شهریاری در نطق میان دستور:

خروج آمریکا از برجام نشان داد که روابط بین‌الملل نه تابع اخلاقیات بلکه منافع ملی است

کدخبر: 2211267

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس گفت: خروج آمریکا از برجام بار دیگر نشان داد که روابط بین‌الملل نه بر اساس ویژگی‌های اخلاقی همچون مردانگی بلکه صرفا بر اساس منافع ملی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدکمال الدین شهریاری در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس (چهارشنبه 26 اردیبهشت 97) گفت: خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام یک بار دیگر نشان داد که روابط بین الملل و بین الدول نه بر اساس ویژگی های اخلاقی مانند تعهد، وظیفه شناسی، مردانگی و از این قبیل موارد بلکه صرفا بر اساس منافع ملی شکل می گیرد و سایر منافع گروهی، منطقه ای و دوجانبه و چند جانبه نیز تابع اصل منافع ملی است و ترجمه می شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام دلیلی بر سودمند بودن آن برای جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف میهن اسلامی مان بود که آن هم نتیجه تلاش های هوشمندانه و فعالیت های دیپلماتیک دولتمردان و وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده بود و پایبندی به آن توسط ایران در طول عمر ناکام برجام مبین تعهد جمهوری اسلامی ایران به توافقات بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت و سایر موافقتنامه ها و مقاوله نامه های جهانی و و منطقه ای است و خروج آمریکا پشت پا زدن این کشور به همه مواردی است که خود زیر آنها را امضا و تائید کرده بود.

وی افزود: حفظ برجام به شکلی که قبل از خروج آمریکا ادامه داشت هیچ نفعی برای کشور نداشته و در سیاست کجدار و مریز به اعضای گروه 1+5 باید قطعا تجدید نظر به عمل آید. دیگر اینکه خروج آمریکا از برجام نه تنها شرایط را برای ما تغییر داده بلکه این شرایط برای سایر کشورهای گروه نیز تغییر کرده است.

شهریاری خاطرنشان کرد: اگر قبل از خروج آمریکا از برجام سایر کشورها در کنار آمریکا انگیزه اجرای برجام و استفاده از منافع متقابل از توافق هسته ای را داشتند که می توانست به یک بازی برد-برد تبدیل شود اما امروز باید توجه داشته باشیم که سایر کشورهای عضو گروه 1+5 در ازای حفظ برجام و پایبندی به تعهدات خود هزینه سنگین مقابله با آمریکا و قرار گرفتن در معرض تحریم های این کشور را باید بپردازند که به نظر من هرگز چنین کاری را نخواهند کرد و تا زمانی که چراغ سبزی از آمریکا نبینند که آن هم احتمالا دستکاری برجام و بی اثر کردن آن را به همراه خواهد داشت به هیچ وجه برای حفظ منافع ما خود را در مقابل آمریکا قرار نخواهند داد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس ادامه داد: به همین دلیل توصیه می کنم جناب آقای ظریف و تیم مذاکره کننده با سایر اعضای گروه 1+5 به ویژه کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به گونه ای تعامل کنند که ادامه روش کجدار و مریز در برجام و دستکاری و بی اثر کردن آن و یا خروج از برجام نیز برای آنها واجد هزینه هایی خواهد بود که کمترین آن می تواند خروج ایران از معاهده NPT باشد.

وی افزود: وزارت نیرو در اقدام عجیب و بی سابقه ای حدود 15 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز اطراف رودخانه موند که در شهرستان دشتی واقع است و ملک طلق کشاورزان و ساکنین روستاهای آن محدوده است تحت عنوان بستر و حریم رودخانه موند نقشه برداری کرده که موجب نقض مالکیت اراضی کشاورزی مراتع دامداری، مرغداری و فعالیت های وابسته به کشاورزی جمع کثیری از مردم حوزه انتخابیه و نگرانی آنها شده است که مؤکدا از وزارت نیرو و آب منطقه ای استان بوشهر می خواهم هر چه سریع تر در این امر تجدید نظر و از کشاورزان و ساکنین این منطقه رفع نگرانی کنند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به سایر مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش های مختلف از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: