بررسی «نقش جاده ابریشم و جایگاه اصفهان» در شانگ‌های چین

کدخبر: 2220785

گردهماییِ بازخوانیِ اهمیت فرهنگ وهنر در جاده ابریشم با هدف یادآوری سالانه‌ی مسیری تاریخی که سال‌ها فرهنگ ایران و دیگر کشورها را به کشورهای دیگر منتقل می‌کرد،امسال در شانگ‌های چین میزبان سه هنرمند ایرانی بود.

به گزارش ایسنا، "هشتمین گردهمایی بین‌المللی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس" با عنوان "بازسازی سنت؛ روند جدیدی برای حفظ میراث ناملموس" و با رویکرد اهمیت و نقش جاده ابریشم و جایگاه اصفهان به عنوان یکی از شهرهای مسیر راه ابریشم، ۱۷ و ۱۸ خرداد در موزه هنرهای کلکسیونی شانگ‌های چین برگزار شد، در این همایش مهدی تمیزی، رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان و هنرمند کاریکاتوریست و عکاس و پژوهشگر هنر "جایگاه فرهنگ و هنرد ر مسیر جاده ابریشم"، حسین بردبار "جایگاه طراحی خلاقانه برای فرش ایرانی" و "دهقانی کاردار اقتصادی کنسول‌گری ایران در شانگ‌های، "گردشگری هنر در سرزمین ایران" را در این اجلاس بررسی کرده‌اند.

مهدی تمیزی، رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان که در این اجلاس مقاله‌ای را نیز با عنوان « بررسی و بازنگری هنر و فرهنگ به وجود آمده و تکوین یافته در این مسیر» ارائه داده است، در مورد مقاله‌ی ارائه‌اش این‌طور به ایسنا توضیح می‌دهد: زبان، موسیقی، هنر،فرهنگ و حتا شیوه زیست انسان‌هایی که در مسیر راه ابریشم زندگی می‌کرده‌اند، همیشه در حال وام دادن و وام گرفتن از دیگری و تکوین و تکمیل براساس فرهنگ بومی و اقلیمی‌شان بوده است. این تلاقی فرهنگ‌های مختلف را به بهترین کلام گفت‌وگوی تمدن‌ها نامگذاری کرده‌اند که سازمان جهانی یونسکو نیز این نامگذاری را پذیرفته است.

وی با بیان این‌که گفت‌وگو بین تمدن‌ها لزوما از راه زبان و کلام نیست، تاکید می‌کند: بلکه آن گفتگویی است که براساس فرهنگ و هنر و موسیقی و در اصل، پیش از همه آنها بر اساس صلح صورت می‌گیرد.

او با بیان این‌که راه ابریشم فقط یک راه تجاری نبوده، ادامه می‌دهد: یک اتفاق معنوی عمیقی در این بزرگراه جهانی اتفاق افتاده که آن از بین برداشتن مرزهای فکر و اندیشه بوده است. مسیری که در آن، نوشته‌ها و آدم‌های متفکر و خرده فرهنگ‌ها حرکت کرده‌اند و در سرزمینی دیگر، برای آدم‌هایی دیگر موثر بوده‌اند.

تمیزی اظهار می‌کند: اینکه فکر کنیم راه ابریشم و عنوان راه ابریشم فقط به خاطر تجارت کالا و به خصوص پارچه ابریشم انجام می‌شده، به نظرم درست نیست. باید رویِ دیگرِ کارکرد جاده ابریشم را نگاه کرد و از آن درس آموخت. آن آموزه این است که اندیشه درست، راه ثواب،هنر والا، همه آن چیزی که ما امروزه از آن به عنوان خیر و نیکی یاد می کنیم، جهان‌شمول و بی مرز است. راه خود را پیدا می‌کنند و آنجا که باید منشا اثر باشند، موثر می‌آیند.

او با تاکید بر این‌که راه ابریشم یکی از راه‌های این انتقال جهانی بود، ادامه می‌دهد: راهی که به انسان معاصر امروز می‌آموزاند که بن بست فکری وجود ندارد. اندیشه‌ی والا می‌تواند همه بن بست‌های اجتماعی، سیاسی و فکری زمانه‌اش را دور بزند و بالنده شود. این بالندگی ممکن است از جغرافیای زادگاهش کمی دور شود،اما دست آخر با تلفیق و تکوین با سایر فرهنگ‌ها، به آنجا که باید، برمی‌گردد. در دنیای معاصر، نیکویی و خیر و زیبایی راه خود را پیدا می کنند.

رئیس موزه هنرهای معاصر با بیان این‌که امروزه متر و میزانی که برای سنجش ملت‌ها در نظر گرفته می‌شود "فرهنگ" آن ملت یعنی فرهنگ معاصر است، ادامه می‌دهد: ممکن است بسیاری از کشورها قدرت نظامی را موثرترین راه برای تسلط بر کشورهای دیگر بدانند، اما آنجا که فرهنگ ریشه‌دارتر و اصیل‌تر باشد، هیچ قدرت نظامی حتی به واسطه ویرانی‌های ظاهری بسیار، قادر به تخریب آن ملت نخواهد بود.

او فرهنگ را شامل مجموعه‌ای از هنر، موسیقی، ادبیات، فولکلور، حقوق، روابط اجتماعی و چیزهایی از این دست می‌داند و ادامه می‌دهد: امروزه باید از شاهراه‌های صلح و گفت‌وگو به انتقال فرهنگ و دریافت بهترین کدهای فرهنگی اقدام کرد. اگر مسیر انسان امروز از راه هنر، فرهنگ، فلسفه، اخلاق و معنویت باشد، بدون شک گمراه نخواهد شد و به سلامت به جایگاه انسانی ایده‌آلش می‌رسد.

به گفته‌ی تمیزی، این گردهمایی با هدف بازخوانیِ اهمیت فرهنگ هنر در جاده ابریشم به صورت سالانه در شانگ های چین برگزار می‌شود، تا از فراموشی چنین اتفاقی جلوگیری شود و در واقع جایگاه فرهنگ و هنر در بین کشورها به اضمحلال نیفتد و آن تحت تاثیر بازرگانی و ثروت قرار نگیرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: