امیر حاتمی: دوراندیشی شهید چمران مانع انحلال ارتش شد

کدخبر: 2224430

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در این وزارتخانه مکاتبات و اسنادی از شهید چمران وجود دارد که در آن ایشان یادآور شده‌اند نیروهای مسلح ما باید حفظ بشوند.

به گزارش ایسنا، سی‌وهفتمین مراسم بزرگداشت عارف مجاهد شهید دکتر مصطفی چمران با حضور جمعی از همرزمان، اقشار مختلف مردم و مسئولین در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم امیرسرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی بیان کرد: شهید چمران یک شخصیت جامع است. او نمونه یک انسان مومن متعهد الهی است که خداوند الطاف خود را در حق او تمام کرد. او در همه عرصه‌ها در اوج بود.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد در این مراسم در رابطه با بخشی از زندگی شهید چمران سخن بگویم که تاکنون کمتر پیرامون آن مطلبی گفته شده است. شهید چمران در مردادماه سال ۵۸ به مدت کوتاهی به وزارت دفاع منسوب می‌شود. برای همین پیش از آن که در این مراسم حاضر شوم، اسناد و مدارکی را که در وزارت دفاع مربوط به دوره وزارت ایشان بود، مطالعه کردم و بر مبنای آنچه که مشاهده کردم باید بگویم که ایشان در حوزه خودکفایی نیروهای مسلح در زمان وزارتشان نگاه ویژه‌ای داشتند. آن زمان کشور از نظر وضعیت اوضاع نابسامانی داشت اما شهید چمران توانسته بود روحیه خودکفایی را زنده کند؛ چرا که در دوران پس از انقلاب تصمیم‌سازی‌ها این بود که هر آنچه را که در دوران گذشته باقی مانده است، استفاده کنیم اما شهید چمران اعتقاد داشت باید ببینیم که با داشته‌هایمان می‌توانیم خواسته‌ها و نیازهایمان را تأمین کنیم یا نه.

امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به دیگر ویژگی شهید چمران، یادآور شد: این عارف و مجاهد یک پاینده‌نگر راهبردی بود که تیزبینی و دقت خاصی داشت. مکاتبات و اسنادی از ایشان در وزارت دفاع باقی مانده است که نشان می‌دهد زمانی که افراد خواهان انحلال ارتش یا لغو قراردادهای نظامیان بودند، با این تصمیم‌ها مخالفت کرد و پس از آن دیدیم که ارتش و سایر نیروهای مسلح چگونه در مقاطع حساس ایفای نقش کردند. همین تصمیم باعث شد که جمهوری اسلامی بتواند احقاق حق کند و در بازپس‌گیری غرامت‌ها به دردش بخورد.

وزیر دفاع ادامه داد: شهید چمران با اشرافی‌گری مخالف بود و اگر احساس می‌کرد امکاناتی بوی اشرافی می‌دهد، آن را نمی‌پذیرفت. همچنین ایشان مردم‌دار بود و همواره در میان مردم زیست می‌کرد؛ چرا که به حضور و نقش مردم واقف بود.

امیر سرتیپ حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم دشمنان در رابطه با توان دفاعی کشور، گفت: اکنون خار چشم دشمنان هستیم. این که فریاد می‌زنند جمهوری اسلامی ایران باید قدرت موشکی و حضور منطقه‌ای خود را متوقف کند، نشان می‌دهد که دشمن به دنبال این است که ما را خلع سلاح کنند و توان دفاعی را کاهش دهند اما همان‌طور که در این ۴۰ سال راهمان را ادامه داده‌ایم، با استقامت و استحکام به پیش خواهیم رفت و ادامه‌دهنده راه شهید چمران خواهیم بود. هر آنچه را که در عرصه دفاعی کشور نیاز باشد، در اختیار داریم و در مسیری قرار خواهیم گرفت که عقب نمانیم. ما دنبال جنگ نیستیم و با استفاده از دانش بومی خود اگر دشمن بخواهد حمله کند، او را متوقف خواهیم کرد.

وزیر دفاع گفت: اکنون کودن‌هایی مانند نتانیاهو حرف‌هایی می‌زنند که خنده‌آور است. شهید چمران می‌دانست که انقلاب اسلامی یعنی مردم و مردم یعنی انقلاب اسلامی. قطعاً دشمن با بیان این حرف می‌خواهد از مردم به دلیل حضورشان انتقام بگیرد و از سوی دیگر ملت را در رابطه با دولت مأیوس کند و این مسأله را القا کند که آنها نمی‌توانند کشور را اداره کنند. اما مردم ایران می‌دانند که این‌طور نیست. مردم ما آگاه هستند که چه کسانی به صدام کمک کرده‌اند و از گروهک‌ها پشتیبانی به عمل آوردند و داعش را در منطقه آماده کردند.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: اکنون دشمن با جنگ اقتصادی به سراغ ما آمده است اما مردم با پشتیبانی‌شان مشت محکمی به دهان دشمن خواهند زد؛ چرا که در جمهوری اسلامی ایران همه پشت یکدیگر هستیم و با سرافرازی از عرصه‌های مختلف عبور خواهیم کرد. چنین تصمیم‌هایی از دشمن عمق کینه مردم را نسبت به آنها اضافه می‌کند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم مهدی چمران در سخنانی یادآور شد: شهید چمران با حضورش در وزارت دفاع، مرکز گسترش صنایع دفاعی را ایجاد کرد و دکتر خوانساری نخستین رئیس آن بود. در آن مقطع از انقلاب شهید چمران «ما می‌توانیم» را در عمل ثابت کرد.

وی ادامه داد: همچنین در دوران دفاع مقدس با توجه به محدودیت‌هایی که داشتیم، شهید چمران توانست نخستین موشک، زیردریایی، خودروی شنی، موشک زیر سطح و خودروی زرهی را با همکارانش طراحی و اجرا کنند.

مهدی چمران یادآور شد: هنگامی که در نخست‌وزیری اعلام کردند آمریکا ایران را تحریم کرده است، شهید چمران دستش را مانند قنوت بالا آورد و گفت الهی شکر. من دلیل این را پرسیدم و گفتند هر چه به دوستان می‌گوییم که باید نیازهایمان را خودمان تأمین کنیم، می‌گویند فعلا آن را داریم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم اما با این شرایط اکنون می‌توانیم خودمان نیازها را تأمین کنیم و بسازیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: