رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم:

IPCC چیزی را تحمیل نمی‌کند/تغییر اقلیم شواهد علمی دارد

کدخبر: 2223074

رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم اعلام کرد: IPCC هرگز به دولت‌ها نمی‌گوید که چه کار باید بکنند، ما گزینه‌های مختلف علمی را اعلام می‌کنیم و خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم IPCC، در نشست اطلاع رسانی و آموزشی این هیات که در محل سازمان هواشناسی کشور در تهران برگزار می‌شد گفت: در دهه ۸۰ میلادی مردم از طریق مقالات علمی و رسانه‌ای درباره تغییر اقلیم آگاه شدند اما نمی‌دانستند چه کار کنند و دانشمندان حتی حرف هم را نقض می‌کردند و گاهی هم می‌گفتند اطلاعات دقیق نداریم.

جاناتان لین افزود: IPCC هرگز به دولت‌ها نمی‌گوید که چه کار باید بکنند، ما گزینه‌های مختلف را بر اساس دانسته‌ها و علم موجود اعلام می‌کنیم و خودشان بر اساس صلاح خودشان و وضعیت منطقه هر کشور می‌توانند تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: گزارش‌های IPCC تهیه می‌شود تا دولت‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و بتوانند در حوزه‌های مرتبط با تغییر اقلیم سیاست‌گذاری کنند. روش‌هایی هست که دولت‌ها می‌توانند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را اندازه بگیرند و این روش‌ها باید یکسان و استاندارد باشد.

رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم IPCC تصریح کرد: در سی سال اخیر پنج گزارش تفصیلی منتشر کرده‌ایم و فعالیت‌های مهم دیگری برای روش‌های اندازه‌گیری و … انجام دادیم و گزارش چهارم ما به خاطر فعالیت‌هایی که انجام شد و به خاطر اطلاع‌رسانی در این زمینه، جایزه نوبل را دریافت کرد و همین گزارش مبنای توافق کشورها در سال ۲۰۱۵ در پاریس قرار گرفت.

لین ادامه داد: برای گزارش پنجم ۷۲۰ متخصص را به عنوان نویسنده این گزارش انتخاب کردیم. سه نسخه اولیه از گزارش این افراد تهیه می‌شود و بعد مراحل بعدی انجام می‌شود. این پنج گزارش بزرگ که در سی سال اخیر تهیه کردیم منجر به ایجاد مذاکرات بین‌المللی و چهار کنوانسیون بین‌المللی مهم شد. تمام گزارش‌های ما در چهارچوب توسعه پایدار است. سعی می‌کنیم که همه مطالب در این چهارچوب باشد زیرا فایده ندارد راه حلی را دنبال کنیم که نتیجه‌اش مثلاً تأثیر منفی بر تولید غذا باشد.

وی تأکید کرد: دو درجه افزایش دما برای ما به عنوان حد خطر خواهد بود و همان هم مشکلاتی ایجاد می‌کند و به همین دلیل در پاریس دولت‌ها گفتند که سعی می‌کنند به سمت اعداد پایین‌تر بروند و نهایتاً به دو درجه محدود باشند. ارزیابی اصلی ما در گزارش ششم در گزارشی در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد که در آن مروری خواهیم داشتم بر مذاکراتی که انجام خواهد شد و در سال ۲۰۲۳ مروری خواهیم داشت تا ببینیم دنیا توانسته به اهداف ۱.۵ درجه‌ای برسد یا نه.

رئیس مرکز ارتباطات هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم IPCC افزود: ممکن است گفته شود از کجا معلوم IPCC اشتباه نکند. مثل هر فعالیت علمی کار ما هم تصحیحاتی خواهد داشت و اشتباهاتمان را در نسخه‌های بعدی رفع خواهیم کرد.

لین درباره کسانی که به تغییر اقلیم اعتقاد ندارند گفت: مساله اعتقاد نیست و مساله شواهد علمی است که برخی از آن‌ها همین امروز در این نشست هم ارائه شد. ما مشاهداتی داریم که دمای زمین در حال افزایش است. یخچال‌های طبیعی آب می‌شوند، سطح آب بالا می‌رود و خطوط مختلفی از شواهد داریم و بحثی نیست که تغییر اقلیم در حال رویداد است و سؤال این است که چه می‌توانیم بکنیم. این یکی از چالش‌هایی است که دانشمندان و رسانه‌ها با آن رو به رو هستند. ممکن است مردم در درک این مساله مشکلات فلسفی داشته باشند و ممکن است ایده تغییر اقلیم را علیرغم شواهد نپذیرند. بهتر است با آن‌ها درباره تغییر اقلیم صحبت نکنیم و درباره تأثیرات تغییر اقلیم که غیرقابل انکار است صحبت کنیم.

وی دی پایان گفت: درباره توسعه پایدار می‌خواهم به عنوان گزارش کاملی که درباره ۱.۵ درجه حال تهیه هستیم اشاره کنم. این گزارش به تغییر اقلیم به شکل انتزاعی نگاه نمی‌کند و به آن در چهارچوب توسعه پایدار نگاه می‌کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: