معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

رصد کتب، هدف تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی

کدخبر: 2224751

لاریجانی گفت: هدف از تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی را رصد و شناسایی کتب علوم پزشکی کشور است.

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی در اولین نشست این کمیسیون، با اشاره به برنامه های حوزه آموزش علوم پزشکی برای کسب مرجعیت علمی، اظهار داشت: در همین راستا کمیسیون ارزشیابی متون و منابع منتخب علوم پزشکی در حوزه معاونت تشکیل شد. لاریجانی هدف از تشکیل این کمیسیون را رصد و شناسایی کتب علوم پزشکی کشور در حوزه های مختلف ذکر کرد و گفت: نکته ای که باید بدان دقت شود این است که کتب منتخب با کتاب هایی که به عنوان منابع آزمون ها استفاده می شود، متفاوت است.

تصویب چند شاخص برای انتخاب کتب مرجع

وی در ادامه افزود: یک سری شاخص برای انتخاب کتب مرجع با نظر صاحبنظران حوزه های مختلف تدوین و پس از اصلاح بر اساس نظرات معاونين آمورشی دانشگاه های علوم پزشكی كشور، در شورای مدیران معاونت آموزشی مورد تصویب قرار گرفته است. هدف این است که با توجه به این شاخص ها، کتاب های مورد تایید انتخاب و به اساتید و دانشجویان حوزه علوم پزشکی معرفی شود. معاون آموزشی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: با توجه به استانداردهای جهانی، کتاب هایی که در 4 سال گذشته منتشر شده اند در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرند و کتاب های منتخب از طریق سایت کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی معرفی می شود. وی اضافه کرد: کتاب هایی که در کمیسیون انتخاب می شود، از زمان چاپ به مدت 4 سال به عنوان کتب منتخب معتبر می باشند. رئیس کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی با تاکید بر اینکه کتب منتخب می تواند با کتب منابع آزمون متفاوت باشد، گفت: این کتاب ها پس از انتخاب به اعضای محترم بوردهای مربوطه معرفی می شوند و در صورت تایید و صلاحدید بوردها می توانند به عنوان منابع آزمون نیز مورد استفاده قرار گیرند. لاریجانی با اشاره به حمایت وزارت بهداشت از مولفان کتب منتخب، اظهار داشت: ساز و کارهای تشویقی برای مولفان در دست طراحی است که به زودی با تصویب کمیسیون نهایی می شود. وی به اهمیت جلب مشارکت و ایجاد شبکه های علمی در تدوین کتب مرجع اشاره کرد و گفت: در تعیین کتب منتخب نیز این موضوع در نظر گرفته می شود. معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: با توجه به نیازهای ملی که در سطح کشور داریم، یکی از برنامه های کمیسیون ملی استفاده از ظرفیت های مناطق آمایشی برای تدوین کتب مرجع است که در این راستا افراد برجسته در رشته های اولویت دار کشور شناسایی و با تشکیل شبکه ای در سطح مناطق و جلب همکاری هیات های ممتحنه تالیف کتب به منطقه های آمایشی سپرده می شود. وی با اشاره به اینکه کسب مرجعیت علمی اشاعه زبان فارسی، یکی از اقداماتی است که می بایست در حوزه های علمی مختلف صورت پذیرد، تصریح کرد: مهم است که در تالیف کتب از منابع فارسی استفاده شود.

تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی

همچنین محمدحسین آیتی دبیر کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی نیز در ادامه این نشست با ارائه گزارشی از فرایند تشکیل و الزامات این کمیسیون، گفت: کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی با هدف شناسایی و ساماندهی منابع معتبر علوم پزشکی و معرفی آن به جامعه علوم پزشکی کشور تشکیل شده است. آیتی گفت: هدف این است تا به منظور کمک به اعتلای جایگاه کشور در عرصه های منطقه ای و جهانی، انگیزه لازم برای اساتید و محققین در زمینه تولید منابع علمی با تکیه بر دانش و نیازهای بومی ایجاد شود. وی از وظایف کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی یاد کرد و بیان داشت: قاعدتا یک سری موضوعات در اولویت های نظام سلامت هستند که می بایست به محققین اعلام شود تا در این حوزه ها فعالیت های بیشتری در زمینه تالیف متون علمی انجام شود. دبیر کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی، گفت: شاخص هایی برای انتخاب کتب در کمیسیون تدوین شده و انتخاب بر مبنای این شاخص ها صورت می گیرد. این شاخص ها به زودی در سایت کمیسیون اعلام خواهد شد. آیتی با بیان اینکه در اولین فراخوان کمیسیون 297 اثر دریافت شده گفت: بررسی های دقیقی بر روی این آثار صورت گرفته که از بین آن ها تعداد معدودی اثر برمبنای کار کارشناسی و رای نهایی کمیسیون انتخاب خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی به تازگی تشکیل شده لازم است به برخی موارد مانند ساز و کارهای تشویقی برای مولفان، تعیین حیطه های اولویت دار کشور و برخی موارد دیگر توجه ویژه ای شود که این امر در دستور کار دبیرخانه کمیسیون قرار دارد. در ادامه جلسه دکتر ناصر سیم فروش عضو کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی به اهمیت کتب فارسی در آموزش دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: کتاب های آموزشی باید در داخل کشور تالیف شوند چرا که این کتب باید چالش های اصلی سلامت جامعه را به دانشجویان آموزش دهند و موارد غیرشایع را نیز دانشجویان بر حسب علاقه می توانند در کتب خارجی یا مقالات مطالعه نمایند. سیم فروش فعالیت کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی را گامی در جهت حمایت از تولیدات ملی ذکر کرد و گفت: باید برای سفارش این کتب به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برنامه ریزی شده و از این ظرفیت ها برای تولید منابع علمی در کشور استفاده شود. در پایان این نشست کتبی که بر اساس شاخص های کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی واجد شرایط بودند، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کتب منتخب در سایت کمیسیون اعلام شود. گفتنی است، از زمان تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی، 297 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: