مسکو تخلفات واشنگتن در عرصه کنترل تسلیحات را اعلام کرد

کدخبر: 2202608

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، آمریکا با گسترش سپرموشکی در اروپا و نقض آشکار توافقات بین المللی و دوجانبه، قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته، با این وجود همواره دیگر کشورها را مقصر جلوه می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، مقامات واشنگتن همواره سعی دارند سایر کشورها را به خاطر به عقیده آنها، مشکلات مربوط به عدم اجرای تعهداتشان در زمینه کنترل و عدم گسترش تسلیحات، تنبیه کنند، در حالیکه کاستی ها وتخلفات خود در این عرصه را کاملا نادیده می گیرند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «آمریکا خود را "الگو و استاندارد" پایبندی به حقوق بین الملل معرفی می کند، در حالیکه معیارهای خاص خود را در این عرصه تعیین کرده و این حق را برای خود قائل است تا اقدامات سایر کشورها را مورد ارزیابی قرار دهد. در این راستا، طرف آمریکایی اتهامات بی پایه و اساسی را مطرح کرده و نیازی هم برای آوردن شواهدی برای اثبات ادعای خود نمی بیند.»

در این سند یادآوری شده روسیه همواره بر اجرای تعهدات بین المللی خود پایبند بوده و شدیدا با روشها و ابزاری که ایالات متحده برای پیشبرد اهداف خود در این راستا استفاده می کند، مخالف است و بارها فهرست تخلفات واشنگتن را یادآور شده است.

در وزرات خارجه روسیه تاکید می کنند که «چتر ضدموشکی» که آمریکا برای تامین امنیت خود ایجاد کرده، مصونیت بدون تنبیهی را برای این کشور بوجود آورده که منجر به اقدامات یکجانبه آنها شده و در عین حال عاملی برای ازسرگیری مسابقه تسلیحات هسته ای شده است. آمریکا با وجود موفقیت در توافق هسته ای با ایران،همچنان به گسترش استقرار سپرضدموشکی خود در قاره اروپا ادامه می دهد که محدودیت های زیادی برای کشورهای پیرامون این سپرموشکی بوجود آورده است. علاوه بر این، طرف آمریکایی نقض های مشخصی در اجرای پیمان نابودسازی موشک های دارای برد کوتاه و متوسط داشته و دقیقا موشک هایی با قابلیت تبدیل سریع به این مشخصات را در خاک لهستان و رومانی مستقر کرده است. خودداری آمریکا از تصویب پیمان ممنوعیت کامل آزمایشات هسته ای و مواضع واشنگتن در این باره، هم راه برای مسابقه تسلیحاتی هسته ای را همواره کرده و از دیگر موارد بی توجهی واشنگتن به عدم گسترش هسته ای است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: