فرانسواز بونو تدوینگر فرانسوی برنده جایزه اسکار درگذشت

کدخبر: 2219840

فرانسواز بونو تدوینگر ثابت کارهای کوستا گاوراس که جایزه اسکار را برای فیلم «زد» دریافت کرده بود در سن ۷۸ سالگی در پاریس درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، فرانسواز بونو تدوینگر زن فرانسوی که در طول ۵۰ سال فعالیت هنری با بسیاری از کارگردانان مطرح سینمای فرانسه همکاری داشت درگذشت.

بونو بیشتر برای تدوین ۷ فیلم متوالی کوستا گاوراس از «زد» (۱۹۶۹) تا «هانا ک» (۱۹۸۳) شهرت دارد. او در کنار جایزه اسکاری که برای تدوین درخشانش در فیلم سیاسی «زد» بدست آورد جایزه بفتا بهترین تدوین را برای دیگر اثر کوستا گاوراس به نام «گمشده» (۱۹۸۲) نیز کسب کرده است.

این تدوینگر مهم فرانسوی با ژان ژاک آنو در نخستین فیلم سینماییش «سیاه و سفید در رنگ»، رومن پولانسکی در «مستاجر»، مایکل چیمینو در ۲ فیلم «راه اژدها» و «سیسیلی ها» و جولی تایمور در چهار فیلم همکاری داشته است.

از اولین فعالیت بونو در عرصه سینما که فیلم «میمونی در زمستان» (۱۹۶۲) ساخته آنری ورنوی است نزدیک به نیم قرن می گذرد. بونو و ورنوی در سه فیلم دیگر نیز با یکدیگر همکاری داشته و سرانجام با هم ازدواج کردند.

فرانسواز بونو در ۱۷ آگوست ۱۹۳۹ در بوآ-کلمب فرانسه به دنیا آمد. مادر وی مونیکا بونو تدوینگر آثار مهمی چون «سامورایی» (۱۹۶۷) و «کلاه» (۱۹۶۲) از ساخته های ژان پیر ملویل است. بونو نخستین بار به عنوان دستیار تدوینگر در کنار مادرش در فیلم «دو مرد در منهتن» (۱۹۵۹) ساخته ملویل حضور داشت. او پس از آن به همراه مادرش به صورت مشترک تدوین فیلم «میمونی در زمستان» را انجام داد.

«ارتش سایه ها» (۱۹۶۹)، «حکومت نظامی» (۱۹۷۲)، «خیلی محرمانه» (۱۹۸۴)، «مرد چاق و پسر کوچک» (۱۹۸۹) و «شهر دیوانه» (۱۹۹۷) از دیگر آثار مهم پرونده کاری وی است.

از بونو یک پسر و یک دختر به نام های پاتریک مالاکیان و سوفی مالاکیان به جای مانده است. مالاکیان نام خانوادگی آنری ورنوی کارگردان سرشناس فرانسوی است. در روز پنجشنبه مراسمی در کلیسای جامع ارامنه سن ژان باپتیست در فرانسه برای بونو تدارک دیده شده است. گفته می شود خانواده بونو از مردم درخواست کرده اند به جای آوردن گل هزینه آن را صرف کمک به بیماران مزمن انسداد ریه کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: