گزارشی از برنامه رمضانی افق/"ماه نشان" برنامه‌ای که به دغدغه انقلاب اسلامی توجه می‌کند

کدخبر: 2220716

امروز باید به جای پرداختن به کلیشه‌ها و تکرار مکررات در دنیای برنامه‌سازی، به دغدغه‌های انقلاب و مردم احترام بگذاریم؛ برنامه‌ای باید ساخته شود که به کارآمدی و پویایی رسانه بیفزاید و مشکلی از مشکلات مردم رفع کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ماه رمضان سال 95 پیام ابراهیم پور که پیش از آن برنامه هایی همچون «شب های روشن»، «ماه عسل» و «جشن رمضان» را تهیه کرده بود تصمیم گرفت در یک پشت بام، آلاچیق و باغچه ای را طراحی کند و فعالیت های جهادی را به عنوان محتوای این برنامه برگزیند. سردار حسین یکتا هم به عنوان مجری "ماه نشان" انتخاب شد تا در باب فعالیت های جهادی به بحث و گفتگو بپردازند. از آنجائیکه تهیه کننده برنامه اعتقاد دارد که نباید تکرار مکررات برنامه های این روزهای تلویزیون باشیم، به همین خاطر رمضان امسال برنامه ای تدارک دیده شد تا به موضوع حمایت از کالای ایرانی بپردازد. شعارهایی که معمولاً در مقام همان شعار باقی می ماند ولی ابراهیم پور با همان سلیقه مخاطب سخت پسند، سختی تغییرات و تحولات را به جان می خرد و فقط صرف رقابت و جذابیت پوشالی پا به میدان برنامه سازی نمی گذارد. از این رو با توجه به بلبشوی معضلات اقتصادی و عدم حمایت از تولیدکنندگان ایرانی، برنامه "ماه نشان" را با هدف پیگیری مجدانه حمایت از کالای ایرانی در ماه مبارک رمضان هر شب به روی آنتن برد. البته به تعبیر تهیه کننده این برنامه در عین حال نیم نگاهی هم به فعالیت های خیرخواهانه و خداپسندانه داشتند. او هر شب در پشت بام شبکه افق با اجرای حسن سلطانی و دعوت از میهمانان تولیدکننده و تلاشگر عرصه اقتصادایرانی می کوشد مخاطب علاقه مند به این حوزه را هم به پای تلویزیون بکشاند. چرا که آنقدر برنامه ها کلیشه ای و تکراری شده اند که واقعاً اینگونه برنامه های متفاوت را باید غنیمت شمرد. ابراهیم پور با ذکر مصادیقی از میهمانان دعوت شده به ویژه برنامه "ماه نشان" به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: جالب است بدانید مدیرعامل شرکت آرشیا را دعوت کردیم که خودش را موظف می داند از متقاضیانی استخدام کند که اتفاقاً پیشینه و پرونده کیفری دارند یا شرکت تشک رویال که 200 تن از معتادان گمنام در آن فعالیت دارند. یا شرکت شامپو بچه فیروزه با بیش از 680 نیروی معلول اداره می شود و از این دست افراد که علاقه مند به اشغال زایی و دغدغه مند فعالیت های اجتماعی هستند.

او به آیتم های برنامه "ماه نشان" اشاره کرد و افزود: برنامه با تیتراژی مشتمل بر آوا، بازی و شعر صابر خراسانی آغاز می شود و پس از آن با سه آیتم دیگر داریم؛ یکی معرفی میهمان، کار و کارخانه، دومی تولید کالای میهمان و سومی کار خیرخواهانه و فعالیت های اجتماعی میهمان برنامه جلو می رود. آیتم دیگر به عکس یادگاری از ورود تا خروج میهمانان اختصاص دارد و البته به عنوان حسن ختام هم دو مجری پیامک های برنامه را می خوانند و به آن ها پاسخ می دهند.

تلویزیون دیگر جای تکرار مکررات نیست

ابراهیم پور با اشاره به اینکه بایستی برنامه سازان به دغدغه های انقلاب توجه کنند، خاطرنشان کرد: ما در برنامه مان اعلام کرده ایم هرکسی ایده ، سرمایه و کارآفرینی دارد با ما تماس بگیرد و ما افراد مختلفی را به آن ها معرفی می کنیم تا بستری فراهم کنیم تا اشغال زایی توسعه و جلوی اشاعه فقر و تنگدستی و معضلات اجتماعی نیز گرفته شود. امروز باید به جای پرداختن به کلیشه ها و تکرار مکررات در دنیای برنامه سازی، به دغدغه های انقلاب و مردم احترام بگذاریم. برنامه ای باید ساخته شود که به کارآمدی و پویایی رسانه بیفزاید و مشکلی از مشکلات مردم رفع کند.

باید برای منویات مقام معظم رهبری کاری می کردیم

وی خاطرنشان کرد: رسانه ملی باید زمینه تبلیغات و معرفی برندها و کالاها و تولیدات ایرانی را فراهم سازند که البته آن طور که باید و شاید کاری صورت نگرفته ولی شبکه افق این بار مسئولیت سنگین را به دوش کشیده است. چرا که متأسفانه شبکه های دیگر دیدگاه جذب اسپانسر و مشارکت را بیشتر درنظر دارند تا ایجاد فضایی صمیمی برای معرفی بهترین برندها و خدمات ارزنده و خداپسندانه به جامعه تا این فرهنگ ارزشی نهادینه شود. ما خودمان را موظف می دانیم منویات مقام معظم رهبری را حداقل در میدان رسانه جامه عمل بپوشانیم تا شاید مسیر عمل در جهت تحقق این اهداف مهم، باز شود. ما باید یاد بگیریم به تعبیر رئیس رسانه ملی بیشتر به حرف مردم گوش کنیم تا همچنان سعی کنیم با ساخت برخی از برنامه ها، بی توجه به دغدغه های اجتماعی، حرف خودمان را بزنیم.

تبرهای دشمنان نمی تواند شاخ و برگ های این درخت تنومند را قطع کند

جلوتر که حرکت کنیم به مجری توانمند و پیشکسوتی به نام حسن سلطانی که سال ها برنامه سحرگاهی "ماه خدا" را اجرا می کرد و حالا در یک برنامه مختلف و متفاوت اجرای برنامه ای را پذیرفته که تریبون اصلی حمایت از کالای ایرانی شده اند و همان دغدغه مقام معظم رهبری که از ابتدای سال مطرح کرده اند. او در این باره با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم تا به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشیده شود، گفت: ما در ماه مبارک رمضان از جانب پیامبر اسلام توصیه به چند چیز شدیم: دستگیری از محرومان، رسیدگی به مستضعفان، کسانی که دستشان خالی است که در خیلی از مواقع در برنامه ها به صورت مستقیم این هدف دنبال می شود. در برنامه "ماه نشان" غیرمستقیم به این مسئله پرداختیم، چراکه دغدغه داشتیم منویات مقام معظم رهبری زمین نماند. به اندازه بضاعت مان بگوییم ایشان تأکید دارند ما بایستی با رویکرد اقتصاد مقاومتی دستمان روی زانوی خودمان باشد و آنقدر وابسته نباشیم. به هر حال تولید ملی و کالای ایرانی را حمایت کنیم؛ اگر این جامعه به لحاظ اقتصادی توسعه پیدا کند و درخت اقتصاد تنومند بشود، ریشه هایش در زمین جامعه رسوخ پیدا کند دیگر تبرهای دشمنان نمی تواند شاخ و برگ های این درخت تنومند را قطع کند ولی اگر این شاخ و برگ ها ضعیف بماند و آب و غذای کافی و وافی نرسد با هر بادی دستخوش آفت می شود.

دیدم "ماه نشان" با دغدغه هایم همخوانی دارد

وی افزود: یکی از شاخص های بارز امر معارفی این است که حرف ولی را جامه عمل بپوشانیم و هرکسی در هر حوزه ای هست بایستی به میدان بیاید تا این امر طریق خودش را پیدا کند و به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند. لذا این که نشستیم، گفتیم و برخواستیم، چاره درد نیست. به هر حال امسال که حضرت آقا بر حمایت از کالای ایرانی تأکید کردند این برنامه را به بنده پیشنهاد دادند من ابتدا انکار کردم و نمی پذیرفتم چون بنا داشتم امسال که در برنامه "ماه خدا" نیستم هیچ برنامه ای را اجرا نکنم و این ماه رمضان قدری به کارهای شخصی، مسجد و محراب و جلسات دعای ابوحمزه شرکت کنم و بعد دوستان تعریف کردند دیدم طرح متفاوت و مطابق با دغدغه های خودم است به میدان آمدم؛ شاید خود این هم توفیق خدمت باشد.

عبادت حقیقی را در این برنامه با چشم خودم می بینم

سلطانی با اشاره به اینکه "ماه نشان" قرار است پیش قراول توسعه اشتغال زایی و معرفی تأثیرات تحقق شعار سال، باشد تصریح کرد: برنامه "ماه نشان" هم به حوزه تولید توجه دارد و هم اینکه کسانی را دعوت می کنیم درآمدی که بدست می آورند رهرآورد تولیدی است که در جهت منافع مردمی و دستگیری و کمک به رفع معضلات محروم جامعه استفاده می شود. از استخدام افراد معلول، صاحب سوء پیشینه، مجرم گرفته تا مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد، میهمانان ما انجام می دهند. عبادتی که به خلق خدا خدمت می شود؛ این ها همه باعث شد تا به برنامه "ماه نشان" بروم که به نظرمی رسد که شاید بتوانیم به بهتر شدن این برنامه کمکی کرده باشیم.

باید پخته تر کار جلو برود

وی در پاسخ به این سوال که عوامل "ماه نشان" اعلام کرده اند بنابر نظرسنجی های انجام شده قرار است این برنامه پس از ماه مبارک، هفته ای یک روز به روی آنتن برود، اذعان کرد: من هم مثل شما شنیدم اما بایستی قدری در نوع نگاه، تجدیدنظر کنند و قدری پخته تر، کار را جلو ببرند. برنامه به گونه ای باشد که جنبه معرفی کالای تولیدکنندگان را داشته باشد. ما بناست حمایت کنیم؛ حمایت کردن به این معنی که یک تولیدکننده از رهرآورد این تولید خدمات خداپسندانه و انسان دوستانه را به اقشار مختلف جامعه دارد. در واقع هم تولیدکننده را حمایت کردیم و هم کالای موثر و مفید مصرف کننده را معرفی کرده ایم. هم اینکه به سایر تولیدکنندگان گفتیم اگر توانمندی داشتید و خداوند توفیقی نصیب تان کرد از کاری که الان داریی انجام می دهید درآمدی را کسب کردید بدانید از این درآمد، محرومین، مستضعفین و اقشار محروم جامعه در آن حقی دارند. این مهم سبب می شود براساس آیات، روایات و شریعت جلوی آفت ها، بلاها و تهدیدات گرفته شود. اگر بتوانیم این فرهنگ را نهادینه کنیم متمولان و ثروتمندان جامعه کسانی که جزء اقشار برخوردار جامعه هستند و به هر دلیلی خبر نداشتند که افراد غیربرخوردار و محروم هستند، این برنامه راه این دستگیری را به این افراد نشان می دهد.

باید برای ارتقاء برنامه های ماه رمضان به خردجمعی احترام بگذاریم

حسن سلطانی درباره انتقاد بسیاری به ضعف برنامه های ماه رمضان امسال، گفت: به نظرمن در ماه مبارک رمضان به اندازه کافی بحث کارشناسی راجع به معارف انجام می شود و یکسری برنامه های اطلاع رسانی و آگاهی برای روزه داران نیز به روی آنتن می رود. باید اجازه بدهیم در برنامه های سحرگاهی، بیشتر به مناجات خوانی پرداخته شود و نکته های معرفتی را گوشزد کنیم. اگر بنا باشد سحر ماه رمضان حرف های کارشناسی بزنیم به نظرم خیلی جا ندارد. جایی که برنامه اش تخصصی است و مخاطبینش آرام آرام بیدار می شوند و حتی صدای تلویزیون خود را کم می کنند یا در انتظار اذان صبح هستند. این میدان، میدان هنرمندی است یعنی آنقدر بایستی هنر و جذابیت به خرج داد تا خواه ناخواه مخاطب صدای تلویزیون خود را بیشتر کند. اگر یک کاری بکنید جذابیت نداشته باشد یکنواخت پیش برود و تلنگری به مخاطب نزنید، توفیقی در برنامه سحر ندارید. برنامه سحر انتقال نکات معرفتی، تأثیرگذار و عاشقانه بین خلق و خداست که باید از حالات بزرگان گفت. بایستی در این مسیر به خردجمعی احترام بگذاریم و باور کنیم: "همه چیز همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند..."

برپایه این گزارش، برنامه «ماه نشان» هر شب ساعت 22 به مدت 60 دقیقه به روی آنتن شبکه افق می رود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: