جشنواره نقش تن‌پوش برگزیدگان خود را شناخت

کدخبر: 2211020

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش، سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر، الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دبیر جشنواره، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمد محب‌خدایی، معاون گردشگی سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی از صاحبان برندهای تولید پوشاک و دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس در فرهنگستان هنر برگزار شد .

الهام زایجانی، دبیر ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش نخستین سخنران این مراسم بود و گفت: دوره ششم جشنواره هم با همه سختی‌ها و کاستی‌ها برگزار شد اما خوشبختانه از زمان انتشار فراخوان در آبان ماه سال گذشته، ۵۰۰ اثر به دبیرخانه رسید.

زایجانی تصریح کرد: ششمین دوره جشنواره ملی نقش تن پوش در دو بخش مسابقه طراحی تیشرت با محوریت تمدن ایرانی، مسابقه طراحی تیشرت با موضوع آزاد و همراه با برگزاری نشست های تخصصی، برگزاری نمایشگاه آثار طراحان و هنرمندان خلاق در زمینه طراحی تن پوش و بازدید از مراکز تولیدی پوشاک برگزار شد و امروز در مراسم اختتامیه، برگزیدگان این رویداد مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

دبیر جشنواره ملی نقش تن‌پوش تصریح کرد: از پنج برند تولید لباس برای تولید آثار برتر دعوت به همکاری شد که اکنون سه طرح برتر سال گذشته توسط برندهای "سله بن" و "بادی‌اسپینر" در حال تولید انبوه است و ۱۵ روز دیگر این آثار برتر را می‌توانیم در فروشگاه‌های این برندها خریداری کنیم. امسال هم ۲۰۰ طراح آثاری را به این جشنواره ارسال کردند که ۱۲۰ طراح از استان‌های مختلف کشور بودند و این نشان دهنده گسترده‌تر شدن فعالیت این جشنواره است .

زایجانی در ادامه باشاره به اینکه بخش‌های دولتی آنگونه که باید از این رویداد حمایت نکردند اظهار داشت: از بخش‌های مختلف دولتی برای حمایت از جشنواره کمک خواستیم، اما آن‌گونه که باید به ما کمک شود، کمکی صورت نگرفت و در این دوره بخش خصوصی و صاحبان برند با ما همراه شدند و به ما کمک کردند .

جشنواره نقش تن‌پوش محصول یک کار گروهی دانشجویی

بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم که به ما توفیق داده تا درحد بضاعت و امکانات جهاددانشگاهی هنر، در مورد مد و لباس به عنوان یکی از وجوه تمدنی ایران، تلاش کنیم و در کنار سایر فعالیت های این مجموعه، جشنواره نقش تن پوش را به عنوان یکی از جشنواره های تخصصی حوزه مد و لباس، به دوره ششم برسانیم.

او با تأکید بر اینکه این جشنواره محصول یک کار گروهی دانشجویی است اظهار داشت: با حداقل امکانات برگزار می شود و این برای مجموعه ما یک ارزش تلقی می شود. همه کارها، برنامه ها و اقدامات دبیرخانه جشنواره توسط جوانان دانشجو و با هماهنگی خانم الهام زایجانی انجام می شود. که لازمه همین حا از ایشان و همکارانشان تشکر می کنم.

رشیدی افزود: ما در جشنواره نقش تن پوش با فراگیر ترین نوع پوشش، به ویژه در بین جوانان، سر و کار داریم. تن پوش یا همان تی شرت از نظر ما همچون یک لوح سفید، می تواند یک تابلو و یک اثر هنری زیبا و جذاب باشد که محیط پیرامونش را زیباتر می‌کند و می‌تواند همانند یک رسانه فراگیر در فضای عمومی جامعه عمل کند و مفاهیم و مولفه های فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی کند.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر با اشاره به اینکه در فرهنگ و تمدن ایرانزمین هزاران تصویر، طرح، نقش و نگار و ایده برای طراحی وجود دارد، که هر یک از آنها می‌تواند دستمایه یک کار هنری معرف این تمدن باشد و هم به شناخت عموم از میراث تمدنی و تاریخی شان کمک کند و هم به کمک متولیان گردشگری کشور بیاید اظهار داشت: جهاددانشگاهی هنر با برگزاری این جشنواره و ورک شاپ ها و نشستهای آن تلاش دارد در این رابطه "فرهنگ سازی" کند و فهم عمومی را نسبت به این موضوع بالا ببرد.

او افزود: واقعا لازم است این آگاهی در عامه مردم ایجاد شود که بدانند برخی از لباس ها و نمادهایی که مورد استفاده قرار می دهند، ضمن اینکه نسبتی با فرهنگ شان ندارد، با باورهای آنها تناقض جدی دارد و حتی می تواند مبلغ گروه های منحرف هم باشد.

رشیدی در ادامه گفت: ما معتقدیم باید آثار هنری برتر، به شکل های مختلف معرفی شوند. باید الگوهای موفق، در جامعه ارایه شود. باید فرهنگ سازی کنیم و این آگاهی را ایجاد کنیم تا مردم فرق بین یک اثرهنری ایرانی و اصیل را با نمونه های جعلی و خارجی آن تمییز دهند. باید روی ذائقه مردم کار کنیم تا کمتر به سمت آثار هنری ارزان و بی کیفیت بروند. باید در هنرمندان خوش ذوق و خلاق، انگیزه ایجاد کنیم. باید به جوانان هنرمند یاد بدهیم منتظر استخدام در ادارت دولتی نباشند، خودشان ایده پردازی کنند؛ خودشان نیاز بازار را شناسایی کنند.

بهترین منطقه را به لحاط جغرافیایی برای صادرات پوشاک داریم

شاهین فاطمی در ادامه مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که هزاران سال تمدن داشته اما دنیای امروز به آنچه داشته‌ایم بهایی نمی‌دهد، بلکه به آنچه داریم اهمیت قائل است. فقط ملت‌ها و جوامعی توانسته‌اند در جهان تغییر کنند که داشته‌های گذشته خود را به دارایی کنونی تبدیل کرده‌اند، اما ما همچنان عاشق نوستالوژی‌های گذشته هستیم و نمی‌دانیم چگونه آنها را به اکنون پیوند بزنیم .

او با اشاره به اینکه ما اکنون دچار بحران‌های زیاد با فرصت‌های زیاد هستیم بیان کرد: ما از نظر جغرافیایی بهترین منطقه را برای صادرات پوشاک داریم. اکنون با کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار مواجه هستیم، اما تمام کشورهایی که خواسته‌اند صادرات خود را افزایش دهند، ارزش پولشان را کاهش داده‌اند، پس افزایش قیمت دلار هم می‌تواند یک فرصت باشد .

فاطمی گفت: ما میلیون‌ها دلار صرف مبارزه با تهاجم فرهنگی کرده‌ایم، در حالی که سبک زندگی در پوشش به راحتی می‌تواند جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرد و یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی ایجاد سبک‌زندگی خودمان است و اگر ما این سبک را برای خودمان نسازیم، خارجی‌ها برای ما ساخته و به ما تحمیل خواهندکرد . هزاران سال است که انواع تهاجم‌ها به ما صورت گرفته و همین اعتماد به نفس ما را از بین برده است. داشته‌های زیادی داشته‌ایم که می‌توانستیم آنها را گسترش دهیم اما چون اعتماد به نفس نداشته‌ایم، کنار هر کارمان یک اسم خارجی می‌آوریم تا بگوییم که کار خوب و قوی است .

مدیرعامل چرم درسا در خاتمه گفت: شرکت‌های بزرگ می‌دانند چگونه محتوا تولید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و اگر ما از امروز به فکر تولید محتوا باشیم، خواهیم توانست گام‌های بزرگی برداریم . ما باید سه کار انجام دهیم؛ اول اعتماد به نفسمان را بالا ببریم، دوم برنامه‌ریزی کنیم و سوم دست به تولید محتوا بزنیم .

محمد محب‌خدایی، معاون گردشگی سازمان میراث‌فرهنگی دیگر سخنران این مراسم بود.

محب خدایی با تأکید بر اینکه رنگین کمانی از ظرفیت‌های گردشگری در کشور ما وجود دارد بیان کرد: محور گردشگری تنها تفریح نیست و در تمام جهان وقتی می‌خواهند یک بخش مزیت بیشتری پیدا کند گردشگری را به آن می افزایند و در این میان وظیفه ما این است که جاذبه ها را به محصول تبیدل کنیم و آن را به تمام دنیا صادر کنیم.

نقش تن پوش در راستای انتقال همین مفاهیم فرهنگی گام‌های مؤثری برداشته است

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که در دقایق میانی مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش با اهدای لوح مورد تجلیل قرار گرفت طی سخنانی گفت: نشانه‌شناسی و پرداختن به نمادها و المان‌های فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب لباس را حائز اهمیت بسیار دارد و لباس ثابت کرده می‌تواند حامل مفاهیم متعدد فرهنگی باشد و در جهان امروز آمیختن مفاهیم و مد بسیار حائز اهمیت است .

او با اشاره به اینکه الزاماً نتایج هر جشنواره را پایان آن جشنواره نباید جست‌وجو کرد، بلکه باید با نگاهی فراتر از مخاطب خاص فکر و عمل کنیم بیان کرد: بر همین اساس از مسئولان جشنواره می‌خواهم جریان‌سازی جشنواره نقش‌ تن‌پوش را در جامعه نیز رصد کنند . بسیاری از جشنواره ها تکثیر دهنده بسیاری از نظریات فرهنگی هستند و نقش تن پوش هم در راستای انتقال همین مفاهیم و پیام‌ها گام‌های مؤثری را تاکنون برداشته است.

معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش

بخش پایانی این مراسم تجلیل از برگزیدگان ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بود.

در این بخش سعیده خیرآبادی، گلشید قنبری یزدی، مینوفر رفعت‌راد، مهدی میرمعنا و حسین شاه طاهری به عنوان دارندگان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند .

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: