پیرترین مقنی ایران به خاک سپرده شد

کدخبر: 2224152

پیرترین مقنی ایران به دلیل کهولت سن در سن ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت.

محمد نبی پور- فرزند مرحوم غلامرضا نبی‌پور - در این‌باره به ایسنا، گفت: پدرم بعد از پنج روز بستری بودن در بیمارستان علامه بهلول گنابادی در سن ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت و پیکر وی صبح امروز تشییع و در آرامستان بهشت نبی اکرم گناباد به خاک سپرده شد.

او افزود: مراسمی هم امروز بعد از ظهر ۳۰ و فردا ۳۱ خردادماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ دقیقه در مسجد صاحب الزمان (عج) صد دستگاه گناباد برگزار می‌شود. به احتمال زیاد هفته آینده نیز مراسمی در مشهد برگزار خواهیم کرد که زمان آن اعلام می‌شود.

رسول صنوبری - مدیر پایگاه میرا ث جهانی قنات قصبه - نیز در این‌باره به ایسنا، گفت: آقای نبی‌پور مقنی‌های بسیاری را آموزش داد و راهنمایی کرد. در حال حاضر مقنی‌های بسیاری در قنات‌های خراسان مشغول به کار هستند و این حرفه همچنان زنده است.

او ادامه داد: آن مرحوم در قنات‌های بسیاری کار کرد که یکی از آنها قنات قصبه گناباد است و ثبت جهانی شده است. همچنین شخصیت غلامرضا نبی‌پور به عنوان پیرترین مقنی ایران در فهرست مفاخر حامل میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است. سال گذشته نیز فیلم کوتاهی از او به عنوان پیرترین معلم جهان در شبکه نشنال جغرافی پخش شد.

صنوبری گفت: کتابی از خاطرات نبی‌پور با عنوان «قنات قصبه گناباد یک اسطوره» به همت نوشته محمدحسین پاپلی یزدی و رجبعلی لباف‌خانیکی نوشته شده است.

به گزارش ایسنا، پرونده «دانش بومی حفر قنات در گناباد» بر پایه مصاحبه با استاد نبی پور و آقای صدیقی از سوی دفتر ثبت آثار ملی خراسان رضوی تهیه و پس از ارائه در شورای سیاست‌گزاری ثبت، به شماره ۸۰ در تاریخ ۱۵/۱۱/۹۳ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: