یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

انتقال سفارت آمریکا به قدس هیچ وجاهتی قانونی نخواهد داشت

کدخبر: 2210250

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه آمریکا، اسرائیل و سعودی‌ها نمی‌گذارند فلسطینی‌ها باهم متحد شوند، گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس خلاف مصوبات شورای امنیت بوده وهیچ وجاهت قانونی نخواهد داشت.

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت کنونی فلسطین و موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس اظهار کرد: وضعیت کنونی فلسطین را از سه نگاه میتوان تحلیل کرد. نخست اینکه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این اقدام ترامپ واکنش داشته‌اند و همانطور که شاهد بودیم در شورای امنیت سازمان ملل هم 14 کشور با آن مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل 128 کشور با این اقدام مخالفت داشته ، 35 کشور رای ممتنع داده و 9 کشور هم موافقت کردند و در اینجا مشخص می شود که اکثریت با این کار نظر مثبتی نداشتند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: شاهد هستیم که محور مقاومت در سطح منطقه با تمام امکاناتش مقاومت می کند و اجازه نمی دهد که این اتفاق بیفتد زیرا این کار خلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است و هیچ وجاهت قانونی نخواهد داشت. در واقع ممکن است آمریکا مکانی را به عنوان سفارت خود مشخص کند اما جایگاه قانونی ندارد.

سیدافقهی در ادامه گفت: از سوی دیگر در کنار جامعه جهانی، محور مقاومت و خود مردم فلسطین هستند که طی چندین هفته اخیر راهپیمایی و تظاهراتی را تحت عنوان بازگشت به سرزمین خود انجام داده اند. در واقع آنها از سرزمین خود رانده شده بودند که اکنون در حال بازگشت هستند. نکته جالب این است که همزمانی تظاهرت سراسری فلسطین علیه اشغالگری و افتتاح سفارت آمریکا در قدس در یک زمان اتفاق می افتد.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: چند راهبرد در مقابل فلسطینی‌ها وجود دارد. یکی اینکه حرکات اعتراض آمیز خود را با عنوان مقاومت های مدنی انجام دهند و دیگر اینکه مقاومت مسلحانه داشته باشند و یا سازمانهای جهادی وارد عملیات شوند. بنابراین در حال حاضر فلسطین در چنین شرایطی قرار دارد.

وی همچنین درباره سفر اخیر اسماعیل هنیه رئیس جنبش حماس به قاهره گفت: به نظر نمی رسد این سفر بتواند معادلات را تغییر دهد و ممکن است یکی از دلایل این سفر فشار وارد کردن به تشکیلات خودگردان باشد زیرا پیش از این هم با مصری‌ها گفت‌وگوهایی انجام شده بود.

وی تصریح کرد: مصر کشور بزرگی است اما نمی توانیم خیلی امیدوار باشیم که نقش واسطه‌گری بین حماس و رام‌الله انجام شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: تصور میکنم آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها نمی گذارند که فلسطینی‌ها با هم متحد شوند و علنا هم این مسئله را مشاهده می کنیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: