مقام فرانسوی: ماکرون مواضعش درباره برجام را با انگلیس و آلمان مطرح کرده بود

کدخبر: 2202611

یک مقام ارشد فرانسوی بر این باور است که رئیس جمهور این کشور مواضعش درباره توافق هسته ای ایران را با آلمان و انگلیس مطرح کرده بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که از توافق هسته ای ایران خارج خواهد شد و به متحدان اروپایی اش تا 12 ماه می مهلت داده است تا نواقص برجام را برطرف کنند، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در سفر به واشنگتن خواستار دستیابی به یک توافق جدید با ایران شده است تا جایگزین توافق فعلی شود. ولی به نظر می رسد ترامپ کوچکترین تغییری در مواضع اولیه اش نداده است.

یک مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه که نامش فاش نشده است، درباره مذاکرات 2 ساعته رهبران فرانسه و آمریکا گفت: ما پیشنهاداتی را مطرح کردیم ، ما بحث ها را به پیش بردیم. تصور می کنم آنها مذاکراتی داشتند که در مسیر درستی حرکت کرده است.

وی حاضر به پاسخ دادن به این سئوال نشد که ترامپ چگونه به صحبت های ماکرون درباره تعرفه های تجاری، سوریه و ایران پاسخ داده است. وی تنها گفت: ترامپ با لزوم راهکار جهانی درباره مقابله با دخالت ایران در منازعات مختلف منطقه ای موافقت کرده است.

ماکرون ضمن استقبال از پیشرفت های مهم و بزرگ در مسال راهبردی، یک توافق جدید بر سر ایران را اعلام کرده است که می تواند توافق فعلی را تکمیل کند.

ماکرون گفت: فرانسه چارچوب جدیدی را برای یک قرارداد پیشنهاد داده است که نگرانی های آمریکا در 4 زمینه را برطرف می کند: توسعه موشک های بالستیک، منقضی شدن برخی از محدودیت ها علیه ایران بعد از گذشت دوره های زمانی مشخص، راستی آزمایی برنامه های هسته ای و موشکی ایران و نقش ایران در کشورهای همسایه به خصوص سوریه و یمن.

این مقام فرانسوی در پاسخ به این سئوال که آیا سایر کشورهای اروپایی نیز با پیشنهاد فرانسه موافق هستند، گفت: ماکرون با رهبران آلمان و انگلیس درباره این پیشنهاد پیش از سفر به آمریکا صحبت کرده است. وی گفت: «ما طرحی پیشنهاد کردیم که از اینکه در نهایت بدون هیچ کار به پایان برسد جلوگیری کنیم.»

صحبت از «توافق جدید» در حالی مطرح می شود که ایران بارها تأکید کرده توافق هسته ای بایستی به شکل فعلی اجرا شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی چند ماه پیش درباره همراه شدن کشورهای اروپایی با آمریکا در موضوع موشکی تصریح کردند: «اروپایی ها باید مقابل اقدامات دولت آمریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم صدایی با آمریکایی ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های آمریکا را قبول نمی کنیم. آنهایی که موشک و سلاح اتمی دارند ملت ایران را از داشتن موشک 2 یا 3 هزار کیلومتری نهی می کنند، این موضوع و دیگر مسائل مربوط به ایران به شما چه ربطی دارد؟»

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: