قاضی آمریکایی اجرایی شدن قانون لغو داکا را به تعلیق انداخت

کدخبر: 2202594

یک قاضی فدرال آمریکا در حکمی به دولت این کشور دستور داد برنامه محافظت از پناهجویان غیرقانونی را ادامه دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: یک قاضی فدرال آمریکا به دولت ترامپ دستور داد تا برنامه محافظت از پناهجویان جوان غیرقانونی که تحت عنوان «رویاپردازان» (داکا) شناخته می شوند را دوباره اجرا و فرم های پذیرش جدید آن ها را قبول کنند.

«جان بیتس»، قاضی فدرال آمریکایی با اشاره به این که تصمیم برای پایان دادن به برنامه داکا بدون توضیح مشخصی صورت گرفته است، روز سه شنبه اعلام کرد روند پایان دادن به این برنامه را 90 روز تعلیق خواهد کرد تا وزارت امنیت داخلی آمریکا توضیح بهتری برای این اقدام ارائه دهد.

بیتس در حکم 60 صفحه ای خود که روز گذشته انتشار یافت اعلام کرد: « ابطال برنامه داکا مستبدانه و از روی هوس بود، زیرا وزارتخانه مربوطه در توضیح نتیجه گیری خود مبنی بر غیرقانونی بودن این برنامه ناکام ماند.»

پیش از این دو قاضی منطقه ای نیز در سان فرانسیسکو و بروکلین به دولت ترامپ دستور دادند تا برنامه داکا را همچنان حفظ کند، اما بیتس قدمی فراتر نهاد و دستور داد در حالی که دادرسی این موضوع ادامه پیدا می کند، دولت فرم های پذیرش جدید پناهجویان را بپذیرد.

بیتس اولین نماینده جمهوری خواهان است که در مورد این موضوع حکم صادر می کند. دو قاضی دیگر در سان فرانسیسکو و بروکلین هر دو از سوی بیل کلینتون -رئیس جمهور دموکرات اسبق آمریکا- به سمت خود منصوب شده اند.

«باراک اوباما»، رئیس جمهور سابق آمریکا برنامه داکا را پایه گذاری کرد. این برنامه پناهجویان جوانی که در کودکی به شکل غیرقانونی وارد کشور شده بودند را از خطر اخراج در امان نگه می داشت و اجازه کار دو ساله برای آن ها صادر می کرد. از زمانی که این برنامه آغاز شد، تقریبا 700 هزار پناهنده نام خود را در فهرست شهروندان آمریکا ثبت نام کردند.

در تاریخ 5 سپتامبر، «جف سشنز»، دادستان کل آمریکا گفت دولت ترامپ تا 6 ماه دیگر به برنامه داکا پایان خواهد داد و این برنامه بر خلاف قانونی اساسی کشور است. این اقدام منجر به مذاکرات میان اعضای کنگره شد، اما در نهایت نمایندگان مدافع پناهجویان نتوانستند حتی با پیشنهاد معامله ای برای الویت دادن به تامین مالی ساخت دیوار مرزی ترامپ و محدودیت های جدید برای مهاجرت های قانونی، این برنامه را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود در خصوص حکم قاضی فدرال اعلام کرد: «دستورات امروز موضع وزارت دادگستری در مورد حقایق را تغییر نخواهد داد: برنامه داکا پس از آن که کنگره گسترش مزایای گروه های مشابه را رد کرد به صورت یکطرفه به اجرا گذاشته شد. بنابراین وزارت امنیت داخلی به شیوه ای قانونی با آن برخورد خواهد کرد.»

اما بیتس این استدلال دولت را رد کرد و گفت اگر وزارت امنیت داخلی نتواند دلیل قانع کننده ای برای پایان دادن به برنامه داکا ارائه دهد، پایان بخشیدن به آن تا 90 روز به تعلیق خواهد افتاد.

مدافعان مهاجران این اواخر سه شنبه شب اتخاذ این تصمیم را جشن گرفتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: