هپکو با این پیشنهاد نجات می‌یابد؟

کدخبر: 2211182

پیشنهاد وزارتخانه‌های "راه و شهرسازی" و "کشور" برای خرید محصولات کارخانه هپکو با منابع سازمان برنامه و بودجه شاید بتواند برای کوتاه‌مدت مشکلات کارخانه‌ای که روزی نگین مونتاژ و تولید خاورمیانه بود را برطرف کند؛ پیشنهادی که در صورت اجرا نیز حکم مسکن موقت را دارد اما می‌توانست قبل از بروز تنش‌های اخیر عملیاتی شود.

به گزارش ایسنا، اخبار امروز اقتصادی، تحت تاثیر سومین روز تجمع کارگران هپکو اراک در مسیر راه آهن شمال ـ جنوب قرار داشت. ۱۰ سال قبل داستان سقوط آزاد کارخانه‌ای که روزی نگین تولید و مونتاژ ماشین‌آلات صنعتی خاورمیانه بود با یک خصوصی‌سازی چشم بسته آغاز شد. حالا تولید هپکو که سالیانه ۲۴۰۰ دستگاه بود به سالیانه ۸ دستگاه رسیده؛ سال گذشته هم بنا به گفته‌ی کارگران ۱۴ دستگاه در این کارخانه تولید شده است. کارگران می‌گویند مدیران مشغول خرید وقت هستند برای این‌که همین تعداد کارگر هم طی سال‌های پیش رو بازنشسته شوند و هپکو برود پی کارش. برخی مدعی شده‌اند که "چشم مدیران هپکو به ۱۱۵ هکتار زمین آن در بهترین نقطه شهر اراک و این همه دستگاه خاک‌خورده است که بسیاری از آنها در خاورمیانه بی‌نظیرند".

در آن سوی ماجرا اما نکبت فقر شکل بی‌رحم خود را به رخ می‌کشد. "یکی از همکاران‌مان پراید خریده بود تا بعدازظهرها برود مسافرکشی. بانک به خاطر قسط‌های عقب‌افتاده‌اش ماشین را از پارکینگ شرکت برداشت. همکارمان وسط سالن توی سر خودش می‌زد و میگفت به دادم برسید! ولی ما پولی نداشتیم که ماشینش را نجات بدهیم" اینها بخشی از صحبت‌های یکی از کارگران هپکو است.

در این شرایط چه باید کرد؟ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد این وزارتخانه و وزارت کشور برای خرید محصولات هپکو مشروط به تامین منابع از طریق سازمان برنامه و بودجه خبر داده است. هپکو واقعی‌ترین مصداق کشتی به گل نشسته است، تنها کافی است گذری در محیط کارگاهی کارخانه داشته باشید و تجهیزات سنگین خاک گرفته این مجموعه را ببینید، نظاره ای که چیزی جز آه و حسرت در پی ندارد. امروز هم ۸۰۰ کارگر هپکو با اخباری چون اقدام به خودکشی و تجمع در مسیر راه آهن برای سومین روز متوالی خبرساز شدند. آنها قبل از آن‌که مدیریت جدید کار را تحویل بگیرد اعتراض را شروع کرده و می‌گویند که این مدیریت هم نمی‌تواند کارخانه را نجات دهد و باید فکری عاجل برای هپکو صورت گیرد.

فیلترشکن تلگرام هم فیلتر می‌شود!

اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز از دستور رییس‌جمهور برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها خبر داده و علت این مساله را تبعات ضدامنیتی و گسترش باج‌افزارها عنوان کرده است. آذری جهرمی هم‌چنین گفته که جلوگیری از گسترش باج‌افزارها آغاز شده و طبق قانون هم بوده است و مشکل مقرراتی درباره این مساله وجود ندارد. او هم‌چنین درباره علت بسته شدن سایفون بیان کرده پروژه سایفون مورد حمایت مالی مستقیم وزارت خارجه آمریکاست و تمام منابع مالی‌اش آنجا تامین می‌شود.

تولید نفت ایران بالا رفت

تولید نفت ایران در ماه منتهی به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، روزانه ۱۰ هزار بشکه افزایش داشته است. بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه آوریل به ۳.۸۲۳ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز در مارس، ۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشت. اوپک هم‌چنین هشدار داد دورنمای رشد اقتصادی جهانی به دلیل ابهامات ناشی از سیاست تجاری و تحریم‌های آمریکا، تیره شده است.

هر گرم طلا ۱۱ هزار تومان افت کرد

سری هم به بازار طلا و سکه بزنیم. در شرایطی که بازار جهانی طلا روند صعودی به خود گرفته، حدود یک هفته اخیر بازار طلای داخلی با روند کاهشی روبرو شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۱ هزار تومان افت قیمت پیدا کرده است و به ۱۸۳ هزار تومان رسیده است. این روزها بازار طلا و جواهر با رکود عمیقی مواجه است و عملا خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود.

سکه هم در چهارمین روز هفته افت متوالی را تجربه کرد و پس از نوسانات ساعتی با قیمت یک میلیون و ۹۰۲ هزار تومان به کار خود پایان داد. این نرخ هزار تومان از روز دوشنبه کمتر بود. روز دوشنبه اما سکه ۷۰ هزار تومان نسبت به یکشنبه کاهش قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت طلای جهانی از سرگرفته شد

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن بالا رفت، اندکی افزایش پیدا کرد اما دلار قوی، رشد بیشتر بهای معاملات را محدود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۳۱۳.۵۴ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۳.۴۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۲.۵۰ دلار یا ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۳۱۸.۲۰ دلار بسته شد.

تولید پلت‌فرم در کارخانجات خودروسازی

" خودروسازان باید خروج آمریکا از برجام را به فال نیک گرفته و روند تولید خودروهای ملی را تسریع کنند." این جمله را آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به ایسنا گفته است. او هم‌چنین بیان کرده " دو خودروساز بزرگ هم‌اکنون مشغول طراحی و توسعه پلت‌فرم‌های ملی خود هستند". روز گذشته هم اعلام شد که در فروردین ماه امسال ۸۰ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو در ایران تولید شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: