وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد؛

دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و قرآن تبدیل کنیم

کدخبر: 2202290

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما پس از انقلاب در ساحت لفظی، معنایی و وجودشناسی در حوزه قرآن فعالیت‌ها و اتفاقات بزرگی را رقم زده‌ایم، گفت: دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و قرآن تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی امروز سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت‌ ماه) با حضور در سی‌وپنجمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در مصلی تهران و با حضور ۸۵ کشور از جهان اسلام در حال برگزاری است، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امسال که چهلمین سال پیروزی خود را جشن می‌گیرد، همواره با قرآن پیوند عمیق و گسترده‌ای داشته است، اظهار کرد: این انقلاب با قرآن متولد شده و با قرآن مسیر تداوم و تکامل خود را طی کرده است.

وی ادامه داد: رهبران انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه در سایر علوم سرآمد بوده‌اند، در علوم و معارف قرآنی نیز به عنوان مفسر انقلاب چه قبل از دوران انقلاب و چه پس از آن همواره به عنوان مفسر قرآن شناخته می‌شوند و معارف گسترده‌ای از قرآن را بازگشایی کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در قبل از انقلاب و بعد از آن دریچه‌های عظیمی از قرآن را گشوده‌اند، گفت: هر کسی که به تفسیر سوره برائت رهبر که در ماه‌های گذشته منتشر شده است، مراجعه کند متوجه می‌شود که چگونه رهبری نگاه کلاسیک و نگاه معارفی را در این سوره به یکدیگر پیوند داده است. جمهوری اسلامی در سطوح مختلف ارتباط با قرآن را همواره گسترده کرده است. هم‌انس لفظی قرآن، عطر، گل و گلاب است. در مرحله انس لفظی با قرآن باید تلاوت، حفظ و سایر هنرهای قرآنی را شاهد باشیم. ما در جمهوری اسلامی در تمامی این حوزه‌ها پیشرفت‌هایی را داشته‌ایم.

صالحی در ادامه بیان کرد: حافظان قرآن چه حافظان کل، جزء و چه حافظان موضوعی قرآن همواره باید در راستای مفاهیم قرآنی گام بردارند. در حوزه خط، گرافیک، مینیاتور و ... می‌توانیم قرآن را گسترده و عمیق ترویج بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ساحت دومی که ارتباط با قرآن عمیق می‌شود، ساحت ارتباط معنایی با قرآن است، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید از لفظ عبور کرده و به معنای قرآنی برسیم. امروز در جمهوری اسلامی ما ده‌ها دانشکده و مراکز آموزشی قرآنی داریم و پایان‌نامه‌های قرآنی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و در این ۴۰ سال پایان‌نامه‌های قرآنی زیادی تدوین شده است. ساحت سوم؛ ارتباط با قرآن ساحت ارتباط وجودی است که هستی انسان با قرآن ارتباط پیدا کند و ذاتا طعم قرآن را بچشد و این ساحت در جمهوری اسلامی دامنه وسیعی پیدا کرده است. قبل و بعد از انقلاب با قرآن ارتباط داشته و قرآن با ذهن و رفتار افراد جامعه حک شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه هنرها و رسانه‌های قرآنی که به مسیر وجود نزدیک می‌شود باید فیلم‌ها و صداهایی که جان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تحول روحی ایجاد می‌کند در عرصه هنر مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ساحت لفظی و معنایی و وجودشناسی در حوزه قرآن اتفاقات بزرگی را رقم زده است. فعالیت‌های قرآنی در بعد و قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و پس از انقلاب ما در سه ساحت قرآن که به آن اشاره شد پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم. قالب هنر و ادبیات قالبی است که از معنای جان به وجود می‌آید و هنرهای اسلامی و ایرانی ما باید ارتباط بیشتری با قرآن پیدا کند. قرآن خود یک قالب هنری دارد و وقتی با هنر معنا پیدا می‌کند معنا و جان را با هم تفسیر می‌کند و این‌گونه هنرها بیشتر به قرآن نزدیک می‌شوند.

صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه در مسیر دهه پنجم انقلاب اسلامی فیلم‌ها، سریال‌ها، ادبیات، فیلمنامه و نمایشنامه و... باید بیشتر طعم و رنگ قرآنی پیدا کند، افزود: ما در عرصه هنر انیمیشن‌هایی داریم که می‌تواند اثرگذار باشد. دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و قرآن تبدیل کنیم. فضای مجازی و قرآن یکی دیگر از بسترهایی است که باید به آن توجه کنیم. قرآن باید در این فضا ظهور و بروز پیدا کند و باید استفاده حداکثری از فضای مجازی برای نشر معارف و الفاظ قرآنی را داشته باشیم و باید در این عرصه کارهای مضاعفی را انجام بدهیم و همه در خدمت قرآن باشیم تا فضای مجازی معطر به عطر قرآن شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن می‌تواند ارتباط بین مسلمانان را بیشتر از پیش کند، یادآور شد: ما باید بتوانیم این غروه‌الوثقی را در جهان اسلام منتشر کنیم و وحدت اسلامی و اقتدار مسلمانان از این طریق مستحکم‌تر می‌شود. فرصت‌های بین‌المللی برای ارتباط با قرآن بیش از گذشته باید فعال شود و این مسابقات قرآنی که سی‌وپنجمین دوره آن است و امسال از ۸۵ کشور در این مسابقات حضور پیدا کرده‌اند فرصتی است که قرآن را باب مکالمه و گفت‌وگو خود در جهان اسلام قرار بدهیم. این سه رویکرد یعنی فضای مجازی، بحث هنر و جهان اسلام سه رویکرد جدی است که ما باید در دهه پنجم انقلاب به آن بیشتر از پیش در عرصه فعالیت‌های قرآنی بپردازیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: