تشریح برنامه اجرای ارکسترها در روسیه

اجرای آثار کلاسیک آهنگسازان ایرانی/ موسیقی اصیل ایرانی در قلب روسیه

کدخبر: 2220792

ارکستر سمفونیک تهران امشب در سالن فلارمونیک آکادمیک سنپترزبوگ روی صحنه می رود و به اجرای قطعات کلاسیک آهنگسازان ایرانی و همچنین اجرای سرودهای تیم ملی در جام حهانی می پردازد.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، ارکستر سمفونیک تهران که به همراه جمعی از نوازندگان ارکستر ملی برای انجام سه کنسرت به روسیه سفر کرده امشب اولین اجرای خود را در این کشور روی صحنه خواهد برد.

اجرای آثار کلاسیک آهنگسازان ایرانی

شهرداد روحانی رهبرارکستر سمفونیک تهران درباره برنامه این اجراها گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته اعضای منتخب ارکسترهای دولتی سه کنسرت را در شهرهای بزرگ کشور روسیه برگزار می کند. البته وقتی قرار شد این کنسرت ها در این سه شهر برگزار شود من به نوعی برنامه ریزی کردم که حتما قطعاتی از آهنگسازان ایرانی از جمله احمد پژمان، حشمت سنجری و حسین دهلوی در حوزه موسیقی سمفونیک جهانی اجرا شوند.

وی افزود: در کنار این آثار قطعاتی از موسیقدیدانان روسیه ای هم در این کنسرت ها از چمله چایکوفسکی اجرا می شوند که این به اعتقاد من نشان دهنده توانایی هنرمندان ایرانی در اجرای قطعات مختلف است. همزمان با ایام جام جهانی قطعاتی متناسب با حضور تیم ملی کشورمان در روسیه تدارک شده که به خوانندگی سالار عقیلی اجرا می شود.

شهبازیان قطعات با کلام را رهبری می کند

این هنرمند در ادامه درباره حضور فریدون شهبازایان در این اجراها گفت: ما از آقای فریدون شهبازیان دعوت کردیم تا در قطعات با کلام کنسرت رهبری ارکستر را به عهده داشته باشند. بقیه قطعات همان طور که به شما اطلاع دادم بنده رهبری می کنم. به هر حال این موقعیت پیش آمده برای ارکسترهای دولتی می تواند هم موسیقی سمفونی ایرانی و هم آثار آهنگسازان کشور روسیه برای مخاطبان به نمایش می گذاریم. من این اتفاق را به فال نیک می گیرم زیرا برنامه هایی که می تواند موسیقی ما را به جوامع دیگر معرفی کند باید بیشتر و موثرتر از اینها باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر حضور دو رهبر ارکستر در یک اجرا مرسوم است نیز گفت: مرسوم نیست که دو رهبر ارکستر در اجراهای زنده ارکسترها حضور داشته باشند اما با توجه به اینکه چهار قطعه با کلام ایرانی در این کنسرت های ویژه برگزار می شود و از نظر ما برنامه های خاصی است من از آقای شهبازیان دعوت کردم تا این بار به عنوان رهبر ارکستر این بخش ها حضور داشته باشند.

اجرای سرودهای ایران برای جام جهانی

سالار عقیلی که خواننده ارکستر در این اجراها است درباره این برنامه گفت: من هم بسیار خوشحالم که همراه با تیم ملی فوتبال کشورمان در آنجا حضور داریم و آثاری را اجرا می کنیم که متناسب با جام جهانی است. این اتفاق بزرگی است که در کشورمان افتاده و هر چند سال یک بار که چنین اتفاقی می افتد قطعا تبدیل به خاطره ای ماندگار می شوند. ما چند سال پیش هم به رهبری نادر مشایخی به آلمان رفتیم که الان خاطراتش در ذهن ما باقی ماند. ما امیدواریم ما هم بتوانیم کمکی کنیم برای افتخار آفرینی فوتبالیست های کشورمان تا آنها در این رویداد موفق باشند.

ارسلان کامکار کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران هم گفت: امیدوارم این اتفاقات بیشتر از اینها جدی گرفته شود و ما بتوانیم برنامه های بیشتری را در کشورهای دیگر داشته باشیم. این در حالی است که در حاشیه جام جهانی فوتبال که همه چیز تحت تاثیر فوتبال قرار دارد امیدوارم چنین حرکت هایی بتواند ارزش های فرهنگی کشورمان را به دنیا نمایش دهد.

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی کشورمان هم در این نشست رسانه ای توضیح داد: ارکستری که زیر نظر من کار می کند با ارکستر آقای شهرداد روحانی ادغام شده که به نظر من اتفاق بسیار خوبی است. در کنار اجراهایی که ما برای این کنسرت ها در نظر داریم چند قطعه آماده شده که ما قرار است این آثار را با نام «پیروزی خورشید»، «ِیازده ستاره» به آهنگسازی بابک زرین و دو آهنگ از شهرداد روحانی به انضمام چند کار دیگر اجرا کنیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: