نماینده اردبیل در شورای عالی استان ها:

واقعیت تلخ جامعه ما، دولت گرایی است/ شوراها نقش ویژه ای در چابک‌سازی دولت دارند

کدخبر: 2224735

ضیائی نیری گفت: دولت‌گرایی با نفوذ در جامعه منجر به بزرگ شدن بیش از حد دولت و در نتیجه کندی در روند اجرای امور شده است و افتی برای کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا ضیائی نیری نماینده اردبیل در شورای عالی استان ها در ششمین اجلاس این شورا با اشاره به اینکه نهاد مردمی شوراهای اسلامی یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور است گفت: این نهاد سرمایه مهم اجتماعی است که بازویی توانمند برای نظام اسلامی به شمار می رود و این مهم در اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح شده است.

وی افزود: اما به رغم این اهمیت و پشتوانه به نظر می رسد شوراهای اسلامی هنوز آنچنان که باید جایگاه واقعی خود را به دست نیاوردند. بدیهی است برای جبران فرصت های از دست و شتاب بخشیدن به حرکت شوراها و محقق کردن سهم واقعی در تصمیم سازی باید تلاشی مضاعف داشته باشیم.

عضو شورای عالی استان ها گفت: باید باور کنیم تلاش برای ارتقا و صیانت از جایگاه شورا باید از درون شوراها آغاز شود و یکی از ضرورت های رسیدن به این هدف آینده ساز، حرکت گروهی توام با همدلی و پرهیز از رویکردهای متظاهرانه و انحصارطلبانه است.

ضیائی نیری با بیان اینکه همگرایی صمیمانه و معنوی اعضا باید تقویت شود، گفت: اقدامات فردی مانند دیدارهای شهری با برخی سران و سرآمدان ملی و نظایر آن که نه به نمایندگی از شورا بلکه برای بهره برداری های تبلیغاتی برنامه ریزی می شوند و خبرهای رنگانگ و مبالغه آمیز بعدها به گوش ما می رسد، مانع از ارتقا شوراهای اسلامی نزد افکار عمومی می شود.

وی با بیان اینکه امروز یکی از واقعیت های جامعه ما دولت گرایی است گفت: این باور با نفوذ در جامعه منجر به بزرگ شدن بیش از حد دولت و در نتیجه کندی در روند اجرای امور شده است به طور طبیعی افتی برای کشور به شمار می رود.

عضو شورای عالی استان ها افزود: با این وضعیت و در حالی که در شرایط فعلی مشکلات مختلف در حوزه اجرای پروژه های عمرانی سرمایه گذاری های بزرگ و گره گشا و در نهایت اشتغال و کارآفرینی وجود دارد انتظار به حق مردم از نمایندگان خود در شوراها بسترسازی برای پویایی اقتصادی است که از الزامات دمیده شدن روح نشاط و سرزندگی در جامعه و بین نسل جوان می باشد.

ضیائی نیری تصریح کرد: بی تردید اجابت این انتظارات منطقی به ویژه در این برهه از زمان که روزی نیست که خبری از رانت خواری ها و اختلاس ها و سواستفاده های برخی کارگزاران دولتی در رسانه ها نپچید، کاری بس دشوار است؛ اما استفاده از خرد جمعی و اقداماتی نظیر واگذار کردن برخی از اختیارات دولت به شوراها راه چاره ای برای رسیدن به این مهم است. شوراها جایگاه ویژه ای در کوچک کردن و چابک سازی دولت دارند.

عضو شورای عالی استان ها با بیان اینکه یکی دیگر از ضرورت های پیش رو جلب حمایت جدی و عملی دولت است، گفت: این رویکرد که دولت قبل از برگزاری انتخابات اقشار مختلف به خصوص افراد تاثیرگذار و نخبه به کاندیداتوری و رقابت در انتخابات تشویق می کند اما پس از برگزاری انتخاباتی پرشور به منتخبان مردم و نهاد شورای اسلامی به چشم رقیب نگاه کند، پذیرفتنی نیست.

وی افزود: از سوی دیگر شوراهای اسلامی با هدف کاستن از آثار منفی تبعیض های محسوس در توزیع عمرانی دولت وجود دارد و نتیجه آن برخورداری روز افزون استان های برخوردار و کم بهره ماندن استان های توسعه نیافته است. باید هم سو با اصل 44 قانون اساسی به فکر استفاده از توان زیاد سرمایه گذاران ذیصلاح و واقعی بخش خصوصی و گسترش پروژه های مشارکتی باشیم و با افزایش نقش بخش خصوصی در سرمایه گذاری های شهری و حتی روستایی زمینه برطرف شدن بخشی از مشکلات و کاستی های موجود فراهم شود.

عضو شورای عالی استان ها گفت: ضرورت این گونه اقدامات مردم محور در استان ها و به خصوص مناطق بی نصیب دو چندان است. استان اردبیل با داشتن ده شهرستان 29 شهر 71 دهستان و بیش از 1850 آبادی و حدود یک میلیون و 200 نفر جمعیت ثابت ( این رقم در فصل های گردشگری چند برابر افزایش می یابد) متاسفانه در سال های اخیر به رغم داشتن استعدادهای بسیار ممتاز به ویژه در حوزه کشاورزی و گردشگری، پروژه های اشتغال زا و ثروت آفرین مانند راه آهن و منطقه آزاد تجاری کارخانه پتروشیمی و ... در پیچ و خم های جانکاه دولتی گرفتار شده اند و این موضوع اعتراض مردم را به همراه داشته است.

وی افزود: استانی با داشتن سه دشت مهم اردبیل، مشکین و مغان و صد درصد برخی از محصولات کشاورزی کشور حدود یک پنجم سیب زمینی مورد نیاز ایرانیان و حجم انبوهی از محصولات استراتژیک نظیر گندم و ... را تامین می کند. استانی کهن با قدمتی به بلندای تاریخ که یکی از آثار تاریخی ایران در آن ثبت شده است. استانی که به لحاظ داشتن ده ها آب گرم معدنی کوه زیبای سبلان و منطقه نمونه گردشگری جنگل زیبای فندق لو برخوردار است و به دلیل موقعیت مرزی و داشتن نزدیک به 380 کیلومتر مرز با کشور جمهوری آذربایجان یکی از دروازه های اصلی کشورمان برای ورود به بازارهای خارجی و آسیای میانی است، اما در به ثمر رساندن پروژه های زیربنایی ناکام مانده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: