فارس گزارش می‌دهد

سیاست یک‌بام و دو هوای آموزش و پرورش در تعطیلی دبستان‌ها

کدخبر: 2211288

در شرایطی که آموزش و پرورش شهر تهران طی گفت‌وگوها و بخشنامه بر دایر بودن مدارس ابتدایی تا ۱۳ خرداد ماه تأکید داشت، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که دبستانی‌ها در صورت «پایان یافتن کتاب و ارزشیابی» در خرداد به مدرسه نمی‌روند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود البته سال تحصیلی تا پایان شهریورماه محاسبه می‌شود اما برای دانش‌آموزان به طور عادی، سال تحصیلی ۹ ماه است.

تا پایان اردیبهشت ماه درس‌ و تدریس به اتمام می‌رسد و پس از آن هم خرداد ماه، فصل امتحانات است؛ البته روند دوره ابتدایی کمی متفاوت‌تر است چرا که اصولاً دانش‌آموزان دبستانی تا پایان اردیبهشت‌ماه کتاب‌های درسی و ارزشیابی را به پایان می‌رسانند و دیگر در خرداد‌ماه کاری ندارند.

در پی تعطیلات ناشی از بارش برف و سرما و آلودگی‌ هوا، امسال دانش‌آموزان تهرانی تعطیلات متعددی را تجربه کردند و این جریان باعث شد که آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کند که دبستان‌های تهران باید تا ۱۳ خرداد ماه دایر باشد.

* دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی در سال‌ تحصیلی‌جاری تا 9 خرداد مدرسه می‌روند

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۲۶ اسفند ماه سال گذشته درباره دایر بودن مدارس در سال تحصیلی جاری، گفت: «دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی برای جبران جاماندگی‌های آموزشی ناشی از تعطیلات آلودگی هوا و سرما تا 9 خرداد به مدرسه می‌روند و امتحانات هماهنگ پایه ششمی‌ها که هر سال از اول خرداد شروع می‌شد در سال تحصیلی جاری، پنجم تا سیزدهم خردادماه خواهد بود».

وی با بیان اینکه کلاس‌های جبرانی دانش‌آموزان رایگان است، افزود: «شورای مدرسه می‌تواند در خصوص افزایش ساعات درسی دانش‌آموزان برای جبران عقب‌ماندگی درسی ناشی تعطیلات تصمیم‌گیری کند».

* لزوم دایر بودن دبستان‌های تهران تا 13 خرداد

اما پس از تعطیلات نوروزی، تصمیمات مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران تغییر کرد و به زمان دایر بودن مدارس چند روز اضافه شد.

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۱۵ فروردین‌ماه امسال اظهار کرد: «در جهت اجرای ساعات آموزشی الزامی در دوره ابتدایی و به دلیل شرایط خاص شهر تهران و تعطیلات به وجود آمده ناشی از آلودگی هوا، فعالیت‌های آموزشی مدارس دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی جاری، حداقل تا 13 خردادماه برقرار هستند».

وی افزود: «زمان آموزش در دوره ابتدایی حداقل 925 ساعت در طول سال تحصیلی است، بنابراین تأکید می‌شود تمامی فعالیت‌های آموزشی مدارس دوره ابتدایی حداقل تا 13 خردادماه دایر باشند و باید تمام محتوای آموزشی کتاب‌های درسی ارائه شود».

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «مدارس ابتدایی باید نسبت به ارائه برنامه‌های آموزشی و درسی و تعمیق فعالیت‌های یادگیری تا زمان اعلام شده اقدام کنند و از این تاریخ به بعد نیز نسبت به برگزاری برنامه جشن یادگیری و برنامه‌ریزی سال تحصیلی آینده اقدام کنند».

* تعطیلی دبستان‌ها در پایان اردیبهشت ماه تخلف است

نهم اردیبهشت‌ماه امسال، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص زمان دایر بودن مدارس شهر تهران اظهار کرد: «به مدارس اعلام کردیم که آن تعداد روزهایی که به دلیل آلودگی هوا و برف و سرما تعطیل بودند را باید جبران کنند و بر این اساس مدارس ابتدایی تا ۱۳ خرداد ماه دایر هستند».

وی در واکنش به این جمله که برخی مدارس عنوان می‌کنند کتاب درسی را تا پایان اردیبهشت‌ماه تمام می‌کنند، گفت: «فقط کتاب تمام کردن که مطرح نیست بلکه دانش آموزان تربیت‌های دیگر هم در مدرسه دارند؛ ضمن اینکه دایر بودن مدارس مصوبه شورای معاونان و شورای برنامه‌ریزی تهران است».

باقری با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه، زمان آموزش است، افزود: «در گذشته نیز دانش‌آموزان در تابستان تعطیل بودند و یادمان نرود که خرداد ماه هنوز جزو بهار است».

وی تصریح کرد: «قطعاً کلاس‌های دبستانی‌ها از پایه اول تا پنجم باید در هفته اول خرداد ماه دایر باشد و پایه ششمی‌ها که امتحانات هماهنگ استانی دارند، کلاس‌های‌شان در کنار امتحانات دایر است».

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: «اگر مدرسه‌ای به دستورالعمل ارسالی در خصوص دایر بودن مدارس توجه نکند، تخلف کرده و با آن برخورد می‌شود».

* دبستانی‌ها در صورت «پایان یافتن کتاب و ارزشیابی» در خرداد به مدرسه نمی‌روند

اما مسئله اینجاست که بعد از مصاحبه‌های متعدد مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره دایر بودن مدارس تا ۱۳ خرداد ماه و برخورد با مدیرانی که با این موضوع توجه نکنند، ۲۴ اردیبهشت ماه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی اعضای شورای معاونان ومدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، اعلام کرد: «باتوجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در دوره ابتدایی اگر تدریس کتاب ها و ارزشیابی تا پایان اردیبهشت ماه به پایان برسد، نیازی نیست دانش آموزان در خرداد ماه در مدرسه حضور پیدا کنند».

به عبارت دیگر، این صحبت آقای وزیر، خط قرمزی بر تمام خط و نشان‌های اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر برخورد با «متخلفان تعطیل‌کننده مدارس تا پایان اردیبهشت» بود.

باید گفت که وزارت آموزش و پرورش با این نوع رفتار که طی بخشنامه و گفت‌وگو با رسانه، سیاستی را اعمال کرده و بر آن پافشاری می‌کند و درست در زمان اجرا، سیاست خود را تغییر می‌دهد، نگرش مردم را نسبت به برنامه‌های اجرایی خود نیز تغییر خواهد داد.

شاید بتوان گفت دیگر هیچ‌کس به بخشنامه‌ها و صحبت مسئولان اعتماد نخواهد کرد و این موضوع، ضرر سختی را متوجه دستگاه تعلیم و تربیت خواهد ساخت.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: