انتقاد شاهسواری از برخی ایرادات و نقدها بر سینما

«آیا دلیل طلاق‌ها و اختلاس‌ها سینماست؟»

عنوان

مدیرعامل خانه سینما با تاکید براینکه روزگار تفکیک و جداسری‌ها به سر آمده است، گفت: یک تلقی جدی در جامعه وجود دارد که تمام مبنای خود را بر سینما گذاشته اما آیا دلیل طلاق‌ها و اختلاس‌ها سینماست؟!

به گزارش ایسنا، هفتمین شب انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما شامگاه سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در خانه سینما با حضور جمعی از فیلمنامه‌نویسان، برخی از اعضای صنوف و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که‌ با اجرای کامران ملکی همراه بود، یادآوری شد که ۱۲ سال قبل اولین شب این کانون برگزار شد و وقفه‌ها دلایل بیشماری داشته است. 

سپس رضا مقصودی رئیس انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما در سخنانی با تبریک سالروز بزرگداشت فردوسی و روز فیلمنامه‌نویس اظهار کرد: سال‌ها پیش که فقط عضو کانون بودم، انتقادی به کار صنف داشتم اما بعد که خودم آمدم متوجه شدم کار صنفی در این تاریخ و جغرافیا کار سختی است و اینجا از روسای پیشین کانون از جمله سیامک تقی‌پور، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داوودی، جابر قاسمعلی و شادمهر راستین تشکر می‌کنم. 

او‌ با بیان اینکه پس از ۲۵ سال این انجمن سال گذشته در وزارت کار ثبت قانونی شده است، گفت: این اواخر خبری شنیدم که خوشحال‌کننده بود؛ آن هم به دو مرحله‌ای شدن پروانه ساخت مربوط می‌شود که باید از صنوف تاییدیه گرفته شود اما نکته‌ای وجود دارد و آن مستثنی شدن دو صنف بازیگران و فیلمنامه‌نویسان است در حالی که من افرادی را می‌شناسم که تنها شغل و منبع درآمدشان فیلمنامه‌نویسی است.

وی ادامه داد: اینکه یک‌ نفر از در وارد شود و بگوید فیلمنامه دارد و می‌شود آن را ساخت برای ما اذیت‌کننده است. ما با توجه به همکاری و توجه مدیرعامل و هیات‌مدیره خانه سینما همراهی لازم را برای این موضوع انجام می‌دهیم.

مقصودی در پایان خطاب به اعضای انجمن اعلام کرد که روز شنبه هفته آینده مجمع برای انتخاب بازرس برگزار می‌شود و خوب است که اعضا حضور فعالی داشته باشند.

در ادامه، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه «مناسبت امروز تقدیر از شراره اصلی است که یک فیلم را بنا می‌کند»، به روز فردوسی اشاره و بیان کرد: چگونه می‌شود ما یک سینمای ۱۰۰ ساله داریم ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمی‌شود؟ این مسئله دلایل متعددی ممکن است داشته باشد ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود.

او‌ افزود: نسبت ما به عنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است؟ ما چقدر لطافت‌هایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، می‌شناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که‌ باید به خودمان نقد وارد کنیم. ما در خانه سینما آماده‌ایم در هر جهتی که فیلمنامه‌نویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. 

او افزود: ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه به متن هستیم. اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر‌ به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم.

وی‌ گفت: سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده ‌و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مسئله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهن‌دوستی که به غصه تبدیل شده کاری کنیم. سینمای ایران اگر‌ احساس میهن‌دوستی را تقویت نکند با روزی مواجه‌ می‌شود که حضرت فردوسی یقه ما را می‌گیرد و باید پاسخ دهیم. البته به یک جای دیگر هم باید پاسخ دهیم چون سینمای ایران مورد اتهام مداوم است.

شاهسواری در این‌باره اضافه کرد: یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و ... سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت می‌کنیم؟

مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: در پایان یک جشنواره، یک مرکز تحقیقاتی سینمای ایران را زیر سوال برد و همه سکوت کردند. آیا ما به عنوان فعال صنفی مسائل‌ را از شبه مسائل نمی‌توانیم تشخیص دهیم؟ آیا الان برگزاری یک جشنواره و اینکه چه کسی وام گرفته و نگرفته مهم است؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن ‌چیزی است که ما با آن مواجه هستیم؟ 

وی خاطرنشان کرد: این سینما در سال‌های گذشته با صبوری این راه را طی کرده است. ما گاهی خود را به نشنیدن می‌زنیم در حالی که من به متانت و رفتار درست اعتقاد دارم ولی اگر خودمان نتوانیم حرفمان را درست بگوییم دیگران در جایی دیگر و‌ با صدای بلند فریاد می‌زنند.

شاهسواری گفت: خانه سینما حق ایجاد مرز درون اعضای خود را ندارد. روزگار تفکیک و جداسری‌ها به سر آمده است. جوانانی که آمده‌اند کار و اعتبار و حیثیت می‌خواهند و آن وقت از روی تمام نفسانیت‌های ما عبور می‌کنند و ما می‌مانیم ‌و خودمان. این در حالی است که مسئولیت کار ما سنگین است ولی برخی‌‌ برای شکاف‌ و انشقاق آمده‌اند و من به غریزه حس می‌کنم با یک موج طرف خواهیم شد اما خانه سینما هیچ تفکیکی در هیچ بخشی ندارد.

او تاکید  کرد: ما باید خودمان را برای یک‌ جهش آماده کنیم چون میل به دیدن فیلم خوب زیاد شده است و امیدوارم به برکت نام‌ فردوسی حس میهن‌دوستی را حداقل ما در خانه‌ سینما افزایش دهیم.

در‌بخش بعدی این مراسم، جایزه بهترین گفت‌وگونویسی به فیلمنامه‌نویس فیلم وارونگی بهنام بهزادی تقدیم شد.

بهزادی در این بخش گفت: فیلمنامه‌نویسی برای من‌ کار بسیار سختی است و در جمعی حرفه‌ای در هم‌صنفی‌ها که هستم به آنها حسادت می‌کنم و البته معتقدم خلاقانه‌ترین بخش کار ما همین فیلمنامه‌نویسی است.

همچنین جایزه بهترین پیرنگ داستانی به فیلمنامه اسرافیل به نوشته آیدا پناهنده و ارسلان امیری تعلق گرفت.

جایزه بهترین شخصیت‌پردازی به فیلم‌ برادرم خسر‌و، پریسا هاشم‌پور‌ و احسان بیگلری اهدا شد و لوح تقدیر بهترین فیلمنامه هم‌ به فروشنده اصغر فرهادی تعلق گرفت.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

بازارهای مولد فلج شدن شده است

مالیات بر عایدی سرمایه؛ کلید قفل رکود مسکن

تورم به ۵۰ درصد خواهد رسید

فاطمی گفت: هنوز به تورم 49 درصدی سال 74 نرسیدیم، اما شاید تا پایان امسال برسیم!

تولیداتی که توجیه دارد، اما منطق نه!

حالا دیگر بعد از تجربه چند سال تولید برنامه‌های سینمایی در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در رسانه ملی، تقریبا می‌توان این برنامه‌ها را به تعبیر قدیمی‌ها «سرجهازی» تلویزیون در ایام برگزاری جشنواره فجر دانست! برنامه‌هایی که هر ساله تب و تاب ساخت آن‌ها از یک ماه قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر به اوج خود می‌رسد و همه شبکه‌های رسانه ملی به فکر راه انداختن برنامه‌ای تخصصی در حوزه سینما و برای پوشش اخبار جشنواره فیلم فجر می‌افتند.

مانور بی‌بی‌سی فارسی برای جلوگیری از عرضه نفت در بورس

با توجه به اطلاعیه بورس انرژی به نظر میرسد که تمامی ضوابط لازم برای تضمین بازگشت بهای نفت فروخته شده در بورس در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب با عرضه نفت در بورس و استفاده از توانمندی بخش خصوصی در صادرات نفت، میتوان بخشی از کاهش درآمدهای نفتی را بدون هیچ گونه ریسکی جبران کرد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

گزارشی درباره وضعیت برنامه‌های ‌سینمایی تلویزیون برای سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر
تولیداتی که توجیه دارد، اما منطق نه!
چرا نباید از کنار مسئله انتقادپذیر نبودن مسئولان ساده گذر کرد؟
مردم نقدناپذیر، ثمره مسئولان انتقاد گریز!
در حاشیه حضور سردار محسن رضایی و سلیمانی در برنامه حالا خورشید
وقتی شفافیت، تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند
نگاهی به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»
اضطراب عاشقانه آژیرهای قرمز
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین