رئیس سازمان هواشناسی:

نمونه‌های عینی توسعه ناپایدار در کشور/تغییر اقلیم قطعی است

کدخبر: 2223080

رئیس سازمان هواشناسی تغییر اقلیم را قطعی دانست و گفت: اتفاقاتی که در حوزه دریاچه ارومیه، زاینده‌ورد و کارون رخ داده نمونه‌های عینی توسعه ناپایدار است.

به گزارش خبرنگار مهر رئیس سازمان هواشناسی کشور و نماینده ایران در IPCC در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم گفت: بحث تغییر اقلیم و بحث توسعه پایدار دو بحث مرتبط با هم است. ما شاهد اتفاقاتی در سطح کشور هستیم که نمونه‌های عینی توسعه ناپایدار است. اتفاقاتی که در حوزه دریاچه ارومیه، زاینده‌ورد و کارون رخ داده یک بخش مربوط به خشکسالی است اما بخشی هم مربوط به این است که ما توسعه‌ای در سطح منطقه انجام دادیم که بیش از حد توان خرداقلیم آن منطقه است.

داوود پرهیزگار افزود: وقتی بیش از توان خرداقلیم منطقه توسعه انجام دهیم باید به سراغ آب‌های زیرزمین برویم و استفاده از آن‌ها هم حدی دارد و به زودی آن‌ها هم به انتها می‌کشد و ناچاریم به لایه‌های پایین‌تر برویم و امروز این اتفاق افتاده و ما نه تنها در آب‌های سطحی که حتی در آبهای زیرسطحی هم دچار مشکل هستیم.

وی تاکید کرد: مشکلی که در درک تغییر اقلیم وجود دارد این است که تغییر اقلیم بسیار بطئی و کند شکل می‌گیرد و به همین علت واکنش‌ها نسبت به آن هم خیلی جاها زیر سؤال می‌رود و اینکه واقعاً رخ داده یا نه زیر سؤال می‌رود. اما شواهد علمی حاکی از این است که رخ داده و حتی در خود ایران هم شاهدیم که بارش ایران به مدت ۱۲ سال زیر نرمال بوده است. وقتی در چنین مدتی بارش زیر نرمال داریم یعنی تغییری رخ داده است.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: از طرفی افزایش دما را شاهدیم و این داده‌های سازمان هواشناسی کشور است لذا تغییر اقلیم رخ داده و برای آن در کشور مدرک داریم و لازم است که تمام برنامه‌های توسعه‌ای را با توجه به تغییر اقلیمی که رخ داده بازنگری کنیم تا شاهد توسعه ناپایدار شبیه آنچه در اطراف دریاچه ارومیه و زاینده‌رود و کارون رخ داده نباشیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: