اعطای گوی بلورین کارلووی واری به «تیم رابینز»

کدخبر: 2224427

جشنواره فیلم کارلووی واری در کشور چک از «تیم رابینز» بازیگر برنده اسکار، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و موسیقی‌دان آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد سینمایی می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم کارلووی واری به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی اروپای مرکزی و شرقی علاوه بر اعطای جایزه دستاورد سینمایی به «تیم رابینز»، دو فیلم «باب رابرتس» و «گهواره جنبید» به کارگردانی و نویسندگی وی را به نمایش خواهد گذاشت.

«تیم رابینز» در طول ۴۰ سال فعالیت سینمایی حضور موفقی به عنوان بازیگر، کارگردان‌، نویسنده و تهیه کننده داشته است و برای بازی در فیلم معروف «رودخانه مرموز» به کارگردانی «کلینت ایستوود» در سال ۲۰۰۳ دو جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل را به دست آورده است.

یک جایزه بهترین بازیگری جشنواره بین المللی فیلم کن در سال ۱۹۹۲ برای بازی در فیلم «بازیگر» ساخته «رابرت آلتمن» نیز در کارنامه سینمایی وی دیده می‌شود و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به بازی در «برش‌های کوتاه»(۱۹۹۳) به کارگردانی «رابرت آلتمن»، «رستگاری در شائوشنک» (۱۹۹۴) ساخته «فرانک دارابونت»، «وکیل هادساکر» به کارگردانی برادران «کوئن» محصول (۱۹۹۴) و «یک روز عالی» از «فرناندو لئون دوارنائو» (۲۰۱۵) اشاره کرد.

وی در سال ۱۹۹۲ هجو سیاسی «باب رابرتس» را نویسندگی و کارگردانی کرد و در سال ۱۹۹۹ فیلم «گهواره جنبید» را ساخت که در جشنواره فیلم کن نامزد نخل طلا شد. فیلم «راه رفتن مرد مرده» دیگر ساخته «رابینز» در سال ۱۹۹۶ نیز چندین جایزه از جشنواره فیلم برلین از جمله خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول برای «شون پن» به ارمغان آورد و در جوایز اسکار نیز نامزد ۴ شاخه شد که در نهایت اسکار بهترین نقش اصلی زن را برای «سوزان ساراندون» به همراه داشت.

«رابینز» موسیقی اغلب فیلم‌هایش را نیز خودش ساخته است.

از دریافت ‌کنندگان پیشین جایزه گوی بلورین افتخاری جشنواره کارلوی واری می‌توان به «ویلیام فردکین»، «یری شاتزبرگ» و «کن لوچ» اشاره کرد.

پنجاه و سومین جشنواره فیلم کارلو وی واری از ۸ تا ۱۶ تیر/۲۹ ژوئن تا ۷ جولای در جمهوری چک برگزار خواهد شد و در ششمین سال متوالی هیچ فیلمی از سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره حضور ندارد. فیلم سینمایی «پله آخر» ساخته علی مصفا آخرین فیلم ایرانی حاضر در بخش مسابقه اصلی جشنواره کارلو وی واری بود که در تیر ماه سال ۱۳۹۱ سه جایزه بهترین بازیگر زن برای لیلا حاتمی، جایزه فیپرشی و جایزه بهترین پوستر فیلم را نیز دریافت کرد. اما امسال هفت سینماگر ایرانی در کارلو وی واری فیلمهای خود را به نمایش خواهند گذاشت. فیلم سینمایی «امیر» ساخته نیما اقلیما در اولین حضور بین المللی خود در بخش رقابتی «شرق غرب» به نمایش در می آید.

فیلمهای «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی و محصول اسپانیا و فرانسه، «۳ رخ» ساخته جعفر پناهی و «آموزش غلط کامرون پست» ساخته دزیره اخوان و محصول آمریکا در بخش افقها و فیلم های «هجوم» ساخته شهرام مکری، «مرز» ساخته علی عباسی و محصول دانمارک و سوئد و «آیه های فراموشی» ساخته علیرضا خاتمی و محصول فرانسه، آلمان، هلند و شیلی در بخش نگاهی دیگر حضور دارند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: