معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد

خارجی‌ها زعفران را مستقیم از کشاورز می‌خرند/ خرده پا بودن کشاورز و رقابت منفی در افت قیمت دو چالش زعفران

کدخبر: 2213202

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: دو چالش عمده در تجارت زعفران شامل کشاورزان خرد است که نقدینگی کافی ندارند و می‌خواهند فوری کالایشان را بفروشند و دیگری رقابت منفی صادرکنندگان در خارج است که قیمت زعفران را پایین می‌آورند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی اکبر مهرفرد امروز در آیین آغاز به کار معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: در سال 96 در کشور ما 336 تن زعفران تولید شد که از این میزان 236 تن آن صادر شده است و جالب اینجا است که ما زعفران را بیشتر به عنوان خوراک استفاده می کنیم، در حالی که در دنیا در بحث تولید دارو و فرآورده های دیگر از آن استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه 105 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت زعفران قرار دارد، گفت: عملکرد در هکتار برای زعفران 3.3 کیلوگرم است که پیش بینی کرده اند، در درازمدت آن را به 8 کیلوگرم برسانند.

معاون حجتی به این نکته هم اشاره کرد که کارهای زیادی در تکنولوژی خوش کردن زعفران داریم که روش های انجمادی و بسته بندی تحت خلا از به روزترین آنها است و هم اکنون 205 کارگاه در کشور برای فرآوری زعفران فعالیت می کنند که 20 کارگاه دیگر در دست ساخت است.

وی متنوع سازی استحصالات زعفران را از دیگر مسائل مهم در این حوزه دانست و گفت: سافرانول (روغن زعفران) یکی از داروهایی است که در درمان بیماری آلزایمر بی نظیر است و ما از این دست داروهای مفید که مشتق از زعفران است کم نداریم. همچنین ثبت نشان جغرافیایی و ثبت ژنتیکی از دیگر کارهایی است که باید انجام شود.

مهرفرد تصریح کرد: ما در تجارت زعفران دو چالش مهم داریم، یکی اینکه کشاورزان خرد هستند، نقدینگی کافی ندارند و محصولی را که استحصال کرده اند می خواهند فوری و نقدی بفروشند. یعنی در یک دوره دو ماهه می خواهند 336 تن زعفران بفروشند که در منطقه خشک با محرومیت به دلیل عرضه زیاد در نهایت باید ضرر هم بدهند در نتیجه وزارت جهاد کشاورزی هم مجبور است تا در این میان وارد شود.

وی در توضیح بیشتر موضوع اظهار داشت: در سال 96 سازمان تعاون روستایی وارد عمل شد و 67 تن زعفران را از کشاورزان خریداری کرد، تا قیمت را در حاشیه امن نگه دارد.

وی همچنین رقابت منفی صادرکنندگان ایرانی در خارج از کشور را یکی دیگر از چالش های پیش رو دانست و گفت: این صادرکنندگان همه روی دست هم می زنند و قیمت زعفران را پایین می آورند. به گونه ای که برخی مشتریان خارجی کارگزار می گیرند و از کشاورزان محصول را مستقیم می خرند، اما باید پرسید آیا ما امروز می توانیم از یک کشور اروپایی همچون آلمان به طور مستقیم از کشاورزانش محصول خرید کنیم.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی راه اندازی بورس معاملات نقدی زعفران و اکنون بورس معاملات آتی را گامی مثبت در حوزه زعفران برشمرد و افزود: باید بورس بین المللی را هم راه بیندازیم تا مرجعی راه گشاه باشد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: