برندینگ یا برندبازی و پول بادآورده؟

عنوان

طرح برندینگ ارائه شده از طرف دولت نه برندیگ به معنای متعارف بین المللی که یک برندبازی ساده با هدف کسب درآمدهای بادآورده میلیاردی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیژن حاج محمدرضا رئیس جایگاه داران سوخت دی ماه سال 96 به رسانه ها گفت: جایگاهداران این روزها حال خوشی ندارند و 90 درصد آنها حتی هزینه های جاری خود را هم نمی توانند تامین کنند. اعلام چنین حقیقت تلخی این انتظار را ایجاد کرده است تا دولت به کمک آنها آمده و با اصلاح ریلگذاری؛ وضعیت را به سامان کند، اما واقعیت چیزی دیگری را نشان می دهد و شواهد حاکی از آن است که عده ای با حمایت دولت به دنبال کسب درآمد میلیاردی از طریق نظام توزیع سوخت هستند. دولت از مدت ها قبل به دنبال اجرای طرحی است که در صورت اجرا این قشر را رسما ورشکسته خواهد کرد، و البته پول بادآورده ای را نصیب عده ای نشسته در سایه می کند.

از سال گذشته طرحی موسوم به «برندینگ» در رسانه ها مطرح شده که از طرف دولت؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی؛ در حال پیگیری بود و قرار است جایگاه های سوخت را ذیل برندهایی که معرفی می شود سازماندهی کنند. جالب اینکه سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در تشریح نخستین مزیت آن گفت که این طرح برای دولت بار مالی ندارد، اما نگفت که برای برندها چرا درآمد میلیاردها تومانی دارد؟ و دقیقا بابت چه چیزی! 85 شرکت قرار است از این سفره بی زحمت و به عنوان برند، درآمدهای میلیاردی؛ در مجموع بیش از 1000 میلیارد تومان به طور سالانه داشته باشند.

حق نشان!

سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های ضمن تاکید بر نداشتن بار مالی طرح برندینگ برای دولت و خرد شدن هزینه ها، به اشاره ای نیم بند به اصل ماجرا بسنده کرد و گفت: مبلغی به عنوان حق نشان پرداخت می شود که برای پرداخت آن وظیفه تعیین کرده ایم و شرکت ها باید کهاب، دیسپچینگ، زیباسازی و ایمن سازی و ارائه خدمات مطلوب به نفع مردم را انجام دهند.

تاکید عمده جایگاهداران و بررسی های مستقل نشان می دهد که منظور از کهاب، دیسپچینگ، زیباسازی و ایمن سازی یک تابلوی برند و یونیفورم واحد کردن تن کارکنان جایگاه های سوخت است و این درآمد بالای 1000 میلیارد تومانی به همین سادگی به دست خواهد آمد.

چقدر؟

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: براساس طرح برندینگ قرار است جایگاه داران سوخت زیر سلطه تعدادی واسطه و دلال که هیچ تخصصی ندارند، قرار گیرند... تعدادی از بازنشسته های شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی با تاسیس شرکت های کاغذی در صدد شکل دهی حلقه ای واسط بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و جایگاه داران تحت عنوان جذاب برندینگ اند و باید یادآوری کرد که شرکت های صفر کیلومتری ایجا شده توسط آنها امکان دادن هیچ نوع خدماتی نیز ندارند.

عضو کمیسیون انرژی به درستی گفت: شرکت های برندینگ در تعاریف بین المللی یعنی اینکه آن شرکت دارای پالایشگاه باشد تا بتواند سوخت تولید کند در ادامه سوخت تولید پالایشگاه خود را در جایگاه شرکت عرضه کند تا به مصرف کننده نهایی بفروشد. با این تعریف درست هر پالایشگاهی قیمت های متغیر و کیفیت های متفاوتی را روانه جایگاه سوخت خواهد کرد تا مردم حق انتخاب در نوع سوخت مصرفی خود داشته باشند.

اگر در ایران بنزین را چند پالایشگاه محدود تولید و بین جایگاه های سوخت توزیع می کنند، طرح برندینگ محدود به یونیفورم و دیگر هیچ؛ است و تنها منافعی بادآورده را برای حدود 80 شرکت در بر خواهد داشت. در برندهای اروپایی که تابلوی شرکت های بزرگ نفتی بر سردر جایگاه ها نصب شده، مانند شل، بی پی و ... شرکت های مزبور پالایشگاه خاص خود و کیفیت بنزین خاص خود و البته قیمت خاص خود را دارند و اساسا مقایسه برندبازی شرکت نفت با مساله برندینگ بی مبنا است.

از میلیون تا میلیارد!

ابوالحسن یزدان پناه مدیرعامل یک شرکت برند سازی جایگاه های عرضه سوخت سال گذشته به یک رسانه نزدیک به دولت گفت: فعلا تا دو سال اولیه شرکت برندینگ هیچ درآمدی کسب نمی کند ضمن اینکه 300 میلیون تومان بابت طرح کهاب و 350 میلیون تومان نیز بابت اجرای دیسپچینگ در جایگاه ها هزینه می کند تا از طریق این دو سامانه جایگاه ها کنترل شده و فرآورده را خریداری می کنند. درآمدزایی شرکت های برندیگ زمان بر و در پروسه ای دو ساله خواهد بود که به ازای هر لیتر در طرح کهاب 6 تومان و در دیسپچینک به ازای هر لیتر 32 ریال سود خواهند داشت اما در ابتدای کار منفی هستیم.

یعنی با این تحلیل چون در دو سال اول چند صد میلیون تومان هزینه می شود می توان برای سالهای متمادی درآمدهای بالای 1000 میلیارد تومانی بابت یونیفورم توزیع کردن بین کارکنان جایگاه ها کسب کرد!

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

سایر کشورهای برای مقابله با سوداگری سکه و ارز چه کرده‌اند؟

مقصر اصلی افزایش نقدینگی لجام گسیخته و بی ثمر در کشور کسی جز دولت نیست

هاتگرام و طلگرام چگونه کار می‌کنند؟

اگر امکانات و پهنای باندی که در اختیار هاتگرام و طلاگرام گذاشته شده به پیام رسان‌های داخلی داده شود، قطعا آن‌ها خدماتی بهتر از تلگرام به مردم عرضه خواهند کرد.

وزارت دفاع سعودی آماج موشک‌های یمن شد

یگان موشکی نیروهای مقاومت یمن اعلام کرد که موشک های بالستیک از نوع البرکان که ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داده بود به مرکز اطلاعات وزارت دفاع و دیگر اهداف موجود در این شهر اصابت کرده است.

۴ گزاره درباره «بن سلمان» پیشگام سازش

بن سلمان که چندی پیش گفته بود: «فلسطینیان با پیشنهادها و نیز حضور بر سر میز مذاکرات موافقت کنند یا این‌که لال بشوند و به شکوه و شکایت‌ها پایان دهند» این روزها در حال چانه زنی با اردن بوده که پس از معامله نقش بیشتری در اداره مسجد الاقصی داشته باشد. این در حالیست که بر اساس این طرح مسجد الاقصی و بافت قدیمی و تاریخی بیت‌المقدس کماکان در اشغال و حاکمیت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

مهم‌ترین مطالب سرویس

همکاری یک شرکت ایرانی با آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها
دانش فنی تولید قطعات کلیدی قوای محرکه خودرو به کشور منتقل می‌شود
معاون سابق سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد؛
آمار واقعی بیکاران ۷ میلیون نفر است نه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار!
یک اقتصاددان: دولت، مخاطب اصلی در حرمت شرعی برای واردات کالاهای مشابه به کشور است
چینی ها از قاچاق کالا به ایران خوشحالند!/ مطمئن باشید دشمن در سازمان دهی تیم‌های قاچاق در کشور نقش جدی دارد
دولت حسن روحانی یک رکورد جدید برای خود به جای گذاشت
بانک مرکزی: ۲۷ درصد از خانوارهای ایرانی فاقد حتی یک فردِ شاغل هستند!
مشاور وزیر صنعت: ما به آنچه می‌خواستیم مثل خرید هواپیما و شراکت با توتال رسیده‌ایم
دلیلِ کند شدن ورود سرمایه خارجی به ایران بعد از برجام، متصل نبودن سوئیفت است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین