شیخ‌عطار در گفت‌وگو با فارس:

مذاکره مستقیم تحقق هدف آمریکاست/ ترامپ از دیدار با «کیم» برای نخبگان سیاسی ایران پیام داشته است؟

کدخبر: 2223375

قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه گفت: اکنون مذاکره مستقیم با آمریکا همان مقصودی است که ترامپ به‌دنبال آن است و آن تغییر تصویر ایران در منطقه است.

علیرضا شیخ عطار قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به نامه تعدادی از فعالان سیاسی کشورمان با موضوع پیشنهاد مذاکره مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا گفت: در این موقعیت خاص و پس از خروج آمریکا از برجام، این نهایت آرزوی آمریکایی ها است که ایران به مذاکره مستقیم با آنها بنشیند.

وی با اشاره به دیدار دوجانبه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور اظهار داشت: بنا بر تحلیل عده ای از کارشناسان این دیدار و تفاهماتی که در آن صورت گرفت موفقیت چندانی برای آمریکا محسوب نمی شود، چرا که اساسا هدف آمریکا از صورت دادن این ملاقات گرفتن امتیاز از کره شمالی نبود، بلکه بنابر نظر این عده از کارشناسان هدف ارسال پیام به ایران و تشویق به تن دادن به گفت وگوی مستقیم بود.

قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه گفت: پیام احتمالی که بنابر گمانه زنی ها از سوی آمریکا از طریق دیدار مستقیم میان ترامپ و کیم جونگ اون ارسال شده است صرفاً و منحصر به دولت ایران نیست، بلکه مخاطب آن نخبگان سیاسی نیز می تواند باشد تا به زعم خود بتواند از طریق اثرگذاری این نخبگان دولت ایران را ترغیب به گفت وگو با آمریکا کند.

وی ادامه داد: همانند دیدار و گفت وگو با رهبر کره شمالی هدف آمریکا از گفت وگو با ایران نیز گرفتن امتیاز نیست، بلکه صرفاً می خواهد ایران را پای میز مذاکره دوجانبه بیاورد تا اعتبار ایران را در منطقه و جهان کاهش داد.

شیخ عطار در توضیح گفت: در صورتی که آمریکا به هدف خود در نشاندن ایران پای میز مذاکره دوجانبه برسد بازیگران منطقه ای به این نتیجه می رسند جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو محوری محور مقاومت از آرمان های خود کوتاه آمده است و همین اثر مورد انتظار آمریکا را از گفت وگوهای مستقیم با ایران را می گذارد.

وی افزود: در این صورت خیلی هم مهم نیست که ایران در گفت وگوهای مستقیم با آمریکا امتیاز بدهد یا نه؛ بلکه همین که تصویر ایران در منطقه و در میان مردم کشورهای مسلمان تغییر کند برای آمریکا کافی است؛ همانطور که هدف آمریکا از گفت وگو با کره شمالی هم اخذ امتیاز نبود با این تفاوت که کره شمالی قدرت تاثیرگذاری در جهان نیست، اما ایران چنین قدرتی دارد.

قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه گفت: در این موقعیت زمانی، پای میز مذاکره مستقیم با آمریکا رفتن همان مقصودی است که آمریکا به دنبال آن است که آن تغییر تصویر نظام جمهوری اسلامی ایران در اذهان ملت ها است؛ همان تصویری که بزرگترین ثروت ما محسوب می شود و حتی در میان مخالفان جمهوری اسلامی نیز ما را به آن می شناسند.

به گزارش فارس، روز شنبه 26 خرداد در بعضی پایگاه های اطلاع رسانی و خبری اعلام شد که بیش از 100 فعال سیاسی و مدنی ایران طی نامه ای به مسئولان عالی رتبه، با اشاره به آنچه «وضعیت ناامن و پر خطر منطقه پیرامون ایران و نیز بحران های مختلف و متراکم در داخل» عنوان کردند، خواستار حل مشکل «تنش با آمریکا» شده اند.

در بخشی از نامه با اشاره به آنچه از دست رفتن فرصت مناسب گفت و گو با دولت باراک اوباما شده است، از مسئولان نظام درخواست شده است «با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکا است تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».

در میان نام امضاکنندگان این نامه، اسامی غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز و محمدصادق جوادی حصار وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: