معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست:

ایران در میان کشورهای زیست کره قرار دارد

کدخبر: 2212742

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست گفت: ایران به دلیل داشتن تنوع زیستی جزء کشورهای زیست کره به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در مراسم روز جهانی تنوع زیستی که امروز(سه شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: ایران به دلیل داشتن اکوسیستم های مختلف و تنوع زیستی در جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل داشتن 1480 گونه در مقایسه با سایر کشورهای جهان وضعیت خوبی دارد، افزود: حدود ۱۱۵ گونه مهره دار،۵۴۰ گونه پرنده، ۲۴۰ گونه خزنده، ۱۹۷ گونه پستاندار و ۲۹ گونه دو زیست در کشور وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ پارک ملی، ۲۸۲ منطقه در سطح کشور در قالب مناطق چهارگانه و حدود ۱۷میلیون هکتار مناطق حفاظت شده و ۳۵ تالاب که ۲۵ مورد از این تالاب ها در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده اند در کشور داریم، لذا به دلیل این تنوع زیستی جزء کشورهای زیست کره به شمار می آییم.

وی افزود: استفاده پایدار از منابع و اجزای تنوع زیستی و دستیابی به منابع ژنتیکی و سیستم عادلانه منافع ناشی از تنوع زیستی، اجرای مفاد کنوانسیون در سطح ملی و اجرای مصوبات کنوانسیون های اعضای متعهد و تدوین راهبردها و برنامه های راهبردی کنوانسیون، تحقق اهداف تنوع زیستی آیچی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۳۰، اجرای تدوین و تصویب اولین راهبرد ها و برنامه های ملی از جمله اهداف حفاظت از تنوع زیستی هستند.

ظهرابی با اشاره به ۴راهبرد تنوع زیستی بیان کرد: جریان سازی تنوع زیستی در بین مردم و دولت، سیستم جامع پایش، ارزیابی و گزارش های یکپارچه از حفاظت از تنوع زیستی، تدوین و ارسال گزارشات ملی تنوع زیستی به دبیرخانه کنوانسیون از جمله راهبردهای همسوسازی تنوع زیستی هستند که بر اساس آن ها اقداماتی با هدف حفظ تنوع زیستی انجام شده است.

وی با بیان مهمترین تهدیدات تنوع زیستی کشور گفت:سیاست های نادرست و ناپایدار توسعه ای، تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن، ناآگاهی مردم و مسئولان از ارزش های محیط زیست و تنوع زیستی، تغییر کاربری اراضی و اشغال زیستگاه ها، چرای بی رویه و برداشت از جنگل برای مصرف سوخت و شکار و صید غیرقانونی از جمله مواردی هستند که تنوع زیستی کشور را تهدید می کنند.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: