منطق می‌گوید اول گردشگری داخلی را رونق دهیم

کدخبر: 2224483

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری داخلی در کشور، منطق حکم می‌کند که ابتدا گردشگری داخلی را رونق دهیم و افراد اول داشته‌های تاریخی موجود در داخل را ببینند و سپس به بازدید از دیگر ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری در دنیا بپردازند.

علی‌اصغر مونسان در اختتامیه نخستین جشنواره عکس احیا که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: آن‌چه از تمدن فرهنگی و داشته‌هایمان می‌گوییم، تبلور همه‌ی آن در میراث فرهنگی است که بخش‌های مختلف میراث‌فرهنگی، معماری، آثار و ابنیه‌ی تاریخی و حتی آداب و رسوم مردم را شامل می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: این روزها، روزهایی است که دشمنان طراحی‌های جدیدی را علیه کشور تدارک دیده‌اند اما باید با افتخار بگوییم که ملت ما همیشه سربلند ایستاده است. ما افت‌وخیز داشته‌ایم. فرازوفرودهایی را نیز پشت سر گذاشته‌ایم و حتی گاهی زانوهایمان به زمین برخورد کرده اما دوباره بلند شده‌ایم و تجربه نشان می‌دهد که هرگاه ما منسجم بوده‌ایم شکستی را متحمل نشده‌ایم، اما زمانی که منسجم نبودیم شکست خورده‌ایم، بنابراین هویت یک کشور از مهم‌ترین موضوعات ملت‌هاست.

او با بیان این‌که ما در تاریخ بودیم، هستیم و خواهیم بود، ادامه داد: ما کشورهایی را در همسایگی‌مان داریم که با جغرافیا و تاریخ محدود خود تلاش می‌کنند برای خود هویت فرهنگی ایجاد کنند اما خوشبختانه این‌همه داشته‌های فرهنگی، ‌تاریخی، آثار و بناهای ارزشمند و شخصیت‌های دانشمند بزرگی داریم که باید کمک کنیم با برنامه‌ریزی در هر سه بخش این سازمان بتوانیم روند روبه‌رشدی را برای معرفی آن‌ها طی کنیم.

وی با اشاره به ایجاد شغل و درآمد میراث فرهنگی در سراسر کشور، افزود: گردشگری از داشته‌های کشور، میراث فرهنگی و صنایع دستی بهره‌مند می‌شود. امیدواریم در آینده نیز شاهد حضور گردشگران بیشتری در کشور باشیم.

مونسان با تأکید بر بزرگ بودن بازار گردشگری کشور به اندازه‌ای که باعث رونق آن در کشورهای همسایه نیز شده است، ادامه داد: نباید از گردشگری داخلی غفلت کنیم چون این حوزه نیز به‌اندازه گردشگری خارجی، دارای اهمیت است. با توجه به داشته‌های ارزشمند و آثار فرهنگی‌تاریخی و آداب‌ورسوم زیبا و آیین‌های ماندگار باید بتوانیم گردشگری داخلی را نیز رونق دهیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری داخلی در کشور، افزود: منطق حکم می‌کند که ابتدا گردشگری داخلی را رونق دهیم و افراد ابتدا داشته‌های تاریخی خودمان را ببینند و سپس به بازدید از دیگر ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری در دنیا بپردازند.

وی با تاکید بر تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی برای به کار بردن همه تلاش‌شان برای ایفای نقشی مهم در اقتصادِ کشور، گفت: فعال کردن اقتصاد هنر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید پیگیری شود. خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سپس به ظرفیت‌های صنایع‌دستی در کشور اشاره کرد و گفت: در کنار میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی نیز دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی است و نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد. نقش این صنعت و گردشگری در ایجاد اشتغال و صادرات غیرنفتی به ویژه در حوزه میراث فرهنگی افزایش داشته است.

مونسان در ادامه به ماده ۲۷ با موضوعیت واگذاری بناهای تاریخی به بخش غیردولتی اشاره کرد و ادامه داد: بناهای تاریخی را در پروسه‌ای به بخش خصوصی می‌سپاریم که اکنون خوشبختانه این بناها در حال مرمت و احیا هستند و می‌توان با تبدیل به مکانی برای کسب و کار و ایجاد شغل،‌ آن‌ها را به عنوان هویت کشور به دنیا معرفی کرد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین به برگزاری جشنواره عکس احیا اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره کمک بزرگی به معرفی به آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی خواهد کرد و امیدوارم این جشنواره به‌صورت بین‌المللی نیز برگزار شود تا گردشگران خارجی نیز با این آثار بیش‌ازپیش آشنا شوند.

۵۸۰۰ عکس از ۱۴۰۰ عکاس در جشنواره احیا

پرهام جانفشان، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی تاریخی نیز در این مراسم گفت: توجه مردم کشور به اهمیت ابنیه تاریخی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این جشنواره مدنظر قرار گرفته است. در این خصوص هیأت‌مدیره تصمیماتی گرفته که یکی از نتایج این تصمیمات استفاده از هنر خصوصاً هنر عکاسی برای معرفی این آثار تاریخی ارزشمند است.

او تشکیل شورای سیاستگذاری را نکته اساسی مورد نظر در این جشنواره اعلام کرد و افزود: با تشکیل این شورا و نیز انتخاب هیأت‌داوران که از استادان حرفه عکاسی هستند، به سمت معرفی هرچه بهتر این آثار و بناها حرکت می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن و بناهای فرهنگی تاریخی ادامه داد: ۵۸۰۰ عکس بسیار خوب از بناهای مختلف خصوصاً بناهایی که کمتر دیده شده از طریق این جشنواره به دست ما رسیده است که لوکیشن آن بناها روی گوگل مپ ثبت شده است. این تعداد عکس از ۱۴۰۰ عکاس به این جشنواره ارسال شده است.

او تأکید کرد: قصد داریم این‌گونه جشنواره‌ها را در صندوق احیا ادامه دهیم و دومین جشنواره نیز به‌زودی برگزار خواهد شد؛ هر چند سعی داریم دومین جشنواره بین‌المللی باشد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره عکس احیا

در پایان این مراسم از عکاسان برگزیده در بخش‌های مختلف تقدیر شد؛ در بخش تک‌عکس علیرضا رحمانی، سروش جوادیان و رسا قوام شهیدی به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند و از محمد دهقان‌پور، مازیار اسدی و محمدعلی میرزایی نیز در این بخش تقدیر به عمل آمد.

در بخش عکس‌های موبایلی نیز مرضیه کاظمی، نرگسی سیلایی و جمیله منصوری به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در بخش عکس‌های قدیمی نیز از ساره فتاحی، بهاره ارجمندی و فرزانه نمنامی به ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم تقدیر به عمل شد.

در بخش عکس‌های تطبیقی حسین جوادی، سیدمصطفی مصطفوی و امید ابراهیمی‌پور به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند و از مهدی طاهری و سیامک ایمان‌پور نیز در بخش عکس‌های سری تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: