌المللی امام(ره) در کمیته شورایعالی‌ انقلاب فرهنگی

کدخبر: 2202135

آئین‌نامه جایزه بین‌المللی امام خمینی (ره) در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دویست و بیست و نهمین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست علی اکبر ولایتی در دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش طرح جامع واکاوی حیات طیبه علمای جهان اسلام ارائه شد.

در این طرح تحقیقاتی که مرحله اول آن به علمای شیعه دوازده امامی اختصاص دارد، مواردی مانند سبک زندگی علماء، مبارزات و فعالیت های سیاسی و خدمات فرهنگی و... علمای شیعه دوازده امامی مورد پژوهش قرارگرفته است.

پس از ارائه این گزارش، ولایتی طی سخنانی گفت: روش شناسی و تبیین جامع هدف از این تحقیق ضروری و لازم است.

وی افزود: باید مواردی مانند زهد و ساده زیستی، مردی بودن و... به عنوان اصلی ترین نقاط قوت علمای شیعه مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خدمات سیاسی و فرهنگی علمای شیعه مانند مبارزات ضداستعماری و استبدادی و نقش آنان در پیشرفت علوم باید مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.

پس از سخنان ولایتی، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ توجه به کیفیت در کنار گستردگی کمی کار، هم افزایی و تعامل با سایر پژوهشگران این حوزه، گسترش کار به علمای سایر فرق اسلامی و توجه به اتحاد اسلامی در تدوین این طرح تحقیقاتی از جمله این پیشنهادات بود.

دستور بعدی جلسه 229 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، بررسی آئین نامه "جایزه بین المللی امام خمینی (ره)" بود، که پس از ارائه مفاد این آئین نامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند. در نظر گرفتن ابعاد جامع شخصیت امام خمینی (ره)، دقت در تعیین اعضای شورای سیاست گذاری و توجه به ولایت فقیه به عنوان رکن اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) از جمله این پیشنهادات بود.

پس از بحث و بررسی اعضاء پیرامون این آئین نامه جایزه بین المللی امام خمینی (ره)، این آئین نامه به تصویب کمیته فرهنگ و تمدن رسید و مقرر شد برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

در ادامه جلسه نیز گزارش کوتاهی از همایش گرامی داشت عطار نیشابوری توسط رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ارائه شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه 229 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بررسی اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی همایش "علوم مهندسی" در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بود که نماینده دانشگاه صنعتی شریف به عنوان نهاد برگزارکننده این همایش، گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

پس از ارائه این گزارش، علی اکبر ولایتی طی سخنانی گفت: دسته بندی مدون و علمی علوم با توجه به نظرات افرادی نظیر فارابی می تواند مسیر حرکت را تسریع و تسهیل کند.

وی افزود: جریان های علمی مسلمان مانند اخوان الصفا را می توان در زمره نخستین نظریه پردازان حوزه علم و فناوری در جهان اسلام دانست.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: