مرکز آمار ایران اعلام کرد:

افزایش شاخص قیمت مرغ و تخم مرغ نسبت به فصل گذشته

کدخبر: 2212297

شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی تمام استان‌های کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل، افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از طبق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص کل قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور در زمستان سال ١٣٩٦ به عدد ٢٩٨,٩٥ رسید که ٨.١٨ درصد نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) و ١٤.٧٧ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، افزایش داشته است.

گروه مرغ با افزایش ١٠.٩٥ درصدی و گروه تخم مرغ با افزایش ٣.٣٩ درصدی، افزایش ٨.١٨ درصدی شاخص نسبت به فصل قبل را رقم زده اند. همچنین گروه مرغ و تخم مرغ به ترتیب با ٨.٥٠ و ٣١.٦٥ درصد افزایش، موجب افزایش ١٤.٧٧ درصدی شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل شده اند. تغییر شاخص در چهار فصل منتهی به زمستان ١٣٩٦ نسبت به چهار فصل منتهی به زمستان ١٣٩٥، معادل ١٥.٣٧ درصد (تورم سالانه) بوده است.

شاخص استانی

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور در زمستان ١٣٩٦ نشان می دهد که تمام استان های کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل با افزایش روبه رو بوده و بیشترین و کمترین میزان افزایش مربوط به استان های کرمان با ٣١,٦٤ و گیلان با ٢.١٧ درصد است. همچنین تمام استان های کشور نسبت به فصل قبل افزایش داشته اند به طوری که استان های اردبیل و اصفهان به ترتیب با ١٣.٠٣ و ١.١٨ درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به فصل قبل تجربه کرده اند.

شاخص گروه­های اصلی

۱. مرغ

در زمستان ١٣٩٦ شاخص گروه مرغ به ٣٠٦,٣٦ واحد رسیده که نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١٠.٩٥ و ٨.٥٠ درصد افزایش یافته است. همه اقلام این گروه شامل پولت، مرغ گوشتی و جوجه یکروزه به ترتیب ٨.٨٣، ٩.٧٦ و ١٦.١٩ درصد نسبت به فصل قبل افزایش داشته اند. همچنین اقلام مذکور به ترتیب ٩.١٦، ١٠.٠٨ و ٢.٥١ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته اند.

تخم مرغ

در زمستان ١٣٩٦ شاخص گروه تخم مرغ به ٢٧٠,٤٥ واحد رسیده که نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٣.٣٩ و ٣١.٦٥ درصد افزایش داشته است. در این گروه تخم مرغ نطفه دار و تخم مرغ خوراکی به ترتیب ٤.٤٤ و ٢.٤٧ درصد نسبت به فصل قبل افزایش نشان می دهد. همچنین اقلام مذکور نسب به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٢٦.٨٩ و ٣٦.١٩ درصد افزایش داشته است.

۲. سایر

این گروه شامل کود است، در زمستان ١٣٩٦ شاخص کود به ٨٩٦,١٧ واحد رسیده که به ترتیب ١.١٧ و ٥.٣٠ نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: