سرپرست شهرداری تهران تصریح کرد

توجه ویژه به توسعه و حفظ بافت تاریخی پایتخت/ضرورت تدوین برنامه سوم شهرتهران طبق زمانبندی

کدخبر: 2202914

سرپرست شهرداری تهران یکی از مسایل مهم پایتخت را توسعه بافت تاریخی تهران دانست و گفت: حفظ بافت تاریخی شهر و تنظیم سیما و منظر شهری از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه این اقدام برای اقتصاد شهر، توسعه گردشگری تهران و حتی تقویت هویت ملی مردم بسیار موثر است.

به گزارش ایسنا، سمیع الله حسینی مکارم صبح امروز طی سخنانی در نشست هم اندیشی فرایند تدوین برنامه سوم شهر تهران که با حضور جمعی از معاونان و مدیران شهری و شهرداران مناطق برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه تصریح کرد: همان طور که ما مسئولان و مدیران شهرداری وظیفه داریم مسایل جاری و اجرایی شهر را رصد کنیم باید در مرحله اولیه فرایند تدوین برنامه سوم همکاری و مشارکت کنیم و جدیت داشته باشیم چراکه برنامه سوم در اقدامات و برنامه‌های آینده شهر تهران بسیار مهم است.

وی در نظر گرفتن برنامه در سطوح کلان، منطقه‌ای و محله‌ای را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: ناچار هستیم علاوه بر اینکه پیوندهای منطقه‌ای را در فرایند تدوین برنامه در نظر می گیریم حتما به مسایل منطقه و محله نیز توجه جدی داشته باشیم.

سرپرست شهرداری تهران تاکید کرد: وقتی منابع مالی در جامعه و شهر تکافوی این را ندارد که برای آن برنامه جامعی تدوین شود باید تنها کلیات نیازهای شهر مد نظر قرار گیرد. همچنان که در سطح کشور نیز تجربه نشان داده برنامه‌های جامع نتوانسته است جوابگوی نیازهای جامعه باشد. از این رو با ابتکار صورت گرفته و ابلاغ شورای شهر، تدوین برنامه براساس هسته‌های کلیدی و مسایل اصلی شهر در نظر گرفته شده است.

حسینی مکارم تاکید کرد: شورای شهرهفت موضوع اصلی را در حوزه شهر و سه موضوع اصلی را در حوزه شهرداری مطرح کرده است، از این رو اگر هسته‌های اصلی را خوب تشخیص دهیم و به سمت آن‌ها حرکت کنیم شاید بتوانیم برنامه موفقی داشته باشیم.

حمل و نقل و ترافیک اصلی ترین مسئله شهر تهران

وی خاطرنشان کرد: وقتی در فرایند تدوین برنامه کلان، منطقه و محله را در نظر می ‌یریم در مرحله بعدی به طرح‌ها و پروژه‌های منطقه ای و محله‌ای خواهیم رسید. به همین جهت حضور شهرداران مناطق برای تدوین برنامه محله‌ای و منطقه‌ای و پیش‌بینی پروژه‌ها و طرح‌ها بسیار مهم است.

سرپرست شهرداری تهران از حمل و نقل و ترافیک به عنوان اصلی‌ترین مسئله شهر تهران و یکی از هسته‌های اصلی برنامه‌ریزی یاد کرد و گفت: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده امیدوار هستم که تا پایان سال گشایشی در حمل و نقل ریلی داشته باشیم چراکه خط شش مترو با ظرفیت جابه‌جایی حدود یک میلیون مسافر در حال آماده سازی است و تا پایان شهریورماه فاز اول آن به طول ۱۰ کیلومتر راه‌اندازی می‌شود و تا پایان سال نیز خط شش مترو آماده بهره‌برداری خواهد بود.

حسینی مکارم یادآور شد: خط شش مترو یکی از خطوط استراتژیک شهر تهران به شمار می‌رود که از جنوب شرق به شمال غرب منتهی می‌شود و می‌تواند در زندگی مردم و اقتصاد شهر تاثیرگذار باشد. طرح اصلی این خط شامل ۳۲ کیلومتر است که ۹.۵ کیلومتر طرح توسعه‌ای نیز به آن افزوده شده است.

به گفته وی در حال حاضر دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند که این رقم ۱۵ درصد از حمل و نقل‌های درون شهری تهران را تشکیل می‌دهد اما با افتتاح خط شش مترو حدود ۷.۵ درصد و با تکمیل خط هفت مترو نیز ۷.۵ درصد دیگر به سهم حمل و نقل ریلی افزوده خواهد شد.

تامین منابع مالی مترو

سرپرست شهرداری تهران افزود: هم‌اکنون زیرساخت‌های قانونی جذب منابع انجام شده و تلاش‌های خوبی برای تامین منابع مالی مترو صورت گرفته است. علاوه بر این با اجرای طرح‌هایی همچون طرح ترافیک و برنامه سوم توسعه شهرتهران، به‌طور قطع در سال‌های آتی شاهد عبور و مرور روان خواهیم بود.

وی از ایمنی شهر در مقابل حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و تاب آوری شهر نیز به عنوان یکی از هسته‌های اصلی تدوین برنامه سوم توسعه یاد کرد و گفت: هم اکنون شهر تهران در مقابل حوادث غیرمترقبه تاب آور نیست چراکه وجود بخش وسیعی از شهر تهران در بافت فرسوده خطر جدی به شمار می‌رود حتی درباره لوله‌های آب تهران، خطر بروز سیل در شهر و کمبود زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود دارد و در مجموع تاب‌آوری شهر تهران به دلایل مختلف کم است. به طور قطع این موضوع در برنامه سوم شهر تهران دیده می‌شود.

به گفته حسینی مکارم براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت، در آینده شاهد اقدامات خوبی در حوزه نوسازی بافت فرسوده پایتخت خواهیم بود.

سرپرست شهرداری تهران به موضوع باغات شهر نیز اشاره و اظهارکرد: در ۱۲ سال گذشته مصوبه برج - باغ در شورای شهر به منظور ارایه ۳۰ درصد سطح اشغال به باغ‌ها باعث شد که باغات بسیار زیادی در شهر تهران از بین رود. وقتی در خود باغ ۳۰ درصد سطح اشغال می دهند، در زمان ساخت و ساز بسیاری از درختان از بین می‌رود. وقتی زیر باغ ۱۰۰ درصد پارکینگ ساخته شود، نیز باعث نابودی درختان خواهد شد.

وی در ادامه گفت: توسعه فضای سبز یکی از مسایل اصلی شهر تهران است که این توسعه مناسب هم بوده است اما متاسفانه توسعه منطقه‌ای و متوازنی در حوزه فضای سبز نداشیم. در این راستا شهرداران مناطق ۷، ۱۷ و ۱۸ اقدامات خوبی را در دست انجام دارند.

سلامت اجتماعی و سبک زندگی از محورهای اصلی برنامه سوم

حسینی مکارم در ادامه یکی از مسایل مهم پایتخت را توسعه بافت تاریخی تهران دانست و اظهار کرد: متاسفانه با توجه به ساخت و سازهای صورت گرفته در سال‌های گذشته و بی‌توجهی به بافت تاریخی، هم اکنون تهران را به عنوان یک شهر تاریخی نمی شناسیم در حالی که تهران در ۳۰۰ سال گذشته از وجوه مختلف به عنوان یکی از شهرهای تاریخی کشور به شمار می‌رود. با این وجود به خاطر منظر و سیمایی که برای تهران ایجاد کردیم، بعد تاریخی تهران خیلی ملموس نیست که این مسئله یک آسیب جدی است.

سرپرست شهرداری تهران تاکید کرد: حفظ بافت تاریخی شهر و تنظیم سیما و منظر شهری از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه این اقدام برای اقتصاد شهر، توسعه گردشگری تهران و حتی تقویت هویت ملی مردم بسیار موثر است. از این رو یکی از بخش‌هایی که به درستی در فرایند تدوین برنامه سوم دیده شده، حفاظت از بافت تاریخی است.

وی سلامت «اجتماعی و سبک زندگی» را به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه سوم دانست و گفت: آسیب‌های اجتماعی که در شهر تهران وجود دارد، از جمله مسایلی است که باید به‌صورت جدی روی آن متمرکز شویم همچنان که مقام معظم رهبری نیز در این موضوع بسیار تاکید دارند.

حسینی مکارم با اشاره به بازدید میدانی و سرکشی خود از دو منطقه تهران به منظور بررسی موضوع آسیب های اجتماعی، تاکید کرد: بازدید میدانی و ملموس، تاثیر زیادی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شما در اداره شهر دارد. هم اکنون بحث فقر و اعتیاد از آسیب‌های اجتماعی است که در تدوین برنامه سوم شهر تهران نیز به آن پرداخته می شود.

پرهیز از فعالیت خارج از برنامه و فاقد بودجه در سال جاری

سرپرست شهرداری تهران برگزاری جلسات هم‌اندیشی درباره فرایند تدوین برنامه سوم را اقدامی موثر در گسترش زیرساخت‌ها و توسعه متوازن دانست و گفت: این جلسات هم‌اندیشی کمک زیادی می‌کند تا متناسب با شرایط منطقه‌ای، چالش‌ها، آسیب‌ها و نیازهای موجود در محلات برنامه‌ریزی شود و به توسعه متوازن مناطق دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به در نظر گرفتن ابعاد مختلف برنامه سوم و مشارکت ذی‌نفعان در تدوین برنامه، گفت: همه ذی‌نفعان اعم از عاملان اجرایی، نخبگان، سازمان‌های مردم نهاد، اندیشمندان، کارشناسان، اعضای شورای شهر، معاونان برنامه ریزی و مسئولان مناطق در تدوین برنامه مشارکت دارند و حتی اگر افراد دیگری می توانند در فرایند تدوین برنامه به ما کمک کنند، به آنها نیز توجه خواهد شد.

حسینی مکارم بر ضرورت تدوین برنامه سوم طبق زمان بندی تاکید کرد و گفت: تا پایان خردادماه باید برنامه مناطق با در ستاد تدوین شود تا آماده ارایه برنامه سوم شهر تهران طبق زمان بندی باشیم.

بر اساس گزارش سایت شهرنوشت، سرپرست شهرداری تهران در پایان ضمن تقدیر از تلاش های شهرداران مناطق، تاکید کرد: تا زمان انتخاب شهردار تهران باید بیش از پیش به کارهای مردم رسیدگی کنیم و در امور اجرایی منطقه به طور جد فعالیت داشته باشیم همچنین ضروری است از فعالیت خارج از برنامه و فاقد بودجه در سال جاری به شدت پرهیز شود تا شاهد تطبیق برنامه و بودجه باشیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: