فساد نظام مهندسی از کجا شروع شد؟ چه کسی رئیس نظام مهندسی ساختمان را تهدید کرد؟+فیلم

کدخبر: 2212359

در حالی به تازگی ریاست نظام مهندسی ساختمان تهران پس از یکماه جنجال تعیین تکلیف شده که وزیر راه اواسط ماه جاری اقدام غیرقانونی شهرداری را منشاء فساد نظام مهندسی اعلام کرده بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی در جلسه 22 اردیبهشت با برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: کجای قانون چنین اجازه ای را به سازمان نظام مهندسی می دهد که کار کوپنی توزیع کند. کاری که یکی طراحی می کند و یکی دیگر امضا می کند. یا کس دیگری نظارت می کند و فرد دیگری امضا می کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: - سازمان نظام مهندسی- تبدیل به یک سیستم امضافروشی شده که وهن تمام مهندسان ایران و وهن تمام جامعه ایران شود.

آخوندی با تاکید بر این که هیچوقت نگفته ام مهندسان فاسد هستند، گفت: بیشترین حامی بخشنامههای وزارت راه و شهرسازی مهندسان هستند، وزارت کشور و معاون عمرانی که بخشنامه خلاف قانون ابلاغ کرده باید مورد سئوال قرار گیرد که به چه حق قانونی این کار را انجام داده ای؟

آخوندی بیان کرد: مگر استاندار مدیرکل وزیر کشور است؟ آقای معاون عمرانی وزارت کشور خیلی بیخود کرده چنین بخشنامه ای را ابلاغ کرده و حق نداشته است این کار را انجام دهد.

در ادامه فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره ابلاغیه های وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بنده اینجا به عنوان نماینده حرف می زنم، چون به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مرا تهدید کردند که پروانه ات-مهندسی- را ابطال می کنیم.

وی ادامه داد: من هم که می دانید خیلی می ترسم، آدمی هستم که از این چیزها حساب می برم. الان هم دست و صدایم می لرزد چون می خواهند پروانه ام را ابطال کنند.

وی با بیان این که به عنوان نماینده حرف می زنم که متعرض پروانه ام نشوند، تصریح کرد: صراحت قانونی دارد که وزارت راه و شهرسازی نباید در کار قانون دخالت کند. تشخیص دریافت حق الزحمه از مهندسان به عهده مجامع است.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: مجمعی ممکن است که تصویب کند این حق الزحمه را نگیرد و یک مجمع دیگری این را 10 درصد تصویب کند.

رجبی در واکنش به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تقسیم کار کوپنی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار کرد: ما یک سازمان مردم نهاد هستیم و به افراد تکیه داریم. کوپن فروخته ایم، رفته ایم "مال" ساخته ایم، قاچاق کرده ایم، معاملات ارز انجام داده ایم، رانت خور بوده ایم. ما -سازمان نظام مهندسی ساختمان- دو منشا "حق عضویت" و درصدی از حق الزحمه اعضا داریم.

وزیر راه و شهرسازی در واکنش به سخنان رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: این ماده را وزیر مسکن و شهرسازی گفت، بزرگ ترین اشتباه را کرده، بعد از 20 سال متوجه شدیم اشتباه را لغو کردیم. حق قانونی ما بوده یا نبوده؟

آخوندی تاکید کرد: به این نمی توانید اعتراض کنید که چرا لغو شده است.

وی بیان کرد: ما کی گفته ایم شهرداری نباید بر ساخت و ساز نظارت کند، ما می گوییم شهرداری باید نظارت کند. الان شهرداری یک صورتجلسه با شارمان نظام مهندسی امضا کرده است. فساد از اینجا شروع می شود، گفته من -شهرداری- این کار را به شما -نظام مهندسی- تفویض می کنم. آیا شهرداری حق دارد این کار را انجام دهد؟ خیر.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ نهاد قانونی حق ندارد ماموریت قانونی خودش را به کسی دیگری واگذار کند، مگر مجلس می تواند وظیفه قانونگذاری خود را به کس دیگری واگذار کند.

آخوندی خطاب به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: آقای رجبی آیا شما به عنوان مهندس حرفه ای می توانید در جمعی بگویید من برای نظارت بر یک ساختمان 150 امضا دارم، اصلا ممکن است 150 مهندس در یک ساختمان حضور پیدا کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: