نیروگاه‌های حرارتی فرشته نجات خاموشی

کدخبر: 2213212

از ابتدای سال تاکنون تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تعمیرات لازم در این نیروگاه‌ها انجام شده؛ به‌گونه‌ای‌که این واحدها برای فصل تابستان آمادگی کامل دارند.

به‌گزارش ایسنا، سال گذشته در زمان پیک بار ۹۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استفاده شد که با بارش‌های اخیر ظرفیت استفاده از این نیروگاه‌ها به حدود ۶۰۰۰ مگاوات رسیده و این یعنی ۳۳۰۰ مگاوات در این بخش با کمبود تولید مواجهیم و باید آن را با مدیریت مصرف جبران کنیم.

این در شرایطی است که بخش نیروگاهی تعهدات لازم در این بخش را انجام داده و از آبان ماه سال گذشته تاکنون حدود ۷.۳ میلیارد کیلووات ساعت ذخیره انرژی صورت گرفته است و علی‌رغم پیش‌بینی‌هایی که در سال قبل مبنی بر کاهش بارندگی و تولید نیروگاه‌های برق آبی بود بخش تولید با هماهنگی بین نیروگاه‌های بادی و حرارتی بسیاری از این کمبودها را جبران کرد و انرژی مورد نیازی که باید از نیروگاه‌های برق آبی دریافت می‌شد از نیروگاه‌های حرارتی دریافت شد.

البته به جز نیروگاه‌های حرارتی که امسال نیز نقش ویژه‌ای دارند اقدامات دیگری در دست اقدام است. در همین راستا همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سال گذشته و مدیریت مصرف حدود ۱۰۰۰ مگاواتی از این طریق اظهار امیدواری کرد که امسال نیز با شدت بیشتری اجرای این طرح ادامه یابد و تمامی مشترکان دیماندی در این طرح مشارکت داشته باشند و در بخش مدیریت چاه‌های کشاورزی و مصارف عمومی نیز از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده شود.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نیروگاههای تولید پراکنده (DG) و مولدهای خودتامین از طریق دیسپاچینگ‌های توزیع، دیسپاچینگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و برق‌های منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید پایش انجام شود تا از اثرگذاری نیروگاه‌های تولید پراکنده در پیک بار مطمئن شویم.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده ۳۰۰۰ مگاوات به نیروگاه‌های جدید حرارتی تا زمان پیک اضافه شود که در حال حاضر بیش از نیمی از پروژه اجرایی شده است.

پیش‌بینی می‌شود که با ورود نیروگاه‌های جدید مشکل خاموشی کشور برطرف شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: