گزارش: پالرمو در ایستگاه آخر؛ شورای نگهبان "لایحه جنجالی" را تایید می‌کند؟

کدخبر: 2223991

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) فردا در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه (20 خرداد) پارلمان با اکثریت آراء، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) را برای دومین بار تصویب کردند.

بیشتر بخوانید:

لایحه الحاق ایران به پالرمو در مجلس تصویب شد

گزارش: ایرادات شورای نگهبان به "لایحه جنجالی پالرمو" به زبان ساده + جزئیات

پژمان فر: ارسال مجدد لایحه پالرمو به شورای نگهبان تضعیف مجلس است

بر همین اساس عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت وگویی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ضمن تأیید این خبر گفته است که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) فردا (چهارشنبه، 30 خرداد) در نشست شورای نگهبان بررسی می شود.

**چرا لایحه پالرمو دو بار در مجلس بررسی و تصویب شد؟

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، موسوم به پالرمو در تاریخ چهارم بهمن سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که متعاقب آن، مصوبه مجلس درباره این لایحه در تاریخ 26 اسفند سال 96، در نشست فقها و حقوقدانان شورای نگهبان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نهایتاً شورای نگهبان با بیان ایراداتی، نظرات خود درباره این لایحه را به مجلس اعلام کرد؛ بر همین اساس شورای نگهبان به دلیل برخی ایرادات شکلی و محتوایی و نیز ترجمه غلط، آن را به مجلس شورای اسلامی ارجاع داد که به همین علت، مجددا در مجلس بررسی و تصویب شد.

طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تمامی مصوبات قوه مقننه می بایست پس از تأیید و تصویب توسط نمایندگان، از حیث تطبیق با موازین شرعی و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود، براساس همین رویه قانونی، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) نیز که هفته گذشته به تصویب مجلس رسیده، به شورای نگهبان ارسال شد تا 12 عضو این شورا، شامل 6 فقیه و 6 حقوقدان، ابعاد پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) را بررسی و درباره آن اعلام نظر کنند.

**کنوانسیون «پالرمو» چیست و چرا نباید ایران به آن ملحق شود؟

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، در تاریخ 21 دسامبر سال 2001 در شهر پالرمو در ایتالیا به تصویب رسید و در تاریخ 29 سپتامبر سال 2003، برای کشورهای عضو سازمان ملل متحد لازم الاجرا شد و تاکنون 180 کشور آن را پذیرفته اند. این کنوانسیون همان طور که از نامش پیداست، گامی در جهت مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و تشخیص کشورهای عضو برای مصادیق آن برای جدی بودن مشکلات ناشی از جرائم فراملی است، همچنین این کنوانسیون نشان می دهد که نیاز به تقویت همکاری های بین المللی به منظور مقابله با این مشکلات در بین کشورهای عضو وجود دارد.

**پیوستن ایران به «پالرمو» چه تبعاتی دارد؟

پیوستن کشورها به کنوانسیون «پالرمو» در موارد متعددی الزامات و تعهدات به جرم انگاری را برای دولت ها ایجاد می کند؛ به موجب این کنوانسیون، دولت های عضو متعهد می شوند که مشارکت در گروه مجرمانه سازمان یافته، تطهیر عواید حاصل از جرم، پولشویی و فساد را جرم انگاری کنند، بر این اساس، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون «پالرمو» این کشور را ملز می کند تا قوانین و فرآیندهای کیفری اش را همسو با انتظارات کنوانسیون، ترمیم و بازنگری کند و یا حتی در مواردی که رفتاری طبق قوانین ایران مجرمانه است، باید طبق ضوابط کنوانسیون «پالرمو» آن را جرم انگاری کند، به تعبیری الزاماتی در مفاد این کنوانسیون وجود دارد که ایران باید براساس آن، در قوانین و مقررات کیفری اش بازنگری کند که همین امر ابزاری برای کشورهای سلطه گر جهت فشار و سلطه بیشتر بر امور داخلی ایران محسوب می شود.

پیوستن ایران به کنوانسیون «پالرمو» با انتقادات جدی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان رو به رو شده و اغلب آنها معتقدند که با پیوستن ایران به این کنوانسیون زمینه های نفوذ به کشور ما بیشتر فراهم می شود.

در نهایت باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو را تصویب می کند یا دوباره رد خواهد شد؟

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: