حال کاریزا خوب است / آخرین وضعیت توله خرس سیاه هرمزگان + فیلم

کدخبر: 2213050

میثم قاسمی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان هرمزگان درباره وضعیت کاریزا می‌گوید: وضعیت این توله خرس سیاه حدود دو ماهه کاملا رضایت‌بخش است. کاریزا تحت نظارت دامپزشک نگهداری شده و با شیر بدون لاکتوز تغذیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسئولان محیط زیست هرمزگان وضعیت جسمی توله خرس سیاه بلوچی که هفته گذشته در حوالی روستای کاریزای خیرآباد واقع در استان هرمزگان مشاهده شده و توسط محیط بانان به بندعباس منتقل شده بود را رضایت بخش اعلام می کنند.

در ادامه، فیلمی کوتاه از وضعیت امروز این توله خرس زیبا را که به دنبال محلی که در آن مشاهده شده، کاریزا نام گرفته مشاهده می کنید:

میثم قاسمی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان هرمزگان درباره وضعیت کاریزا به تسنیم قرار می گوید: وضعیت این توله خرس سیاه حدود دو ماهه کاملا رضایت بخش است. کاریزا تحت نظارت دامپزشک نگهداری شده و با شیر بدون لاکتوز تغذیه می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا این توله خرس در هرمزگان باقی خواهد ماند یا به تهران منتقل خواهد شد می گوید: ما مایل هستیم کاریزا در هرمزگان بماند و حتی با شهرداری هم صحبت کردیم تا بتوانیم محلی را برای نگهداری کاریزا فراهم کنیم. اما هنوز تصمیمی را رابطه به اینکه آیا ین توله خرس در هرمزگان خواهد ماند یا به تهران منتقل خواهد شد گرفته نشده.

گفتنی است طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر اینکه وضعیت جسمی کاریزا وخیم است و می بایست به تهران منتقل شود در فضای مجازی منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته در پی گزارش های مردمی مبنی بر حضور یک توله خرس سیاه آسیایی (زیرگونه بلوچی) بدون مادر در نزدیکی مناطق مسکونی روستای کاریزای خیرآباد در شهرستان رودان جمعی از محیط بانان و کارشناسان محیط زیست شهرستان مدت 24 ساعت در منطقه حضور یافته تا از وجود یا عدم وجود مادر در آن حوالی مطمئن شوند. با توجه عدم مشاهده خرس مادر، توله خرس به اداره رودان و سپس به بندرعباس منتقل شد. این توله خرس به دنبال منطقه ای که در آن مشاهده شده بود کاریزا نام گرفت.

گفتنی است از آنجا که با توجه به سن کم و عدم وجود مادر، احتمال رهاسازی موفق این توله خرس بسیار اندک است به احتمال قوی،کاریزا سومین خرس سیاه در اسارت، در کشور خواهد بود. یک خرس سیاه آسیایی (زیرگونه بلوچی) ماده در باغ وحش زابل و یک خرس سیاه آسیایی (زیرگونه هیمالیایی) نر در باغ وحش شیراز، دیگر خرس های سیاه آسیایی در اسارت، در کشور هستند.

خرس سیاه آسیایی (خرس سیاه تبتی، خرس ماه یا خرس یقه دار) گونه ای خرس در اندازه متوسط است که روی قفسهٔ سینه اش لکه سفیدی به علامت V نقش بسته . این خرس به خوبی برای زندگی بر روی درخت سازگار است و در مناطق وسیعی از جنوب آسیا، شمال شرق چین، خاور دور روسیه و ژاپن می زید. آی یوسی ان این حیوان را در فهرست گونه های در خطر انقراض و در ردهٔ آسیب پذیر قرار داده . کاهش جمعیت این گونه ناشی از جنگل زدایی و شکار است. خرس سیاه شباهت ریخت شناسانه بسیار زیادی با خرس های ما قبل تاریخ دارد و برخی دانشمندان وی را نیای دیگر گونه های امروزین خرس می دانند. خرس سیاه هرچند بیشتر گیاه خوار است اما رفتاری پرخاش گرانه نسبت به انسان دارد و حملهٔ بدون هشدار این حیوان به آدمی بارها گزارش شده است. خرس سیاه آسیایی شبگرد است و بر خلاف دیگر همنوعان خود خواب زمستانی ندارد. عمر آن حدود 25 سال است و 120 تا 180 سانتی متر طول و 50 تا 170 کیلوگرم وزن دارد و علاوه بر مواد گیاهی، از حیوانات و حشرات، مهره داران کوچک، نوزاد پستانداران و گاهی اوقات دام اهلی تغذیه می کند. این خرس معمولاً در اواخر تابستان جفت گیری می کند و پس از حدود هفت ماه دو توله به دنیا می آورد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: