در کمیسیون عمران مجلس مطرح شد

کلی گویی آخوندی در خصوص دلایل رشد قیمت مسکن/ نقش خانوارهای تک نفره در بازار خرید و اجاره

کدخبر: 2224344

وزیر راه و شهرسازی با اشاره­ به این نکته که در دولت یازدهم اتفاق مثبتی رخ داد نرخ سود مثبت شد یعنی تورم کمتر از نرخ سود بانکی است، گفت: ما به سمت افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن و سیاست تکمیل واحد‌ها رفته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صداوسیما، عباس آخوندی ­در خصوص نشستی که در کمیسیون عمران مجلس برگزار شد درباره وضعیت بازار مسکن گفت: اوج رشد نقدینگی کشور در سال ۹۲ به ۳۹ درصد رسید و در سال ۹۳ ساختمانهای نیمه ساخته تکمیل و در سال ۹۶ روند آن، ­پایدار و مثبت بود.

وی درباره نرخ سود واقعی سپرده های یکساله اظهار داشت: نرخ سودی که مردم دریافت می‌کنند را منهای تورم در نظر بگیریم در سال ۸۱-۸۲-۸۳ تورم بیش از نرخ سود بوده و کسانی که پول در بانک ها می گذاشتند ۲ تا ۳ درصد زیان می کردند این رقم در سال ۸۶-۸۷-۹۱-۹۲ منهای ۱۴ درصد بود یعنی تورم ۳۰ درصد بود و پولی که مردم سپرده گذاری کردند ۱۴ درصد بعد از پول دریافتی زیان کردند.

وی ادامه داد:­ اتفاق‌های این چنینی باعث می شود پول به سمت طلا، سکه و دلار رود و در این ۲ سال کمترین رشد سرمایه یعنی نرخ منهای ۱۴ درصد را داشتیم که بیانگر اوج عدم تعادل در بازار است.

آخوندی گفت: در دولت یازدهم اتفاق مثبتی رخ داد نرخ سود مثبت شد یعنی تورم کمتر از نرخ سود بانکی است و از سال ۷۱ تا ۹۶ به جز سالهای (۸۵-۸۴-۸۹-۸۸) سایر سالها نرخ سود منفی بود.یعنی به جای اینکه نقدینگی به سمت سفته بازی برود روی سرمایه گذاری واقعی برود.»

وی افزود: تعداد پروانه های ساختمانی در تهران ۲۳۳ هزار واحد در سال ۹۰ که اوج سفته بازی مسکن در تهران بود ­صادر شد که کل خانوار تهران،​ حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ­بود یعنی به تعداد ۹ درصد کل خانوار و معادل ۱۰ سال ساخت خانه مجدد برای مردم است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: رنج صدور پروانه ­­ساختمانی در تهران حدود ۶۰ تا­۷۰ هزار واحد است که این امر اوج سفته بازی را در سالهای ۹۰-۹۱-۹۲ نشان می دهد و تقاضای سفته بازی است­ و تقاضای واقعی در بخش مسکن نیست.

آخوندی افزود: از سال ۸۵ تعداد کل پروانه های ساختمانی به حدود یک میلیون واحد مسکونی می‌رسد. بازار سفته وارد مسکن شد برای مدت زیادی بازار­ دچار عدم تعادل وحشتناکی شد و تا ۶ سال آن را خواهیم دید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس ­آمار سال ۹۵ در تهران ۴۵۰ هزار خانه خالی داریم و منطقه ۲۲ نیز۱۰ هزار خانه خالی و مناطق ۱۰-۱۲نیز با تقاضای انباشت مواجه هستیم.

وی­ اظهار داشت: دولت قبل برای افزایش قدرت خرید فکری نکرده بود و باعث عدم تعادل مزمن شد.

آخوندی با بیان اینکه ما به سمت افزایش قدرت خرید و سیاست تکمیل واحد ها رفته ایم گفت: با رصد واحدها متوجه خواهیم شد که عمده عرضه در کجاست و در چه متراژی است؛ ­واحدها از متراژ ۱۰۰متر به بالا بیشترین عرضه در کشور را دارد و واحدهای ۹۰ متر به پایین بیشترین تقاضا را دارد که عدم برقراری عرضه و تقاضا به خوبی دیده می شود.

وی تصریح کرد:­ همه ­تلاش ما این بود تا بتوانیم سفته بازی را در این ۴ سال کنترل کنیم و بازار را به سمت تقاضای مصرفی پیش ببریم.

وزیر راه و شهرسازی ­با اشاره به تحولات اخیر در بازار اجاره مسکن گفت: تحولی در ساختار خانوار ایران در حال رخ دادن است و تعدا خانوارهای تک نفره که بدنبال خانه های با متراژ کوچک‌تر افزایش یافته است.

وی افزود: روزانه حدود هزار و ۲۰۰ نفر در صندوق پس انداز یکم سپرده گذاری می کنند و این صندوق اصلی ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی بود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: