نماینده سابق پارلمان بحرین: دولت بحرین «مجازات جمعی» علیه غیرنظامیان اعمال می‌کند

کدخبر: 2211127

نماینده سابق پارلمان بحرین در واکنش به صدور حکم دادگاه برای سلب تابعیت ۱۱۵ نفر از شهروندان این کشور، دولت بحرین را به اعمال «مجازات جمعی» علیه غیرنظامیان متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جواد فیروز» رئیس سازمان «سلام للدیمقراطیة و حقوق الإنسان» (صلح برای دموکراسی و حقوق بشر) و نماینده سابق پارلمان بحرین، مسئولان این کشور را به اجرای «مجازات جمعی» برای غیرنظامیان و متهمان جرایم تروریستی متهم کرد.

فیروز با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۲ تا کنون شماری کسانی که سلب تابعیت شده‌اند به ۷۲۰ نفر رسیده است، درباره سلامت و بی‌طرفی دستگاه قضایی بحرین ابراز تردید کرد.

وی که از رهبران سابق جمعیت ملی-اسلامی «الوفاق» است در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت که صدور چنین احکام سلب تابعیت جمعی نشان می‌دهد که دولت بحرین با جدیت و شتاب سلب تابعیت شمار زیادی از شهروندان را با هدف اجرای طرح تغییر جمعیتی و اعطای تابعیت به بیگانگان دنبال می‌کند.

احکام صادره سیاسی است

این معارض بحرینی تصریح کرد که «اتهامات وارده به این متهمان مشکوک است و احکام صادره نیز احکامی سیاسی و برای انتقام‌گیری از تمامی فعالان و کسانی است که خواهان تغییرات دموکراتیک در بحرین هستند.»

وی همچنین گفت که دستگاه قضایی مستقل در بحرین وجود ندارد و اجازه اجرای تحقیقات بی‌طرفانه و مستقل به نهادهای بین‌المللی معتبر درباره اتهامات مورد ادعای وزارت کشور و دادستانی کل داده نمی‌شود در حالیکه سازمان‌ها و نهادهای حقوقی بین‌المللی بر سیاسی بودن دستگاه قضایی بحرین تأکید دارند.

شعبه چهارم دادگاه جنایی بحرین روز سه‌شنبه (دیروز) با صدور حکمی ۵۳ نفر از اعضای یک گروه موسوم به گردان «ذوالفقار» را به حبس ابد محکوم کرد.

طبق گزارش وبگاه «مرأة البحرین»، دادگاه برای ۱۱۵ نفر از اعضای این گروه حکم صادر کرد که به موجب آن ۵۳ نفر به حبس ابد، سه نفر به ۱۵ سال حبس، یک نفر به حبس ۱۰ ساله، ۱۵ نفر به هفت سال حبس، ۳۷ نفر به پنج سال و ۶ نفر نیز به سه سال حبس محکوم شد و همچنین ۲۳ نفر نیز تبرئه شدند.

دادگاه همچنین رأی به سلب تابعیت ۱۱۵ متهم مذکور از مجموع ۱۳۸ متهم این پرونده داد.

مسئولان امنیتی بحرین نوامبر ۲۰۱۵ شماری از شهروندان این کشور را به اتهام تلاش برای تشکیل یک گروه به نام «گردان ذوالفقار» جهت اجرای عملیات‌های خرابکارانه بازداشت کرده و آنها را به دادستانی ارجاع دادند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: