دستمالچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

نشست ژنو به ثبات و امنیت سیاسی سوریه کمک می‌کند

کدخبر: 2223990

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نشست چهارجانبه ژنو می‌تواند با تدوین قانون اساسی سوریه منجر به ایجاد ثبات و امنیت سیاسی در این کشور شود.

احمد دستمالچی کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن و لبنان، در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره برگزاری نشست چهارجانبه ژنو برای تدوین قانون اساسی سوریه، اظهار کرد: پس از روند بحرانی سوریه با ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برای اولین بار راجع به آینده سیاسی این کشور در ژنو مذاکراتی در حال برگزاری است.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان، افزود: برای اولین بار در این اجلاس به طور جدی با حضور طرف های درگیر در سوریه یعنی نمایندگان دولت، معارضین و نمایندگان کشورهای ایران، روسیه و ترکیه حضور پیدا کردند و راجع به آینده سیاسی و تدوین قانون اساسی این کشور صحبت می کنند.

دستمالچی با تاکید بر اینکه براساس تدوین قانون اساسی، ساختار سیاسی آینده سوریه با حضور تمامی احزاب و شخصیت ها شکل خواهد گرفت، ادامه داد: می توان این نشست را اقدامی برای پایان مرحله نظامی و سرآغاز مرحله سیاسی در سوریه دانست چرا که پس از سال ها جنایت و بحران در این کشور طرفین قصد دارند به طور جدی راجع به آینده ساختار سیاسی سوریه با یکدیگر مذاکره کنند و این مذاکرات می تواند به ایجاد ثبات و آرامش در این کشور منجر شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: هدفی که دولت سوریه از این نشست دنبال می کند، تثبیت وضعیت و حفظ جایگاه خود در ساختار سیاسی آینده این کشور است. در تمامی سال های بحران در سوریه یکی از مسائل اصلی این بود که آقای بشار اسد به عنوان رژیم قانونی این کشور باقی بماند که با اثبات این حق اکنون بحث بر سر این است که در آینده سیاسی سوریه، نقش و جایگاه وی در چه وضعیتی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اکنون معارضین در سوریه به این نتیجه رسیده اند که تلاش برای براندازی دولت در این کشور و ایجاد درگیری های نظامی نتیجه و فایده ای دربر ندارد و باید دولت آقای بشار اسد به رسمیت شناخته شود، به همین علت سعی در حضور در مذاکرات دارند.

دستمالچی در پایان افزود: شواهد حاکی از آن است که یک توازن و تعادل خوبی میان طرفین در سوریه در حال رخ دادن است که خود می تواند راه را برای ادامه مذاکرات و شکل گرفتن ساختار سیاسی آینده هموار کند، اما به شرطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی اجازه دهند این اتفاق بیفتد.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد آنها کاملا مخالف ایجاد ثبات و امنیت سیاسی در سوریه هستند. به همین خاطر در آستانه مذاکرات هواپیماهایی که گفته می شود آمریکایی و اسرائیلی هستند، در جاهای مختلف سوریه ناامنی ایجاد کرده اند. اما ما امیدواریم با این اراده سیاسی که شکل گرفته، ثبات در این کشور ایجاد شود و بحران طولانی مدت آن حل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: