باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فقط معادن کوچک مجبورند تمام شرایط سخت اداری را تحمل کنند

کدخبر: 2213200

معادن کوچک مجبورند تمام شرایط سخت را تحمل کرده و در زمان طوفان اقتصادی، اولین ضربه به این معادن اصابت می‌کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، وجود ذخایر غنی فلزی و غیرفلزی در کشور، ذخایر فراوان انرژی، رشد مستمر تقاضای داخلی و بین المللی برای محصولات صنایع معدنی، نیروی کار فراوان، دسترسی به آ ب های آزاد و مقایسه بخش معدن با سایر بخش های اقتصادی نشان می دهد که معدن می تواند نقش اساسی در اشتغال زایی ، توسعه پایدار و نیز شکوفایی سایر بخش های اقتصادی کشور داشته باشد. اهمیت بخش معدن در اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی وقتی پررنگ تر می شود که بدانیم بسیاری از اندیس های معدنی کشور در استان های محروم و کمتر توسعه یافته قرار دارند و در صورت آغاز و توسعه فعالیت های معدنی، نقش مهمی در محرومیت زدایی از این مناطق ایفا خواهند کرد.

وجود بوروکراسی در فرآیندهای سرمایه گذاری و توسعه و عدم امکان برنامه ریزی فنی و اقتصادی مناسب به واسطه عدم وجود ثبات در قوانین و مقررات بخش صنعت و معدن و از همه مهمتر چالش های موجود در روابط میان بخش خصوصی معدن با دولتمردان وسیاست گذاران این حوزه را می توان از جمله مشکلات اصلی عدم پیشرفت معدن وصنایع معدنی در چند سال گذشته در ایران دانست. در راستای مشخص شدن زوایای بیشتری از این مشکلات پای گفتگو و درددل با برخی از فعالان خصوصی معدن نشسته ایم که متن آن در زیر به صورت کامل آمده است؛

تصدی گری،آفت جان بخش معدن شده است

فرزانه معصومی، معدن کار نمونه کشور و عضو انجمن سنگ آهن ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: تصدی گری در تمام کشور و نه تنها در بخش های دولتی بلکه در حوزه خصوصی هم شکل گرفته است.

وی افزود: عدم شفافیت در قانون موجب شده تا تفاسیر مختلفی بوجود بیاید و در نتیجه هر کارشناس ساده می تواند یک تفسیر جداگانه از قانون ارائه دهد.

معصومی اضافه کرد: این موضوع به معنای ایجاد مشکل اساسی برای بخش خصوصی واقعی شده است و ضرورت حمایت از بخش خصوصی امروز از همه زمان ها پررنگ تر شده است.

معدن کار نمونه کشور و عضو انجمن سنگ آهن ایران، یادآور شد: ما به عنوان اعضای NGOهای خصوصی در هر جا که منافع بخش خصوصی با دولت اصطکاک پیدا کند، باید ورود کرده و از منافع بخش خصوصی دفاع کنیم.

وی با اشاره به عملکرد منفی برخی از مدیران انجمن های خصوصی معدنی تصریح کرد: متأسفانه اکنون شاهدیم که برخی از مدیران بخش خصوصی هم در کنار دولت نشسته و گرفتار بیماری تصدی گری شده اند.

معصومی تأکید کرد: در صورتی که NGOهای معدنی وظیفه خود را فراموش کرده و در کنار اعضایشان نباشند، بخش خصوصی معدن ضربه خورده و دچار مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد.

وی بیان کرد: اکنون شرایطی در انجمن های معدنی بوجود آمده که اگر همراه خواسته های مدیران و مقامات دولتی نباشیم، یا باید انجمن را ترک کرده و یا به عنوان عضو خنثی حضور داشته باشیم.

معدن کار نمونه کشور و عضو انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه تنها بخشی که راه توسعه خود را توانسته پیدا کند، بخش معدن است، گفت: ما کشوری هستیم که دارای منابع معدنی بالایی بوده و سرمایه گذاری های خوبی هم در این حوزه انجام شده است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی آنجاست که ما معنی توسعه پایدار را نفهمیده ایم یعنی ارزش کالا را به معنای واقعی بدست آوریم و آن را طوری سرمایه گذاری کنیم که ارزش واقعی و طولانی مدت داشته باشد.

معصومی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته مزیت های تولیدی خود را شناخته و آن را پرورش داده اند تا به توسعه پایدار دست یابند.

معدن کار نمونه کشور و عضو انجمن سنگ آهن ایران اضافه کرد: از آنجایی که کشورهایی همچون کشور ما هدف درستی ندارند پول های کسب کرده از درآمدها راهدر می دهیم.

وی تصریح کرد: اگر ما سنگ آهن تولید کنیم مزیت بهتر و بیشتری نسبت به تولید فولاد در ایران دارد، زیرا با توجه به بحران بی آبی و خشک سالی رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد می تواند نگران کننده باشد.

معدن کار نمونه کشور و عضو انجمن سنگ آهن ایران، ادامه داد: اگر حتی بتوانیم به تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 دست یابیم باید دید که آیا کیفیت فولاد ما قابل مقایسه با تولیدات کشوری همچون چین است و آیا می توانیم فولاد خود را به راحتی صادر کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به توسعه پایدار در کشور افزود: در صورتی که اهداف روشنی در کشور تبیین شده و نقشه اقتصادی مشخص باشد، تمام فعالیت های اقتصادی هدفمند شده و حوزه های مختلف از سردرگمی در می آیند.

معصومی با اشاره به تعدیل نزدیک به هزار نفر از نیروی های کار شرکتش در چند سال گذشته تصریح کرد: تمام تلاش خود را کردم تا بتوانم از بروکراسی و موانع اداری عبور کرده و در نتیجه در سال جاری 500 نفر از نیروهای تعدیل شده را به سر کارشان بازگرداندیم.

معدن کار نمونه کشور و عضو انجمن سنگ آهن ایران گفت: برای حمایت از کالای ایرانی باید بحث برندینگ را فعال کنیم تا مردم بجای خرید پوشاک از ترکیه، منسوجات داخلی را بخرند.

وی یادآور شد: اگر تصدی گری نابود شود دولت هم برنامه ریزی و استراتژی شفاف تری برای اداره کشور اداره خواهد داد.

معادن بزرگ از رانت های دولتی به آسانی بهره می برند

سعید صفایی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد و دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: معادن بزرگ کشور، معادن غنی و اقتصادی بوده و تحت هر شرایطی حاشیه سود بسیار بالایی دارند و هیچ اتفاقی به آنها ضربه نمی زند.

وی با دولتی و شبه خصوصی خواندن معادن بزرگ ایران، افزود: معادن کوچک مجبورند تمام شرایط سخت را تحمل کرده و وقتی طوفانی می آید، اولین ضربه به این معادن اصابت می کند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد و دبیر انجمن زغال سنگ ایران ، اضافه کرد: دولت از لحاظ قانونی معادن کوچک و بزرگ را با یک چوب می زند هرچند که معادن بزرگ از رانت های دولتی به آسانی بهره می برند.

صفایی تشریح کرد: بیشترین ضربه را در این سال ها، معادن مصالح ساختمانی و سنگ های تزیینی دیده اند زیرا فعالیت های عمرانی در چند سال گذشته بشدت خوابیده و دولت هم پیش بینی برای نجات این معادن نکرده است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که سیستم مدیریت دولتی و اداری وزارت خانه ها بشدت ضعیف است و در عین حال اختیارات فراوانی به آنها داده شده اما نگاه این مدیران همیشه خطی بوده و سیاست گذاری ها و اعمال قانون آنها هیچ گاه با پیش بینی های صورت گرفته یکسان در نیامده است.

صفایی اضافه کرد: به نظر می رسد دولتمردان ما وقتی برنامه ریزی بلند مدت می کنند فقط خود را در حرکت می بینند و بقیه کشورها را ساکن تصور می کنند.

معادن کوچک به خاطر آسیب پذیریشان از چرخه های اقتصادی کنارگذاشته می شوند

سجاد غرقی عضو انجمن سنگ آهن و اتحادیه تولیدکنندگان محصولات معدنی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: رویکرد دولت نسبت به واحدهای کوچک صنعتی، یک نگاه یکپارچه نیست، در نتیجه معادن کوچک به خاطر آسیب پذیریشان از چرخه های اقتصادی کنارگذاشته می شوند. وی در ادامه افزود: معادن منبع خدادادی است و ما نمی توانیم تصمیم بگیریم که معدن بزرگ یا معدن کوچک داشته باشیم. غرقی تصریح کرد: در دوران رونق معادن، 85 درصد اشتغال از طریق این واحدهای کوچک تأمین می شد و یکی از مسائل مهم در حال حاضر ایجاد اشتغال با هزینه پایین است که این امر به راحتی در واحدهای کوچک صنعتی محقق می شود. عضو انجمن سنگ آهن با اشاره به این نکته که باید در مناطقی که به این نوع صنایع کمتر توجه شده ، تمرکز ویژه ای داشته باشیم، یادآور شد: ضروری است که در بخش تأمین هزینه ها ، مشوق هایی برای تشکیل این واحدهای کوچک صنعتی در نظر گرفته شود و با تعریف هدف مشخصی در ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم شاهد ایجاد تحولی در این زمینه باشیم. گزارش از سمیه عرب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: