اسحاقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

ثروت زایی بیش از یک و نیم میلیون دلاری سالیانه کیت یون الایزا برای ایران

کدخبر: 2220075

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی ایران و بنیان گذار یکی از شرکت های دانش بنیان از تولید انبوه پیشرفته ترین کیت یون ایرانی خبر داد.

علی اسحاقی رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی ایران در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بیان کرد: کیت یون دامی (بیماری شبه سل با عامل باکتری مایکو باکتریوم) با حمایت های مرکز رشد موسسه موفق به اخذ همه مجوزهای لازم برای ورود به بازار شد و به همین منظور امروز تولید انبوه این کیت با امضا قراردادی در سایت استان مرکزی، شهر اراک طی مراسمی کلید می خورد.

وی با بیان اینکه ایران در زمره چهارمین کشور تولیدکننده کیت های پیشرفته یون دامی قرار گرفت، ادامه داد: تاکنون تمام این کیت ها به صورت وارداتی در کشور مورد استفاده قرار می گرفته است که در این میان آمریکا، فرانسه و سوئیس تنها کشورهای تولید کننده این کیت ها در جهان بوده اند.

اسحاقی بیان کرد: با توجه به اهمیت چشمگیر کیت های تشخیص سریع یون دامی برای پیشگیری از شیوع این بیماری بسیار مهلک دامی که تلفات بالایی هم دارد، شرایط تحریم واردات آن را با مشکلاتی مواجه کرده بود؛ موضوعی که حالا با حمایت های موسسه سرم و واکسن سازی رازی و همت نخبگان ایرانی برطرف شده است.

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی افزود: تولید انبوه کیت یون دامی سالانه سود اقتصادی بالغ بر یک میلیون دلار را وارد کشور می کند؛ کیتی که تاکنون به عنوان طرحی ثروت زا با دانش بومی در حال طی شدن است و همه مراحل آزمایشگاهی و اخذ مجوزهای لازم برای تجاری سازی و رسیدن به مرحله تولید انبوه را سپری کرده است که این موفقیت حاصل شد و امروز در سایت اراک خط تولید آن راه اندازی می شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده کیت یون ایرانی کمتر از 50 درصد از مشابه وارداتی آن است، اظهار کرد: این کیت که از دستاوردهای مهم یکی از شرکت های دانش بنیان واقع در مرکز رشد رازی به شمار می رود می تواند ظرف یک الی دو ساعت بیماری یون را تشخیص دهد.

وی بیان کرد: یون دامی در واقع باکتری شبیه به بیماری سل دارد اما با ماموریتی متفاوت که در آن میکرو باکتری های موجود بدون بروز علائمی در غدد شیری دام رسوب کرده و به مرور با کاهش قوای شیردهی اولین جرقه های بروز بیماری را روشن می کند که متاسفانه در مراحل پیشرفته می تواند با تاثیر در روده و احشای دام موجب کاهش وزن نامتعارف و مرگ دام شود بنابراین کیت تشخیصی یون دامی برای جلوگیری از بروز تلفات دامی یکی از محصولات استراتژی و حیاتی در همه کشورهاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: