خاتمی: با خروج آمریکا از برجام بر خوی استکباری آن مُهر تایید خورد

کدخبر: 2210998

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: جهان امروز از بحران اخلاق و عقلانیت در عذاب است. به تدریج گفت‌وگو، تفاهم و هم‌اندیشی برای تدارک جهانی مطمئن، به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ایسنا، سید مرتضی خاتمی در نطق میاندستور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بیان کرد: انتظار به حق مردم از مسئولان و قوای سه‌گانه و نهادهای مختلف حرکت در مسیر اصلاح است و در این مسیر صداقت و رعایت اخلاق از ویژگی های اصلی است. لذا بی صداقتی و بی عدالتی و مال اندوزی با تعهدات ما مسئولان منافات دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: جایگاه مجلس در راس همه امور تثبیت و جهت‌گیری آن در راستای عدل امام علی (ع) تعریف شده است لذا فضای مجلس باید محیط جدال احسن و اظهارنظرهای عالمانه باشد. مولفه‌های اعتماد عمومی که از ارکان مهم حاکمیت است باید در مجلس اقامه شود و اعتماد عمومی در گروی نگاه یکپارچه و بیان و رفتار یکسان است. باید صحن مجلس در سیاستها و معادلات کشور و جهان موثر واقع شود.

نماینده ماهنشان افزود: پناه می بریم از خدا از عیبی که امروز در خود می بینیم و دیروز دیگران را به خاطر همان عیب سرزنش کردیم. کارگزاران نظام اسلامی باید نقدها را با شرح صدر استماع کرده و نقاط نارسا را اصلاح کنند تا حق به حق‌دار برسد و بی‌گناهی محکوم نشود.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس ادامه داد: جهان امروز از بحران اخلاق و عقلانیت در عذاب است. به تدریج گفت‌وگو و تفاهم و هم‌اندیشی برای تدارک جهانی مطمئن به فراموشی سپرده شده و روشهای مبتنی بر زور و تزویر وجه غالب رفتارها در سطح بین‌المللی شده است و نظام سلطه رهبری آن را برعهده گرفته است و از دیرباز خوی استکباری آمریکا بر سر زبان ملل تحت ستم بوده است و امروز با خروج آمریکا از معاهده بین‌المللی مهر تایید بر آن خورد و بر ادعاهای بی محتوای حاکم این کشور مهر بطلان زده شد.

خاتمی ادامه داد: امروز بر ما و همه مسئولان واجب است که با توجه به شرایط در عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکید بر حمایت از تولید ملی و کالای داخلی در توسعه دیپلماسی و اقتصادی و ارتباط با شرکای تجاری متنوع و رونق بخشی به تولیدات صادرات محور و مقابله با ایران هراسی بکوشیم. آقای روحانی اولین شرط نجات اقتصاد کشور اصلاح نظام ناکارآمد بانکی است. امروز ضعفا زیر چرخ‌های سهمگین سود بانکی خرد می شوند لکن معوقات بالغ بر یکصد هزار میلیاردی دانه درشت‌ها هیچ حسی را بر نمی انگیزد.

وی تصریح کرد: در مقوله بهداشت و درمان، اجرای قانون برنامه ششم و پایدار نمودن و تامین منابع پیش‌بینی شده را کاملا حیاتی می دانم. در بخش آموزش و پرورش که مولد ارزشمندترین سرمایه‌های اجتماعی و زمینه‌ساز اصلی توسعه است باید به ارتقای جایگاه مادی و معنوی فرهنگیان از جمله با اجرای سند تحول نظام رتبه بندی توجه شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: در جمعیت عظیم جوانان تحصیلکرده و در سن ازدواج، بیکاری تهدیدی جدی برای حیات اجتماعی است و با سازوکارهای موجود جای نگرانی دارد. به عنوان مثال دولت مکلف شده است از محل صندوق توسعه ملی منابعی را جهت اشتغال روستاییان اختصاص دهند. اما متاسفانه برابر کارشناسی کارگروه کشوری مربوطه برای تسهیلات دامداری هم مجوز لازم است و هم ساخت واحد دامداری لازم است. آقای ربیعی و آقای حجتی اینگونه می خواهید به جنگ بیکاری بروید؟ امروز دریافت مجوز چند ماه دوندگی دارد و در درجه دوم نیز تاکنون در نیمی از واحدهای مسکونی روستاییان کشور طرح هادی اجرا شده است چه برسد به اصلاح واحدهای دامداری روستایی.

وی ادامه داد: اینگونه روستاییان پس از صرف وقت غالبا پاسخ منفی دریافت کرده‌اند. اگر روستاییان برای مشاغل خرد مانند کشاورزی و دامپروری نتوانند تسهیلات بگیرند پس برای چه کاری این امکان برایشان میسر می‌شود؟ این یعنی تعطیلات اشتغال نه تسهیلات.

نماینده ماهنشان در پایان گفت: آقایان وزرا مقررات زائد و بروکراسی فلج کننده و تمرکز بیش از حد اداری و مالی عرصه را بر خدمت رسانی تنگ کرده است. نظام اداری کشور بسیار پرهزینه و کم فایده است و مردم خسته شده اند. باید فکری عاجل کرد. موضوع آب برنامه بلندمدت و کوتاه مدت می خواهد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: