/اخبار کوتاه سینمایی/

«تدوینگر از نگاه تدوینگر» رونمایی شد/ نمایش«بیدارشو آرزو» در خانه هنرمندان

کدخبر: 2224492

کتاب «تدوینگر از نگاه تدوینگر» با ترجمه حسن حسندوست در خانه سینما رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در بسته خبری پیش رو برخی اتفاقات حوزه سینما مرور می شود.

«تدوینگر از نگاه تدوینگر» در خانه سینما رونمایی شد

آیین رونمایی کتاب «تدوینگر از نگاه تدوینگر» شامل گفت وگو با تدوینگران فیلم با ترجمه حسن حسندوست عصر سه شنبه 29 خرداد ماه با حضور جمعی از سینماگران در تالار زنده یاد سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.

در این برنامه که علاوه بر مترجم کتاب، احمد ضابطی جهرمی، سعید عقیقی و مهران کاشانی حضور داشتند در ابتدا حسن حسندوست ضمن ایراد نکاتی درباره انگیزه های خود از ترجمه چنین اثری، گفت: این کتاب یک کتاب تخصصی است و من معتقد هستم اگر یک کتاب را متخصصان آن حرفه ترجمه کنند، نتیجه بهتری حاصل می شود. زیرا برای مثال مترجمی که تدوین را نمی شناسد اگر بخواهد این کتاب را ترجمه کند، قطعاً در مورد اصطلاحات تخصصی به مشکل بر می خورد.

وی در مورد روند چاپ کتاب افزود: ترجمه کتاب یک طرف، این که حالا چه کسی می خواهد آن را منتشر کند یک طرف. تازه فهمیدم که چاپ کتاب مثل فیلمسازی است. من 5 سال برای ترجمه این کتاب زحمت کشیدم ولی بعد از این که یک کار مدون می شود، نگرانی این را دارید که حالا چه کسی آن را چاپ می کند، دست چه کسانی می رسد و به چه صورت عرضه می شود.

سعید عقیقی بیان کرد: به نظرم گفت وگوی تام هنکه که تدوینگر مستند است، گفت وگویی خواندنی است. تام هنکه یکی از بهترین کارهای مستند سینما را به اسم «خط باریک آبی» تدوین کرده که این فیلم، وابستگی زیادی به تدوین دارد. این گفت وگو بسیار درخشان است و به تدوینگران مستند پیشنهاد می کنم حتما آن را مطالعه کنند.

در ادامه برنامه احمد ضابطی جهرمی توضیح داد: همانطور که مترجم در مقدمه کتاب نوشته است، دغدغه های تدوینگران در تمام دنیا مشترک است. در این حرفه اصول، متد و فرایند وجود دارد. وقتی از این 3 جنبه به کار تدوین نگاه می کنیم، متوجه می کنیم تمام مسایل تدوینگران در تمام دنیا و در طول تاریخ سینما مشترک است.

مهران کاشانی نیز ضمن توصیه مطالعه کتاب به تمام هنرمندان رشته های سینمایی در پاسخ به سؤال عقیقی که کدام بخش کتاب برایش جذاب تر بوده است، گفت: یکی از جذاب ترین بخش های این کتاب مصاحبه با تام هنکه، تدوینگر مستند است.

حسندوست در پاسخ به سوال عقیقی که در ترجمه این کتاب چقدر به فرهنگ های مصاحبه شوندگان دقت کرده است، گفت: یکی از دلایلی که ترجمه این کتاب 5 سال طول کشید، همین موضوع بود. من 3 بار این کتاب را از ابتدا تا انتها مرور کردم و تا جایی که امکانش را داشتم، سعی کردم زبان ترجمه به زبان اصلی نزدیک باشد.

این کتاب که شامل گفت وگو با 22 تدوینگر مشهور جهان است توسط گابریل اولدهام انجام شده و حسن حسندوست آن را ترجمه کرده است. این کتاب توسط نشر سفیدسار با همکاری خانه سینما منتشر شده است.

نمایش فیلم بیدارشو آرزو به کارگردانی کیانوش عیاری در خانه هنرمندان ایران

فیلم «بیدارشو آرزو» به کارگردانی کیانوش عیاری جمعه 1 تیر با حضور کارگردان این فیلم و جمعی از دست اندرکاران عملیات امدادی در زلزله رودبار و منجیل، بم و کرمانشاه با همکاری انجمن امداد ایرانیان و بنیاد فارابی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی آید.

در این فیلم که به یاد جانباختگان زمین لرزه رودبار و منجیل به نمایش درمی آید، بهناز جعفری، مهران رجبی، مهدی جعفری و.. به ایفای نقش می پردازند.

بیست ونه سال از حادثه تلخ زمین لرزه رودبار و منجیل می گذرد، در نیمه شب شب آخرین روز بهار سال 1369 و همزمان با مسابقات جام جهانی 1990 زمین در شمال غرب ایران به لرزه درآمد. بیش از 40 هزار تن از هموطنان ما در استان های گیلان و زنجان به خواب ابدی رفتند و صبح اول تابستان را ندیدند. شهرها و روستاهای زیادی تخریب و هزاران تن بی خانمان شدند. سیزده سال پس از آن رویداد بار دیگر ایران در بامداد 5 دی 1382 به لرزه درآمد و شهر تاریخی بم به خاک نشست، اینبار نیز نزدیک به 36 هزار تن جان خود را از دست دادند، باز هم شهری خراب شد و زندگی هایی پایان یافت، تن های زیادی که شب را به صبح نرساندند و از خواب بیدار نشدند. شامگاه 21 آبان1396 غرب کشور لرزید، لرزشی که تا تهران نیز حس شد، اینبار 5 شهرستان در استان کرمانشاه لرزیدند و باز تن هایی به خاک سپرده شدند.

شرایط اقلیمی سرزمین ایران، سرزمینی که بیش از 80 درصد مساحت آن در حدود گسل های کوچک و بزرگ قرار دارد. کشوری که همواره در معرض زمین لرزه و سیل و خشک سالی قرار دارد. ایران کشوری حادثه خیز است، کشوری که باید همه مردم و مسئولین برای ایمنی و آمادگی آن هر روز و هر ساعت تلاش کنند.

علاقه مندان برای تماشای این فیلم می توانند جمعه 1 تیر ساعت 17 به سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند.

ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: