بیست و چهارمین جلد دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

کدخبر: 2222714

بنیاد دایرة المعارف اسلامی بیست و چهارمین جلد دانشنامه جهان اسلام به سرویراستاری غلامعلی حداد عادل را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا مجلد بیست و چهارم دانشنامه جهان اسلام حاوی بخشی از مقالات حرف «س» از مدخل «سکولاریسم» تا «سنن» به سرویراستاری غلامعلی حداد عادل و با مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در 874 صفحه و در قطع رحلی منتشر شد.

بر پایه این گزارش تعداد مقالات منتشر شده در مجلد بیست و چهارم 295 مقاله است که ذیل 261 مدخل اصلی و 34 مدخل فرعی تدوین شده و 88 مدخل در این مجلد، ارجاعی است. از مجموع مقالات منتشر شده، 292 مقاله تألیفی و سه مقاله ترجمه و تلخیص از دیگر دایرة المعارفهاست.

میانگین تعداد کلمات مقالات درجلد بیست وچهارم دانشنامه جهان اسلام 1750کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر 640 هزار کلمه است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیر مقیم، پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، ترکیه ، کانادا، فرانسه، ایتالیا، یونان و هندوستان تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‏ اند.

برخی از مقالات مجلد بیست و چهارم که در شانزده حوزه موضوعی تدوین شده ‏اند عبارتند از: اسلام معاصر: سکولاریسم، سلفیان جدید، سنگال(تاریخ و مسائل معاصر)؛ آسیای صغیر و بالکان: سلیمان­قانونی، سنجق؛ تاریخ اجتماعی: سکه، سلاح، سند؛ تاریخ علم: سمت و ارتفاع، سنجد، سنگ؛ تاریخ: سلجوقیان، سنجر؛ ادبیات و زبانها: سلمان ساوجی، سمک عیار، سمنان(گویشهای سمنان)؛ تاریخ اسلام: سکینه بنت حسین(ع)، سلیمان بن صرد خزاعی؛ جغرافیا: سلماس، سمرقند، سمنان، سنجار؛ شبه قاره هند و جنوب شرقی آسیا: سِند، سنگاپور(مسلمانان)، سندربن؛ عرفان: سماع، سکینه؛ فقه و حقوق: سنت، سند(مسائل حقوقی)، سَلَم(بیع) ؛ فلسفه: سلامان و ابسال، سنت گرایی، سماع طبیعی؛ قرآن و حدیث: سلسله الذهب (حدیث)، سلمان فارسی، سماع حدیث؛ کلام و فرق: سلیمان بن داوود(ع)، سلفیه ؛ مطالعات غرب جهان اسلام: سلیمان بن محمد، سنگای؛ هنر و معماری: سلجوقیان(معماری، موسیقی، صنایع هنری)، سمندریان(حمید)، سنتور، سلطانیه(گنبد).

بنیاد دایرة المعارف اسلامی که متولی تولید علمی و انتشار دانشنامه جهان اسلام است، با اقدام مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و دعوت ایشان از شماری از استادان دانشگاه و حوزه در سال 1362 تأسیس شد و ریاست عالیه آن همچنان با معظم له است.

منشورات این بنیاد تا کنون، شامل 24 جلد دانشنامه جهان اسلام و 45 عنوان کتاب به زبان فارسی، 10 جلد ترجمه دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی و 22 عنوان کتاب به زبان انگلیسی است. گفتنی است از مجلد بیستم دانشنامه به این سو، همراه با انتشار هر مجلد، کتابچه­ ای حاوی نمایه تفصیلی و معرفی مهمترین مقالات آن مجلد به تفکیک حوزه­ های موضوعی، برای سهولت اطلاع­یابی از محتوا منتشر شده است.

مراسم رونمایی از این دانشنامه به زودی در این خبرگزاری انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: