فروش بلیط‌های فوتبال پردیسهای سینمایی در کمتر از یک روز/ پیش‌فروشی پرابهام

کدخبر: 2219844

بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان شورای عالی اکران تصمیم به پخش برخی مسابقات فوتبال در سالن‌های سینمایی گرفت. تصمیمی پرحاشیه که اعلام آن از عصر دیروز (سه‌شنبه ۲۲ خرداد) ابهامات و سوالات فراوانی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، در حالی که هنوز یک روز از اعلام اجازه نمایش فوتبال در سالن های سینمایی توسط شورای عالی اکران نمی گذرد،کلیه پردیس های سینمایی کشور و بیش از 70 درصد سالن های سینمایی تهران بلیط های مسابقه اول تیم ملی (ایران-مراکش) را با قیمت 20 هزار تومان به فروش رسانده اند که این حجم از پیش فروش از جهاتی سوال برانگیز است.

علی سرتیپی سخنگوی شورای عالی اکران پس از جلسه دیروز(سه شنبه 22 خرداد) این شورا اعلام کرد که پخش مسابقات فوتبال در سالن های سینمایی منوط به هماهنگی های لازم می باشد و پس از این هماهنگی ها مقرر شده تا شش دیدار از مسابقات جام جهانی در سالن های سینمایی به نمایش گذاشته شود. طبق پیگیری های خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جلسه شورای عالی اکران دست کم تا ساعت 17 روز سه شنبه(22 خرداد) ادامه داشته و صحبت های سخنگوی این شورا از ساعت 17 به بعد در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

از طرفی سینمادارها چندی پس از اعلام این خبر، پیش فروش اینترنتی گسترده بلیط های مسابقه اول تیم ملی ایران را در سایت های فروش بلیط آغاز کردند. حال آنچه که سوال شده این است که سینماداران چگونه این هماهنگی های مربوطه را با وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و نیروی انتظامی آن هم در ساعتی خارج از وقت معمول اداری و بدون مجوزات مکتوب و تشریفات اداری انجام داده اند که به این سرعت اقدام به پیش فروش بلیط کرده اند؟

مسئله بعدی حجم غیر معمول این پیش فروش ها است که به طرز بی سابقه ای در همان ساعت های اولیه شروعِ پیش فروش اینترنتی، درصد بالایی از بلیط ها به فروش رسید؛ به گونه ای که تا زمان تنظیم این خبر تقریبا تمام پردیس های سینمایی کشور و بیش از 70 درصد سالن های سینمایی بلیط های این مسابقه را به فروش رسانده اند و لذا سوالی که در ذهن می آید این است که آیا این حجم از فروش چند ساعته طبیعی بوده و آیا همگی به افراد حقیقی فروخته شده و اینکه آیا در روز و ساعت اکران مسابقات شاهد ایجاد بازار سیاه فروش بلیط نخواهیم بود؟

قیمت یکسان بلیط های پیش فروش شده نیز مسئله ابهام زای دیگری است. طبق اعلام سخنگوی شورای عالی اکران قیمت بلیط ها بین 15 تا 20 هزار تومان و در برخی سینماها تحت عنوان vip با قیمتی بالاتر از 20 هزار تومان تعیین شده است. اما آیا در خصوص ملاک قیمت گذاری بلیط نسبت به درجه کیفی سینماها جزئیاتی از طریق این شورا اعلام شد و اینکه چگونه است که تمامی سینماهای مکانیزه که اقدام به پیش فروش اینترنتی بلیط کرده اند، همگی قیمت 20 هزار تومان را برای بهای بلیط لحاظ کرده اند؟ از پردیس های مدرن تهران گرفته تا سالن های معمولی! آیا در این صورت ابهام شکل گیری بازار سیاه برای بلیطهای فوتبال در سینما شکل نمی گیرد؟

سوال مهم بعدی حق صاحبان فیلم است.علی سرتیپی در بخشی از صحبت های دیروز خود در مورد حق صاحبان فیلم ها از سانس های اکران فیلمشان که به مسابقات فوتبال اختصاص داده می شود گفت: در این باره هم صحبت شد و توافقی برای پرداخت مبلغی به صاحبان فیلم ها صورت خواهد گرفت!

ابهام در این اطلاعات داده شده به اندازه ای است که دیگر جای توضیح ندارد.سخنگوی شورای عالی اکران حتی در مورد درصد این حق پخش هم چیزی به میان نیاورده است و اینکه آیا برای اتخاذ چنین تصمیمی رضایت صاحبان فیلم را به دست آورده اند یا نه نیز در هاله ای از ابهام است.

این ها بخشی از سوالاتی است که این تصمیم پرحاشیه شورای عالی اکران را بیش از پیش حاشیه دار می کند.تصمیمی با کش و قوس های فراوان که از هفته ها پیش حرف وحدیث های زیادی را به دنبال داشته است که می توان گفت قدمی دیگر در جهت حمایت از سینمای تجاری و گیشه محور و بی توجهی به بعد فرهنگی صنعت سینماست.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: