مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران:

۸ میلیون مسافر در شهرری/آب به چشمه‌علی برمی‌گردد

کدخبر: 2222897

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به دیدار رییس سازمان میراث فرهنگی با سخنگوی قوه قضاییه گفت: شعب تخصصی رسیدگی به جرایم میراث فرهنگی در مراکز همه استان ها ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نخستین نشست خبری خود که امروز بعد از سه ماه از انتصابش در این اداره کل برگزار شد، گفت: آسیب های اجتماعی قدری فراغت ما را نسبت به داشته های فرهنگی مان در استان تهران کم کرده است. ما باید بتوانیم از این داشته ها بیشتر استفاده کنیم.

وی گفت: ما چند محور اساسی را در تهران در نظر گرفته ایم. یک محور تاریخی و فرهنگی است که در این محور باید به این نیز توجه داشت که اگر به موقع حریم برخی از بناهای تاریخی تعیین می شد، مشکلی در حفاظت از آنها به وجود نمی آمد یا در حوزه میراث معنوی در برخی از محورها به پژوهش های فوری نیاز داریم که عناصر فرهنگی استان را مشخص کند مانند اطلس جامع باستان شناسی، با این وجود در بخش معرفی آثار بسیار ضعیف بوده ایم.

بزرگ نیا تصریح کرد: محور دیگر گردشگری رویدادهاست. در استان تهران رویدادهای بین المللی مانند جشنواره فیلم فجر برگزار می شود. باید دید چقدر از این محصول در گردشگری استفاده می کنیم و یا اینکه چرا در رویدادهای بین المللی حضور نداریم.

۸ میلیون مسافر به شهرری می رود

وی افزود: در شهرستان ری ۸ میلیون مسافر به حرم عبدالعظیم می روند در حالی که مشهد الرضا میزبان ۱۵ میلیون مسافر است. فاصله عددی آن زیاد نیست، ولی اگر برای این ۸ میلیون برنامه داشته باشیم می توان از این فرصت و ظرفیت استفاده های زیادی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: محور دیگر گردشگری سلامت است. استان تهران به دلیل فضاهای کالبدی که در حوزه گردشگری سلامت دارد ظرفیت قابل توجهی برای گردشگران سلامت به حساب می آید. با توجه به پیشرفت های پزشکی، این محورها با نگاه پذیرش بیماران بین المللی طراحی شده است. از این ظرفیت می توان به عنوان ظرفیت ملی استفاده کرد.

بزرگ نیا همچنین درباره اقامتگاه های بوم گردی نیز گفت: به یک اقامت بوم گردی در شهر تهران مجوز داده ایم که آن هم فعال است اما امسال حداقل ۱۰۰ واحد بوم گردی در روستاهای تهران ایجاد می شود که تاکنون ۷ یا ۸ واحد بوم گردی به بهره برداری رسیده است. ما نباید از این ظرفیت غافل شویم.

وی افزود: اگر تهران می تواند گردشگرفرست باشد، باید به این باور برسیم که می تواند مقصد گردشگری هم باشد. درست است که گردشگری تهران را در چند محور دیده ایم اما مانع از این نیست که در دیگر بخش ها نگاه به جلو نداشته باشیم. ما قصد داریم تا فستیوال تهران را با موضوع تهران قدیم برگزار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از آمادگی افزودن ۷۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان تهران خبر داد و گفت: برخی از این پروژه ها در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

بزرگ نیا همچنین درباره خانه تاریخی نیما نیز گفت: در آخرین ملاقاتی که با مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری داشتیم، عزم شهرداری بر خرید این خانه بود. مقدمات برای خریدن این بنا آماده شده است. ما می خواهیم پیوندی بین خانه نیما در تهران و خانه او در یوش ایجاد شود. همچنین در نظر داریم تا برخی رویدادها مانند جایزه ادبی نیما نیز پیگیری شود. اگر این خانه خریداری شود می توان از آن به عنوان خانه ادبیات معاصر نیز استفاده کرد.

آب به چشمه علی برمی گردد

وی همچنین درباره ساخت و ساز در کافه باغ نگارستان نیز که به این بنا آسیب وارد کرده است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره این موضوع پیگیری حقوقی خود را انجام داده است. این پرونده در حال رسیدگی است، طرح شکایت نیز شده و ما از این ساخت و سازها بازدید کرده ایم. اینکه حکم تخریب صادر شود یا نه را نمی دانیم، ولی در اجرای حکم نیاز به تصمیم گیری داریم. باید بتوانیم تغییرات انجام شده را به شکل اولیه دربیاوریم تا اصالت بنا حفظ شود. ای کاش در مسیر ساخت و ساز شرایطی به وجود می آمد که اصلا به چنین جاهایی ختم نمی شد.

بزرگ نیا همچنین درباره پیگیری تخلفات مدیران قبلی بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی تهران نیز تصریح کرد: درباره هر تخلفی که به وجود آمده یا نه، مراکز رسیدگی وجود دارد که حکم صادر می کنند که البته باید حکم صادره با اصل جرم تناسب داشته باشد. ما هنوز وقت نکرده ایم که درباره ضرر و زیان ناشی از آن صحبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره عبور خط مترو از چشمه علی شهرری و کم شدن آب آن نیز گفت: دهها خط مترو در تهران وجود دارد که یکی از آنها به مشکل برخورده است. ما چندین نشست با مسئولان مترو برگزار کرده ایم و تحقیقات مرکز زمین شناسی را نیز خوانده ایم. میراث فرهنگی در این زمینه کوتاهی نکرده است. ما در برخی مسائل مانند ایستگاه متروی موزه فرش آنها را قانع کرده ایم که نباید ایجاد شود. مطالعات آنها درباره چشمه علی نیز ما را قانع کرد که خط مترو آسیبی به سفره های زیرزمینی چشمه علی وارد نمی کند. آنها به ما گفتند که اگر ۲۰ متر کار جلو برود، شاهد خواهیم بود که دوباره آب به چشمه برمی گردد.

وی درباره خروج خانه های تاریخی شهریار فریبرز و حسام لشگر از فهرست میراث ملی نیز توضیح داد: در هر یک از این پرونده ها صرفا کارشناس ما وکیل این پرونده نبوده است. ما اجازه داریم که برای پرونده ها وکیل بگیریم تا حداقل بعدا کسی متهممان نکند که این پرونده ها ناقص به دادگاه رفته است، ولی پیگیری ها دچار ضعف بوده است. اگر دادگاه نپذیرفت که این پرونده ها باید در فهرست میراث ملی بماند و در مرحله بدوی و تجدیدنظر حکم صادر کرد، ما ناچار به رعایت آن هستیم.

بزرگ نیا درباره مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز گفت: باید منتظر ماند تا دید تا بعد از اتمام بازی ها افراد با چه مشکلاتی روبرو بوده اند و ما چه پرونده هایی را باید رسیدگی کنیم، الان برای قضاوت زود است. حتی در کشورهای توسعه یافته نیز تاخیر پروازها به وجود می آید، مانند اینکه چند روز پیش برخی از افراد از بازی اول جا مانده بودند، چون هواپیما تاخیر داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره تخریب سنگ قبرهای قدیمی گورستان امامزاده عبدالله (ع) در شهرری نیز گفت: از اوقاف خواسته بودیم که نصب ۱۱ سنگ تاریخی آن محدوده انجام شود. بعضی اوقات می توان از قوانینی مانند احیای عین به عین استفاده کرد.

ایجاد مکانی امن برای انتقال آثار در مواقع بحران

وی به انتقاد درباره آماده نبودن موزه ها دربرابر بحران زلزله پاسخ گفت که ما به مخزن امن و مرکزی در تهران برای انتقال آثار تاریخی در زمان بحران نیاز داریم.

بزرگ نیا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر ایجاد دادسرای میراث فرهنگی که پیش از این بارها مدیران اداره کل میراث تهران آن را اعلام کرده بودند، گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی جلساتی با آقای اژه ای برگزار کرده اند که نتایج خوبی داشته است. عزم سازمان میراث فرهنگی بر این است که در مراکز استان ها شعب تخصصی رسیدگی به جرایم فرهنگی و میراثی داشته باشیم. تهران نیز از این غائله مستثنی نخواهد بود.

در ادامه این برنامه مهدی عنبر کارشناس گردشگری این اداره کل نیز گفت: تا نیمه اردیبهشت ماه ۲۷۲ شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی به دست ما رسیده است که بخش عمده ای از آنها درباره سفرهای نوروزی بوده، ۵ آژانس لغو مجوز و ۳ آژانس فعالیتشان تعلیق شده است. در سال گذشته نیز ۵۵ آژانس لغو مجوز و ۷۲ آژانس فعالیتشان تعلیق شد. ما در سال ۹۶ با ۲۵۰۰ شکایت که منجر به رسیدگی شده اند روبرو بودیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: