ظریف در بروکسل: برقراری آتش‌بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی ما به شمار آید

کدخبر: 2203212

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در دومین اجلاس سوریه به بروکسل سفر کرده است در سخنرانی خود در این اجلاس گفت:برقراری آتش‌بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی ما به شمار آید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در دومین اجلاس سوریه به بروکسل سفر کرده است، در سخنرانی خود در این اجلاس رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه را یک اولویت دانست و تاکید کرد: چنانچه کمک های انساندوستانه همسو با اصول انساندوستانه و بدون پیش شرط ها یا انگیزه های سیاسی باشد، این کمک ها نه تنها وضعیت زندگی بی خانمان ها و آوارگان را بهبود می بخشد، بلکه تلاش ها به منظور دست یابی به راه حل های صلح آمیز برای این منازعه را تسهیل می بخشد.

وی در خصوص برقراری آتش بس در سوریه نیز گفت: برقراری آتش بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی ما به شمار آید. ایران همگام با روسیه و ترکیه، به عنوان دولت های ضامن فرایند آستانه، در تلاش برای گسترش مناطق عاری از تنش است. این فرایند بر اساس این فهم شکل گرفت که بحران سوریه تنها بصورت سیاسی، در چارچوب یک فرایند واقعی فراگیر سیاسی به رهبری و اختیار مردم سوریه و با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سوریه، قابل حل می باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ادعاهای اخیر مطرح شده علیه سوریه در خصوص کاربرد سلاح های شیمیایی در این کشور و تاثیر اقدامات یکجانبه مداخله جویانه برخی کشورها در سوریه افزود: ایران که بطور گسترده در دهه 1980 میلادی از حملات شیمیایی آسیب دیده است، هرگونه از این نوع حملات را از سوی هر فردی و تحت هر شرایطی محکوم می کند. ما همواره بر ضرورت تحقیقات بی طرفانه میدانی تاکید داشته ایم. همزمان، اقدام نظامی یکجانبه و غیرقانونی را محکوم می نماییم. مداخلات خارجی صرفا دست یابی به صلح را به تاخیر انداخته و وضعیت را بیش از پیش بدتر می نماید.

ظریف در بخش پایانی سخنرانی خود در این اجلاس گفت: ایران در طول سال های اخیر بطور فعالانه مشغول ارائه کمکهای بشردوستانه به مردم سوریه از جمله آوارگان در خاک این کشور و افراد تحت محاصره بوده است. ما پیش از این همکاری خود را با سوریه به منظور بازسازی این کشور آغاز کرده ایم و در این زمینه آماده تعامل با دیگران نیز هستیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: