رئیس سازمان انتقال خون مطرح کرد؛

بهترین سن اهدای خون/ ایران ۵۰۰ هزار اهدا کننده مستمر دارد/ پلاسمای کشورمان مجوز ارسال به اتحادیه اروپا را دارد

کدخبر: 2223605

پور فتح‌الله گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر در کشور به صورت مستمر اقدام به اهدای خون می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ علی اکبر پور فتح الله رئیس سازمان انتقال خون کشور صبح امروز در حاشیه مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون که در ایوان شمس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار نفر از مردم کشور خون اهدا کرده اند و شاخص اهدای خون در کشور به ازای هر 1000 نفر به عدد 27 رسیده است.

وی ادامه داد: شاخص رشد اهدای خون در کشور بر اساس تحقیقات انجام شده به عدد 13 رسیده است و این شاخص در کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا به ازای هر 1000 نفر عدد 33 است.

رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه 70 درصد از اهداکنندگان خون بالای 40 سال هستند، افزود: در حال حاضر 500 هزار نفر اهداکننده مستمر خون در کشور هستند که سالی 2 بار اقدام به انجام این کار خداپسندانه می کنند.

وی با اشاره به اینکه من امیدوارم که 90 درصد مردم به اهداکننده مستمر خون در کشور تبدیل شوند، عنوان کرد: میزان ابتلای افرادی که به صورت مستمر اقدام به اهدای خون می کنند به بیماری های هپاتیت B، C و ایدز ، 80 درصد کاهش پیدا می کند.

غربالگری خون اهدا کننده های خون در 12 استان

پور فتح الله تأکید کرد: آزمایش و غربالگری لازم در خصوص بیماری های هپاتیت B، C و ایدز به صورت پایلوت در 12 استان کشور ویژه اهدا کننده های اولیه خون اجرا می شود.

رشد 7 برابری اهدای خون در دوران جنگ

وی با اشاره به اینکه اهدای خون سبب ارتقای کیفیت و سلامت افراد اهداکننده می شود، ادامه داد: بیشترین میزان اهدای خون در سنین بین 50 تا 60 سالگی انجام می شود و در زمان جنگ تحمیلی بیشترین افراد به دلیل روحیه ایثار و نودوستی اقدام به این کار کرده اند، تعداد اهدا کنند گان خون در زمان جنگ تحمیلی به میزان 7 برابر افزایش پیدا کرده بود.

پور فتح الله با اشاره به اینکه جوانان دوران جنگ که اقدام به اهدای خون می کردند، امروزه به سن 60 سالگی رسیده اند، اظهار کرد: بهترین زمان اهدای خون قبل از 60 سالگی و در دوران جوانی است و من امیدوارم همه جوانان کشور با اهدای خون به کمک بیماران بشتابند.

رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه از سال 73 واکسیناسیون بیماری هپاتیت B برای کودکان انجام شده است، افزود: امروزه جوانان ما از نظر بیماری هپاتیت B ایمن هستند و باید برای افزایش آمار اهداکنندگان خون جوانان، فرهنگ سازی خوبی انجام شود.

وی اضافه کرد: سازمان انتقال خون با مشارکت هلال احمر اقدام به آموزش و آگاهی بخشی مردم و به خصوص جوانان در زمینه اهدای خون کرده است.

پور فتح الله اظهار کرد: پلاسمای کشورمان به دلیل رعایت استانداردهای لازم مجوز ارسال به اتحادیه اروپا را دارد و من امیدوارم که مردم بیشتری اقدام به اهدای خون با هدف کمک به بیماران نیازمند کنند.

56 درصد مردم از اهداکنندگان مستمر خون هستند

رئیس سازمان انتقال خون کشور یادآور شد: در حال حاضر 56 درصد از اهداکنندگان خون به صورت مستمر اقدام به انجام این کار خداپسندانه می کند و 44 درصد از مردم به صورت مناسبتی اقدام به این کار خیر می کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف گلبول قرمز به پلاسما 5 به یک است، افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 9.5 میلیون لیتر پلاسما دور ریخته می شود در حالیکه در کشورمان یک میلیون و 100 هزار لیتر پلاسما تبدیل به داروهای فاکتور 7 و 8 می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: