وزیر علوم تاکید کرد

آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری مشترک با ارمنستان

کدخبر: 2220102

وزیر علوم بر آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری مشترک با ارمنستان تاکید کرد و گفت: برای این کار باید بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی به منظور شناخت هر بیشتر ظرفیت‌ها افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در دیدار با آرتشس تومانیان سفیر ارمنستان در تهران به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور (ایران و ارمنستان) اشاره کرد و افزود: برای توسعه ارتباطات علمی و تحقیقاتی بین دو کشور باید شناخت کافی و متقابل میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران و ارمنستان بیشتر شود و می‌توان برای بازدید هیات‌های دانشگاهی دو کشور از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی ایران و ارمنستان برنامه‌ریزی کرد.

وزیر علوم با اشاره به علایق مشترک برای همکاری‌های مشترک تحقیقاتی بین پژوهشگران ایران و ارمنستان، افزود: در این رفت و آمدها ارتباطاتی شکل می‌گیرد که می‌تواند منجر به گسترش همکارهای علمی و تحقیقاتی شود.

دکتر غلامی با بیان اینکه عده‌ای از جوانان ایرانی در دانشگاه‌های ارمنستان تحصیل می‌کنند، گفت: به لحاظ فناوری و انتقال دانش در سطح جامعه، اقدامات خوبی در ایران انجام شده و از جمله ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری. دیگر اینکه تعداد زیادی از دانشگاه‌های ایران مراکز رشد دارند که ایده‌های جدید را به فناوری و ثروت تبدیل می‌کنند.

وزیر علوم در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت علمی ایران از نظر رتبه‌بندی در جهان و منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند و آماده است که همکاری‌های علمی و فناوری با ارمنستان توسعه یابد و دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایران می‌توانند برنامه‌هایی را برای توسعه همکاری‌ها و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی داشته باشند.

دکتر غلامی با تاکید بر مستمر بودن این ارتباطات بین مسئولان آموزش عالی دو کشور، تبادل استاد و دانشجو و پژوهشگران دو کشور را در این مسیر مفید دانست.

در این دیدار، سفیر ارمنستان به بازدید از برخی از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایران و آشنایی با ظرفیت‌های موجود در ایران و برخی ظرفیت‌های علمی و فناوری ارمنستان اشاره کرد و گفت: ما علاقه‌مند به توسعه روابط علمی با ایران به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات هستیم که البته در زمینه نانو تکنولوژی هم پروژه همکاری مشترک بین دو کشور انجام گرفته است.

آرتشس تومانیان با اشاره به سفر وزیر سابق علوم ایران به ایروان درخواست کرد که وزیر آموزش و تحقیقات ارمنستان نیز از ایران بازدید کند.

همچنین دکتر حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی نیز با اشاره به بازدید هیئت آکادمیک ایران از دانشگاه‌های ارمنستان و انعقاد توافقات مناسب در این سفر گفت: از طرف ایران دانشگاه ارومیه به عنوان مسئول ارتباطی با دانشگاه‌های ارمنستان انتخاب شده و منتظر هستیم از طرف شما نیز یک دانشگاه انتصاب و معرفی شود تا لحظه به لحظه پیشبرد برنامه‌های همکاری مشترک را پیش‌بینی کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالارآملی با اشاره به وجود دو کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی در سه دانشگاه ارمنستان و با بیان اینکه بعضی از دانشگاه‌های ارمنستان کیفیت خوبی دارند، گفت: عدم توازن در تعداد دانشجویان دو کشور وجود دارد و در حال حاضر ۴۵۰ دانشجوی ایرانی در ارمنستان تحصیل می‌کنند و ۸ نفراز دانشجویان ارمنی در ایران مشغول به تحصیل هستند و برای ایجاد یک توازن در این امر پیشنهاد اعطای ۱۰ بورسیه کامل را به ارمنستان داده‌ایم که هنوز اسامی را دریافت نکرده‌ایم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: